Prosinec 2010

Vánoční závodní víkend - MotoGP 2010, díl třetí

28. prosince 2010 v 19:38 | Armí

Vánoční závodní víkend - MotoGP 2010, díl třetí

Ve třetím, závěrečném dílu rekapitulace druhé poloviny sezony 2010 se vydáme na jih Austrálie a potom už zpátky do Evropy k posledním dvěma Grand Prix v portugalském Estorilu a španělské Valencii.
O titulu mistra světa MotoGP už bylo rozhodnuto, pro rok 2010 se jím stal Španěl a rodák z Malorky Jorge Lorenzo. Situaci si ale hodně zkomplikoval Dani Pedrosa, protože ten v Japonsku nepřišel jen o možnost bojovat o titul, ale rovněž neměl jistou ani druhou příčku. Třetí Valentino Rossi na něho ztrácel před závodem v Austrálii čtyřicet sedm bodů a v jeho případě si Pedrosa nemohl být jistý. To samé také platilo pro Casey Stonera a Andrea Doviziosa, protože Australan byl za Rossim jediný bod a Ital dva. Naprosto vyrovnaná sestava. Možná i proto se Pedrosa rozhodl nastoupit do šestnáctého podniku sezony, aby eliminoval možné útoky na jeho pozici vicemistra světa. Jenže to ještě netušil, jaká zima může na Phillip Islandu panovat, jízda na povrchu s deseti stupni Celsia byla natolik nebezpečná, že do prvního tréninku vůbec nenastoupil a po kvalifikaci odjel domů a vše nechal až na poslední dvě Grand Prix sezony.
Phillip Island, Austrálie - 2010
Velká cena Austrálie: (video) 1. Casey Stoner, 2. Jorge Lorenzo, 3. Valentino Rossi - oba tréninky byla náročné z hlediska počasí, protože teploty kolem deseti stupňů neumožňovaly ten druh trakce, které rychlé prototypy vyžadují. K zemi se odporoučel Marco Melandri, Randy De Puniet a Jorge Lorenzo dokonce přilbou trefil prolétajícího racka. V pátek byl nejrychlejší Jorge Lorenzo, domácí Stoner zajel druhý čas. V sobotu dopoledne už Stoner patřil mezi nejrychlejší a kvalifikaci na australskou Grand Prix vyhrál. Vedle něho se pak do první řady na Phillip Islandu postavil Jorge Lorenzo a Američan Ben Spies. Rossimu se v Austrálii moc nedařilo, kvalifikoval se osmý a v boji o celkové třetí místo se tak pro tuto chvíli misky vah překlopily na stranu jezdce tovární Ducati.
Závod v australském Phillip Islandu byl pohromou pro Andrea Doviziosa. Ital si v kvalifikaci zajel až pro deváté místo v třetí řadě na startu, ale v průběhu závodu, kdy se mu podařilo probojovat mezi prvních pět musel řešit technické problémy a nakonec závod ukončil, když zajel zpátky do boxů. Ukázalo se, že to byl tlumič řízení, který jezdce RC212V zradil a to v té nejhorší možné době. Dovizioso bojoval se Stonerem a Rossim o třetí pozici v mistrovství a takový výpadek v závěru sezony mu určitě v ničem nepomohl. Naopak Casey Stoner potvrdil roli favorita a po vítězství v kvalifikaci si plný počet bodů připsal v dalším závodě letošní sezony a ještě před zraky svých rodičů a fanoušků. V té době ještě nikdo nevěděl, že toto vítězství bylo v barvách Ducati jeho poslední, ale posunulo Stonera na průběžné třetí místo. Druhou příčku obsadil Jorge Lorenzo a třetí skončil Valentino Rossi, jenž se znovu musel probíjet z hloubi pole a v závěru si hezky zabojoval s Američanem Haydenem. Velmi dobrým výsledkem se také prezentoval Marco Simoncelli, jasně už přehrával svého týmového kolegu Melandriho a cílem závodu v Austrálii projel pátý. Simoncelli je další z řady nováčků, kteří letos zaujali a příští rok budou určitě patřit mezi špičku. Z Austrálie se teď všichni vraceli zpátky do Evropy, psal se sedmnáctý říjen a Portugalsko už bylo za dva týdny na řadě. Pokud by Dani Pedrosa nedokázal závodit ani tam, jeho cesta za titulem vicemistra by byla víc než komplikovaná.
Vítěz australské GP 2010 - Casey Stoner
Po skončení Velké ceny Austrálie se Valentino Rossi dozvědět povzbudivou zprávu o tom, že má od Yamahy souhlas s listopadovým testem Ducati. Tuto informaci mu řekl Masao Furusawa, jeho přítel a člověk, kterého si Rossi velmi váží. Furusawa u Yamahy řekněme ukončil svou aktivní kariéru a od roku 2011 bude poradcem v určitých záležitostech. Furusawa je velmi zkušený manažer a byla to právě jeho zásluha, že Yamaha koncem roku 2003 angažovala Rossiho do svých služeb. Když si uvědomíme v jakém stavu byla jejich technika tak musíme zkutečně potvrdit Furusawovy manažerské kvality.
Zprávou dne, bylo rovněž prohlášení Mika Kallia, který po závodu v Austrálii předčasně ukončil svou kariéru v královské MotoGP. "Navzdory dnešnímu dobrému výkonu mi bohužel bolest neumožnila fungovat tím nejlepším způsobem a společně s týmem jsme se rozhodli, že dnes naši spolupráci ukončíme. Byla to pro mě těžká volba, ale jedině tímto způsobem se budu schopen dostat do fyzické kondice a přemýšlet o své další budoucnosti," řekl Mika Kallio, který bojoval se zraněním ramene a jehož v posledních dvou závodech nahradil veterán Carlos Checa.
Průběžné pořadí MS MotoGP (16/18): 1. Lorenzo 333b., 2. Pedrosa 228b., 3. Stoner 205b.
Velká cena Portugalska, Estoril 2010
Velká cena Portugalska: (video) 1. Jorge Lorenzo, 2. Valentino Rossi, 3. Andrea Dovizioso - celý seriál mistrovství světa silničních motocyklů se po pěti týdnech vrátil zpátky do Evropy, kde na všechny čekaly poslední dva závody sezony. Portugalský Estoril leží na pobřeží Atlantiku, takže tu panovaly jisté obavy, že počasí bude podobné tomu z Austrálie. Od Estorilu se rovněž změnil časový rozvrh závodního víkendu, protože všechny kubatury v posledních dvou závodech jely starý systém tří volných tréninků, kvalifikace, zahřívacího tréninku a samotného závodu. Tento model je pro jezdce a týmy mnohem lepší a stejně bude vypadat celý nadcházející ročník mistrovství.
Dani Pedrosa do portugalského víkendu nastoupil, snažil se překonat bolest v rameni a vlastně nic jiného mu ani nezbývalo pokud měl v plánu sezonu dokončit druhý. Podmínky mu ale znovu nepřály, takže možnost dalšího pádu a zranění tu byla obrovská. V Estorilu od rána pršelo a v prvním tréninku MotoGP na dráhu vyjel jen Hiroši Aojama a Carlos Checa. Zbytek závodníků raději vůbec neriskoval. Odpoledne už byla situace o něco lepší a na mokrém povrchu zajel nejlepší čas dne Jorge Lorenzo, druhý skončil Nicky Hayden a třetí Valentino Rossi. Jízda na pneumatikách do mokra ne každému seděla a na zemi se v průběhu tréninkových jízd ocitl Héctor Barberá, Casey Stoner, Nicky Hayden a Jorge Lorenzo. V sobotu odpoledne panovalo na pobřeží Atlantiku hrozné počasí, foukal silný vítr a pršelo. Protože se situace neměnila a ředitelství závodu stále odkládalo termín kvalifikace, nakonec došlo k jejich kompletnímu zrušení a o pořadí na startovním roštu rozhodovaly časy z posledních třech volných tréninků.
Pole position získal v předposledním podniku světového šampionátu Jorge Lorenzo, Nicky Hayden byl druhý a první řadu uzavřel Valentino Rossi. Překvapil, možná i sám sebe Marco Melandri, jemuž patřila šestá pozice v druhé řadě. Carlos Checa, který nahradil u Pramac Racingu Mika Kallia byl poslední. V Portugalsku to bylo hlavně o souboji Pedrosy proti Rossimu a Stonerovi, zraněnému Španělovi na startu patřila dvanáctá příčka a vůbec si nebyl jistý, zda kompletní zátěž závodu zvládne. Samozřejmě se o tom nikomu nezmiňoval, tehdy byl Pedrosa uzdravený a nepotřeboval k jízdě ani utišující prostředky … fantastická strategie.
Jorge Lorenzo a Valentino Rossi - Estoril 2010
Neuvěřitelná smůla potkala při zaváděcím kole Bena Spiese. Američan cestou na startovní rošt spadl a protože si zranil kotník, dokonce ani neodstartoval. Protože v té době bojoval s krajanem Haydenem o šesté místo nebyla to nejlepší cesta k úspěchu. Ale celá věc se měla nakonec jinak. Po startu portugalského klání na osmadvacet kol to vypadalo na solidní souboj továrních týmů. Na prvních dvou místech jela dvojice Fiat Yamahy, ty pronásledovala dvojice rudých Ducati a na páté pozici vše kontroloval Ital Dovizioso s tovární Hondou. Jenže z napínavého závodu nám odpadl hned v úvodu Casey Stoner a to znamenalo, že jeho šance na celkové třetí místo bylo v nedohlednu. Jorge Lorenzo si lehce vyšlápl na Rossiho a do konce závodu již kontroloval pozici ve vedení. Rossi více méně dělal totéž, protože nějakých patnáct sekund za ním probíhal asi jeden z nejzajímavějších soubojů dne. V něm jsme mohli vidět jezdce Doviziosa z tovární Repsol Hondy a jeho krajana a hlavně rivala Marca Simoncelliho v Gresiniho barvách týmu San Carlo. Simoncelli poprvé soupeřil o umístění na stupních vítězů a byl jim opravdu velmi blízko, jenže Dovizioso není žádný začátečník a dokázal celou situaci ustát. Dani Pedrosa závod dokončil na  osmém místě, ale jak později uvedl s vypětím všech sil. Během závodu měl situace, kdy už byla bolest nesnesitelná, ale zatnul zuby a jel. Pokud ve Valencii získá titul vicemistra, potom zcela zaslouženě.
Portugalsko bylo minulostí a před všemi stál poslední závod sezony ve Valencii ve znamení velkých přestupů a louení. Přestupoval Valentino Rossi, Casey Stoner, Loris Capirossi, Randy De Puniet, Ben Spies a Hiroši Aojama. Tolik přestupů tu ještě nebylo a to jsem nejmenoval nově příchozí Toniho Elíase a Karla Abrahama.
Průběžné pořadí MS MotoGP (17/18): 1. Lorenzo 358b., 2. Pedrosa 228b., 3. Rossi 217b.
Marco Simoncelli - San Carlo Honda Gresini
Velká cena Valencie: (video) 1. Jorge Lorenzo, 2. Casey Stoner, 3. Valentino Rossi - před cestou do Valencie byla situace na vedoucích příčkách taková, že Lorenzo měl jistý titul a bitva probíhala stále o vicemistra mezi Pedrosou a Rossim. Před posledním závodem sezony oba protagonisty dělilo devatenáct bodů, takže Pedrosa musel chybovat a Rossi skončit druhý, aby titul vicemistra získal on. Jezdec Fiat Yamahy jel svůj poslední závod v sedle YZR-M1, ale sám devatenáctibodový náskok Pedrosy hodnotil jako těžko překonatelný. Podle devítinásobného šampiona tu sice naděje stále žila, ale zároveň si byl vědom skutečnosti, že je Španěl natolik připraven, aby si tuto pozici udržel. Stejně jako v Portugalsku byl závodní víkend ve Valencii rozšířen o jeden páteční trénink, takže jezdci a týmy získali větší prostor pro přípravu na závěrečný podnik světového šampionátu. Otázka číslo jedna - POČASÍ. Naštěstí to poslednímu víkendu sezony přálo, rozpětí od sedmnácti do dvaadvaceti stupňů bylo zcela určitě příznivější než deset stupňů na Phillip Islandu nebo déšť v Portugalsku.
Víkend odstartovala v pátek dvojice volných tréninků. Na dráze Ricarda Torma se ten den dařilo Casey Stonerovi a Jorge Lorenzovi, kteří si v průběhu dne prohodili pozice nejrychlejšího závodníka. Dopoledne jim zdatně sekundoval Andrea Dovizioso a Marco Simoncelli, odpoledne Doviziosa vystřídal Colin Edwards z Tech 3. Rossimu se jako již tradičně ve Valencii moc nedařilo, první trénink ukončil s pátým časem, ale ve druhém už figuroval devátý. Dani Pedrosa byl na tom ještě hůř, protože pátek uzavřel dvanáctým časem. Nicméně už v sobotu dopoledne Španěl zabojoval a před kvalifikací mu patřil druhý nejrychlejší čas. Casey Stoner chtěl odčinit výpadek z Portugalska a jezdil na hranici možností svého stroje, což bylo nejen efektní pro diváka okem kamery, ale rovněž velmi účinné vzhledem k časomíře. Tréninkovou část závěrečného víkendu sezony ukončil třetím časem na kolo Jorge Lorenzo a pak už na všechny čekala hodinová kvalifikace.
Můžeme konstatovat, že v kvalifikaci na Velkou cenu Valencie exceloval Marco Simoncelli z týmu San Carlo. Zajel třetí nejrychlejší čas a poprvé v sezoně se postavil do první řady startovního roštu MotoGP. Simoncelli už v několika posledních závodech stabilně bojoval na vedoucích příčkách a bylo vidět, že se Ital dostává do rytmu a je to ten Simoncelli, jehož jsme znali ve čtvrtlitrech. V příštím roce pojede Ital tovární Hondu RC212V, takže se máme skutečně na co těšit. Nicméně se  málem postaral o pořádný rozruch v samotném finálním závodu, když si vyměňoval pozici s Jorge Lorenzem. Ale zpátky do sobotního odpoledne, kde již zmiňovaný Jorge Lorenzo obsadil druhé místo a vítězem kvalifikace se stal Australan Casey Stoner. Poslední kvalifikace v sedle Ducati a vítězná, což by Stoner ještě moc rád zopakoval v neděli, ale neděle měla být velkým dnem pro Mistra světa královské kubatury Jorge Lorenza.
Dani Pedrosa - Valencie 2010
Po startu jela ve vedení závodního pole dvojice továrních Ducati - Casey Stoner a Nicky Hayden. Pro Američana velmi dobrá pozice, protože v posledním závodu sezony bojoval s Benem Spiesem o konečné šesté místo. Vstup do závodu se podařil Danimu Pedrosovi, ten startoval osmý ale už v prvním kole se zařadil za druhého Američana Haydena. Hayden bohužel přecenil v úvodu závodu výkon svých pneumatik a v druhém kole doslova vylétl z dráhy, GP10 rozložil na několik dílů a závod ukončil. Po závodu se zlobil a rozhodně měl důvod, když tak skvěle rozjetý závod zahodil a nakonec ještě prohrál souboj s krajanem Benem Spiesem, jemuž tak patřil status nejlepšího Američana v MotoGP. Velké štěstí měl v úvodní části Velké ceny Valencie Jorge Lorenzo. Rodák z Malorky narazil na Marca Simoncelliho a pravděpodobně zapomněl, že Ital není žádný svatoušek. Simoncelli pravděpodobně Lorenza ani neviděl, ale oba jezdci se dotkli a Lorenza to vyhodilo ze sedla. Naštěstí pro něho se M1 udržel a zahájil svou spanilou jízdu za vítězstvím.
Postupně předjel všechny své soupeře, včetně Rossiho se Stonerem a ve dvaadvacátém kole převzal vedení. Neuvěřitelný výkon, ale hodný světového šampiona. Lorenzo ve Valencii dosud nikdy nevyhrál a toto vítězství před nadšeným domácím publikem mělo pro třiadvacetiletého závodníka obrovskou cenu. Druhý projel cílem Casey Stoner a třetí Valentino Rossi. I když Danimu Pedrosovi docházely síly a postupně se propadl na konečné osmé místo, v celkovém hodnocení šampionátu získal titul vicemistra světa. Dvanáct bodů za ním byl třetí Valentino Rossi a osm bodů za Rossim uzavřel letošní ročník na čtvrtém místě Casey Stoner. Jorge Lorenzo letos zcela po zásluze vyhrál mistrovství světa, nechyboval, předvedl precizní výkon a navíc si připsal rekordní počet bodů. Titul pro Nováčka roku 2010 pak získal další jezdec značky Yamaha Ben Spies.
GP Valencie 2010 - rozloučení
V neděli večer proběhl ve Valencii slavnostní ceremoniál předání cen za rok 2010 a už druhý den se  znovu testovalo. Královská MotoGP měla svůj test na programu v úterý a ve středu. Všichni čekali, jak si Valentino Rossi povede s Ducati nebo co předvede Casey Stoner v sedle tovární Hondy RC212V. Počasí testům nepřálo a první den jezdci vyjeli na dráhu až po obědě. Mezi nimi nechyběl český závodník Karel Abraham, nováček v sezoně 2011 a ten se rozhodně neztratil. Naopak Valentino Rossi zajel patnáctý čas, což mnohé překvapilo, ale Ducati už předem avizovala, že časy na kolo pro ně nebudou důležité. Ducati totiž hledala řešení otázky systému motoru a vůbec přizpůsobení stroje Rossiho požadavkům. Casey Stoner test zvládl zcela rozdílným způsobem, když ve středu zajel nejrychlejší čas a spolu s Jorge Lorenzem odjeli domů velmi spokojeni. První testy roku 2011 přicházejí začátkem února v Malajsii a tam uvidíme, jaká je vlastně situace na bitevním poli MotoGP.
Konečné pořadí MS MotoGP (18/18): 1. Lorenzo 383b., 2. Pedrosa 245b., 3. Rossi 233b.

Zdroj: www.motogpsports.cz

Vánoční závodní víkend - MotoGP 2010, díl druhý

28. prosince 2010 v 19:36 | Armí

Vánoční závodní víkend - MotoGP 2010, díl druhý

Další díl rekapitulace závodů MotoGP z druhé poloviny sezony 2010 nás zavede na okruhy ve španělském Aragonsku, japonské Motegi, která pořádala GP v náhradním termínu a do prostředí tropického Sepangu.
MotorLand Aragon figuroval v kalendáři šampionátu pro rok 2010 v pozici náhradníka. Stále se čekalo, zda Maďarsko dokončí svůj projekt MotoGP, ale to se nestalo a na jaře FIM oznámila, že třináctý podnik sezony uspořádá právě španělský Aragon. Nikdo z jezdců ale tuto novou dráhu neznal, takže někteří si tuto trať před samotným závodem vyzkoušeli v sedlech produkčních motocyklů. Loris Capirossi si z nezaviněného pádu v prvním kole závodu v San Marinu odnesl zranění malíčku pravé ruky. Podstoupil operaci a do třináctého podniku sezony nenastoupil. Suzuki tak v polovině září nasadila pouze jeden stroj, protože za Itala neměli v úmyslu hledat nějakou náhradu. V případě Valentina Rossiho byla stále otevřena otázka, zda mu Yamaha umožní začátkem listopadu testovat s Ducati. Vedení týmu zatím mlčelo a Rossi věděl, že tento test bude z hlediska jeho úspěchu, či neúspěchu v roce 2011 klíčový. Navíc měl stále potíže s bolavým ramenem a to mu na náladě také nepřidalo.
Minuta ticha za Šoje Tomizawu - Aragon 2010
Velká cena Aragonska : (video) 1. Casey Stoner, 2. Dani Pedrosa, 3. Nicky Hayden - víkend v Aragonsku letos poprvé vyzkoušel osvědčený model dvou pátečních volných tréninků, zatím to bylo prezentováno tak, že je všem závodníkům trať zcela neznámá, takže tím získají prostor pro adaptaci a nastavení motocyklů. Určitě dobrá věc, kdyby hned první den ve Španělsku nepršelo. První dopolední trénink ještě jezdci královské kubatury stačili odjet na suchém povrchu, ale odpoledne začalo pršet, což u místních vyvolalo stejné překvapení, jako když začalo pršet v Kataru. Aleix Espargaró z Pramac Racingu si vyzkoušel, jaké to je vystoupit za jízdy z motocyklu a plnou silou narazil na místní asfalt. Naštěstí až na podlitiny a podlomenou sebedůvěru si větší následky z pádu neodnesl. V sobotu dopoledne havaroval Álvaro Bautista a to tak drsně, že by jeho GSV-R nikdo nepoznal, kdyby na ni nezůstalo kus modré kapotáže. Nicméně po třech trénincích bylo jasné, že továrním GP10 to v Aragonsku nesmírně svědčí, ale důležitá je kvalifikace a ta byla hodně zajímavá, protože o pole position si to rozdala čtveřice závodníků - Casey Stoner, Jorge Lorenzo, Dani Pedrosa a Nicky Hayden. Nejrychlejším mužem kvalifikace byl Australan Stoner, druh čas si připsal Jorge Lorenzo a třetí místo patřilo Danimu Pedrosovi. Valentino Rossi naopak viditelně zaostával a kvalifikaci ukončil sedmý.
Samotný závod sliboval napínavou podívanou, tovární Ducati jezdily v opravdu dobré formě a stejně tak Lorenzova Yamaha a Pedrosova Honda. Po startu zavelel k útoku Casey Stoner, ale tam zatím neměl nic jisté, protože si v úvodních kolech pořádně zabojoval s Lorenzem. Australan souboj na ostří nože vyhrál a postupně získával náskok na ostatní. Pedrosa po startu ztratil hned několik pozic, ale ještě v první části Velké ceny otočil plynem a získával jedno místo za druhým. Když předjel druhého Lorenza, vydal se za Australanem na stíhací jízdu. V jednu chvíli to vypadalo, že by snad i mohl Stonera dojet, ale k tomu nakonec nedošlo. Zajímavý souboj nám předvedla dvojice Lorenzo a Hayden. Sice si to schovali až na samotný závěr, ale rozhodně to stálo za to. Američan už nějakou dobu jezdil za Lorenzem, vytvářel na něho určitý tlak a všem bylo jasné, že si promýšlí, jak na svého rivala od Yamahy vyzraje. Dva kola před cílem došlo k rozhodujícímu předjetí, Hayden v přímém souboji Lorenza porazil a cílem projel třetí. V závěru probíhal ještě jeden souboj a to mezi Benem Spiesem a Italem Doviziosem o páté místo. Nakonec se radoval Spies, i když jak sám později uvedl, pád v posledních zatáčkách před cílem Doviziosovi určitě nepřál. Pro italskou Ducati fantastický závod, protože oba jezdci jejich továrního týmu stáli na stupních vítězů a Casey Stoner se vrátil na průběžné třetí místo. V případě Yamahy už takové veselí nepanovalo. Jorge Lorenzo poprvé od úvodu sezony nezajel umístění v první trojce, Valentino Rossi bral body za šesté místo a navíc, jezdec Yamahy chyběl na stupních vítězů poprvé od závodu ve Valencii 2007.
Ducati Team - GP Aragonska 2010
Po závodu Valentino Rossi poprvé připustil, že je tu možnost předčasného ukončení sezony. Rameno bolelo stále víc a víc, takže operace po závodu v Austrálii získávala jasnější obrysy. Jak to bylo ve skutečnosti, to se asi nedozvíme, ale musíme si uvědomit, že Yamaha stále váhala se souhlasem k testu s Ducati a Ital tak prostě dal na vědomí, že pokud nebude testovat, raději zvolí operaci. Věc se měla tak, že jeho konečné rozhodnutí padne po závodu v Austrálii.
Průběžné pořadí MS MotoGP (13/18): 1. Lorenzo 284b., 2. Pedrosa 228b., 3. Stoner 155b.
Velká cena Japonska: (video) 1. Casey Stoner, 2. Andrea Dovizioso, 3. Valentino Rossi - V Motegi se konečně dočkali, protože jejich Grand Prix odložili z dubnového termínu až na první víkend v říjnu. Na jaře nám situaci v letecké dopravě zkomplikovala sopka na Islandu a do Japonska se tehdy prostě neletělo. Pro pořadatele neuvěřitelně drsná záležitost, ale Japonci ji přijali s klidem sobě vlastním. První páteční trénink znamenal hotovou pohromu pro tovární tým Hondy. Pedrosovi se totiž zasekl plyn, havaroval, nadvakrát si zlomil klíční kost a bylo po nadějích. Jorge Lorenzo měl cestu k prvnímu titulu v MotoGP otevřenou, ne že by tomu už nebylo předtím, ale Pedrosa řekněme na svého krajana vytvářel určitý tlak, který může vyvolat chyby. Jezdec tovární Repsol Hondy odletěl do Barcelony, tam se podrobil operaci a na závodní dráhu se vrátil až v Austrálii. V prvním tréninku havaroval Ben Spies a také jeho krajan Nicky Hayden. Dařilo se Rossimu, ten zajel první den nejlepší čas a stejně dobře zvládl nástrahy japonské dráhy druhý Andrea Dovizioso. Příjemně překvapil domácí závodník Hiroši Aojama, protože jeho šestý čas byl ve srovnání s předchozími výkony skutečně velmi dobrý začátek víkendu.
Velká cena Japonska v Motegi 2010
Před cestou do Japonska Valentino Rossi prohlásil, že charakter dráhy v Motegi jeho zranění absolutně nevyhovuje, nicméně výsledky tomu ani v nejmenším nenasvědčovaly. Vyhrál páteční trénink, v sobotu dopoledne byl třetí a v kvalifikaci si zajistil druhé místo v první řadě. Jorge Lorenzo nebyl v sobotu odpoledne spokojený a měl také proč, letos poprvé se totiž v kvalifikaci neprobojoval do první řady, skončil čtvrtý a do nedělního závodu měl po své pravici dvojici Američanů Colina Edwardse a Bena Spiese. Králem kvalifikace se stal Ital Andrea Dovizioso, bezvadný výkon, nejlepší čas a pole position. Pedrosa byl mimo hru, ale Dovizioso pomohl Hondě v jejich domácím podniku k velmi dobrému výsledku. Komu se ale v sobotu vůbec nedařilo tak Haydenovi, jedenáctý čas určitě nebylo nic, co by mu mělo dělat radost. Naopak dvojice Suzuki zabojovala, když Bautista zajel devátý a Capirossi desátý kvalifikační čas. Mika Kallio skončil poslední a Fin se už začínal viditelně trápit. Stejně jako Rossi měl mít zdravotní potíže s ramenem, ale nakonec to asi tak vážné nebylo, prostě se mu nedařilo a tým mu chtěl umožnit odejít aniž by musel tuto skutečnost připustit.
V neděli ráno nikdo v Motegi ještě netušil jak úžasnou podívanou připraví pro všechny fanoušky jezdci královské kubatury. Vítěz kvalifikace Dovizioso byl znovu nejrychlejší v zahřívacím tréninku, i když jen o jednu tisícinu sekundy před Jorge Lorenzem. Ital působil velmi jistým dojmem a nikdo nepochyboval o tom, že je jedním z velkých kandidátů na vítězství v Japonsku. Po startu už v první zatáčce Itala v barvách Repsol Hondy předjel Casey Stoner a ve vedení závodního pole zůstal až do cíle. Druhou příčku si udržel Dovizioso, i když svým výkonem nadšený nebyl, protože chtěl vyhrát a určitě na to měl. Jako jediný zástupce továrního týmu domácího výrobce Dovizioso Hondě pomohl k velmi dobrému výsledku, ale Japonci potřebovali víc. Třetí místo patřilo Valentinu Rossimu, ale toto umístění si musel doslova a do písmene vybojovat. Jeho soupeřem nebyl nikdo jiný než jeho týmový kolega Lorenzo a tito dva muži nám předvedli velmi hezké momenty, když se v závěrečných kolech předjížděli způsobem, jenž v mnoha případech představoval silné nebezpečí pádu. Naštěstí se nic nestalo, Rossi Lorenza porazil a Španěl letos teprve podruhé nezískal umístění na stupních vítězů.
Jorge Lorenzo a Valentino Rossi - Japonsko 2010
Vedení Yamahy ale takový způsob boje mezi týmovými kolegy vidělo jen nerado a Rossiho si zavolali na kobereček. Tam mu vysvětlili priority, Jorge bojuje o titul a ty to budeš respektovat … dodávám, že otázka povolenky k testu s Ducati nebyla ze strany Yamahy dosud potvrzena. Rossi si tento rozhovor vzal k srdci a se svým kolegou se na dráze snažil raději nepotkat, protože jinak je jejich vůle porazit toho druhého silnější než jakékoliv nařízení a pokuta. Casey Stoner vítězstvím v prvním podniku asijské mise vyhrál pětadvacet bodů, což mu umožnilo posílit své postavení na třetí průběžné příčce. Valentino Rossi ztrácel na Australana dvacet čtyři bodů v době, kdy se všichni balili a odlétali do Malajsie, kde byl na programu v pořadí patnáctý podnik sezony.
Průběžné pořadí MS MotoGP (14/18): 1. Lorenzo 297b., 2. Pedrosa 228b., 3. Stoner 180b.
Velká cena Malajsie: (video) 1. Valentino Rossi, 2. Andrea Dovizioso, 3. Jorge Lorenzo - závod v Malajsii představoval pro Jorge Lorenza první mečbol v zisku titulu mistra světa. Dani Pedrosa zrovna zahájil pooperační rekonvalescenci a rodák z Malorky byl velmi blízko životnímu úspěchu. Lorenzovi stačilo zajet umístění do desátého místa a první titul MotoGP měl v kapse. Úvodní trénink byl jasnou záležitostí pro Valentina Rossiho, o titulu už sice nebyla řeč, ale v době, kdy mu patřila průběžná pátá příčka, zvyšoval tempo a své soupeře před sebou postupně stahoval. Sobotní dopolední trénink ukončil nejlepším časem Jorge Lorenzo, bohužel Loris Capirossi docela těžkým pádem. Odešel sice po svých, ale bolet to muselo a pořádně. Vše se schylovalo k odpolední kvalifikaci, teplota dosahovala třiatřiceti stupňů, povrch sálal jako rozpálená plotna a do toho všeho se jezdci MotoGP připravovali na svou šedesátiminutovou kvalifikaci.
Z Malajsie měl velké obavy Marco Simoncelli, protože tam loni během testu celkem dost tvrdě havaroval a nezůstaly mu na Sepang nijak zvlášť dobré vzpomínky. Jeho kvalifikační výsledek v podobě jedenáctého času je toho jasným důkazem, ale Itala známe jako velkého bojovníka, takže bez šancí na dobré umístění rozhodně nebyl. Podobně byl na tom Valentino Rossi, ten v kvalifikaci taky nezajel nějak výrazně a skončil s šestým časem. To určitě nebyla pozice, kterou po úvodních dvou trénincích očekával. To, že na pole position zajel Jorge Lorenzo až tak velkým překvapením nebylo, navíc bojoval o titul a získat ho vítězstvím v závodu, kdo by si něco takového nepřál. Příjemně ale překvapil jezdec tovární Ducati Hayden, ten zajel druhý nejrychlejší čas a na Lorenza ztratil jedinou desetinu. Třetí čas a odstup dvou desetin pak zaznamenal Andrea Dovizioso, takž opět musíme říci, že důstojně podržel tovární Hondu a ta mu přitom nebyla schopna říct, jak to s ním v roce 2011 vlastně myslí. Dovizioso byl ale buď takový kliďas nebo věděl něco, co se na veřejnost nikdy předtím nedostalo a to, že u HRC přemýšlejí o týmu s třemi jezdci. Osmá a devátá příčka na roštu v podání jezdců Suzuki Bautisty a Capirossiho je základ na kterém mohli stavět, ale už ne v letošní, ale v té nadcházející sezoně. Bohužel to ještě nikdo nevěděl, že Bautista zůstane pro rok 2011 u Suzuki jejich jediným závodníkem. Mika Kallio opět poslední, to už byl boj o přežití. Finovi se vůbec nedařilo a to nebyl ten stejný Kallio, kterého jsme vídali bojovat závod co závod ve čtvrtlitrové kubatuře mistrovství světa.
Randy De Puniet (LCR Honda Team) Sepang, Malajsie 2010
Po startu malajské Grand Prix stačilo několik úvodních zatáček k tomu, aby se nicky Hayden propadl pořadím, naopak Casey Stoner získal a spolu s Jorge Lorenzem a Italem Doviziosem všem svým soupeřům ujížděli. Australan nedokončil ani úvodní kolo a už byl pro pádu mimo hru. V čele tak jela dvojice Lorenzo a Dovizioso. Takový Valentino Rossi nějakou dobu po startu figuroval až na desátém místě, ale po pěti kolech už jel třetí, což byl z jeho strany velmi zajímavý výkon. V druhé polovině závodu bojovala trojice závodníků Lorenzo-Dovizioso-Rossi o to, jak si rozdělí pozice na stupních vítězů. Lorenzo chtěl vyhrát, ale zároveň na něm bylo vidět, že nechce riskovat. Na špici to byl čistě italský souboj, kde nakonec slavil úspěch Valentino Rossi, jenž Doviziosa v závěru těsně porazil. Třetí projel cílem Lorenzo a to znamenalo, že mohl začít slavit. Rodák z Malorky vyhrál titul  a stal se Mistrem světa pro sezonu 2010. Do MotoGP přišel v roce 2008 a právě v této sezoně si snad polámal všechny kosti. Padal a to hodně tvrdě, ale nikdy moc dlouho nemarodil a závodil i o berlích (ty zůstaly v boxech). Letos to byl jiný Lorenzo, Lorenzo bez chyb a to mu zajistilo první triumf. Závod v Malajsii nedokončil Loris Capirossi, ale jeho týmový kolega Bautista naopak pátým místem zaznamenal svůj nejlepší výsledek sezony. Američan Ben Spies si připsal body za čtvrté místo a byl na nejlepší cestě vyhrát titul pro Nováčka roku 2010.
Tři závody před koncem sezony 2010 si Jorge Lorenzo zajistil letošní titul mistra světa, Valentino Rossi vyhrál závod a vedení Yamahy nemohlo být spokojenější. Později Lin Jarvis uvedl, že tento závod v Sepangu byl pro ně nejlepším, protože vůbec poprvé byly obě poloviny garáže spokojené. Lorenzo měl vystaráno, ale určitě nechtěl mistrovství dokončit jen tak, začínal boj o prestiž a to hlavně se svým týmovým kolegou Rossim. Ital díky vítězství v Malajsii postoupil na třetí místo s jednobodovým náskokem před čtvrtým Australanem Stonerem. Z tropického Sepangu odlétali jezdci světového šampionát na jih Austrálie, kde je čekalo překvapení v podobě velmi chladného a deštivého počasí.
Průběžné pořadí MS MotoGP (15/18): 1. Lorenzo 313b., 2. Pedrosa 228b., 3. Rossi 181b.
Jorge Lorenzo - Sepang 2010, oslava titulu MS
Zdroj: www.motogpsports.cz

Dovizioso: Honda bude lídrem mezi motocykly

28. prosince 2010 v 19:35 | Armí

Dovizioso: Honda bude lídrem mezi motocykly

Andrea Dovizioso, člen továrního týmu japonské Hondy v italské Boloni hovořil s novináři na témata tykající se jeho ambicí v mistrovství světa nebo vztahů a názorů na jeho nejbližší kolegy Pedrosu a Stonera.
Italský závodník a pátý muž letošního seriálu mistrovství světa silničních motocyklů v kubatuře MotoGP navštívil v první polovině prosince autosalón v Boloni, kde přijal pozvání redakce Gazzetty dello Sport a setkal se tam s fanoušky, kteří byli nadšeni odpověďmi Doviziosa, které byly velmi otevřené.
Pokud máte dojem, že italský závodník patří mezi ty nenápadné, nejste sami, ale Dovizioso je hlavně člověk, který velmi dobře ví, co chce a možná budete překvapeni, když to něco je získat v příštím roce titul mistra světa.
"Rok 2011 vypadá na celkem problematickou, ale úžasnou sezonu," řekl Dovizioso. "Větší část nás bude bojovat o titul mistra světa a Honda bude lídrem mezi motocykly. Už letos jsme ukázali některé její silné stránky a teď technici pracují na tom, aby ji zlepšili ještě víc a to bez ohledu na finanční prostředky."
Pokud jde o to, kde by se měl Dovizioso především zlepšit, tak to Ital vidí hlavně ve své psychice, protože jak uvedl: "MotoGP je plná talentovaných jezdců, takže nakonec je to přístup k samotnému závodu, včetně maximální koncentrace, co dělá ten rozdíl." Psychika je samozřejmě základ úspěchu a na to má vliv atmosféra v týmu.
A jak to vypadá se vztahy u Repsol Hondy, kde je teď Dovizioso s Danim Pedrosou a Casey Stonerem? "S Danim občas prohodíme několik slov v obytném automobilu a někdy spolu posnídáme. Je hodně uzavřený, ale to je na něm," prozradil Dovizioso. "Každopádně, je to dobrý kluk a žádný podrazák. Každý má svůj vlastní charakter. Nepůsobí žádný velký rozruch, ale já ho respektuje a je v pohodě."
"Casey? Neuvěřitelný talent. Když ho vidíte na dráze máte zvláštní pocit, protože jezdí opravdu velmi silně, ale je nevyrovnaný nebo alespoň byl na Ducati, což je velmi specifický motocykl. On prostě buď vyhrál nebo spadl. Uvidíme, jak si poradí s Hondou," řekl Ital a ohledně existence kamarádských vztahů v MotoGP dodal: "Vyloučeno, atmosféra je tu naprosto jiná než tomu bylo ještě před pár lety. Vše je to jen o penězích."
Jezdcem číslo jedna pro nadcházející ročník mistrovství světa je podle Doviziosa Jorge Lorenzo, úřadující šampion královské kubatury. "Víte, Jorge není mým oblíbencem od doby, kdy jsme spolu závodili v nižších kubaturách, ale letos mu nemám co vytknout, jasně dominoval a zaslouženě vyhrál. Zda by to bylo jinak, kdyby se Rossi nezranil? Kdo ví, něco se tehdy změnilo po psychické stránce u všech, ale jsem přesvědčený, že i přesto by Španěl titul vyhrál. Takže pro sezonu 2011 je samozřejmě na prvním místě."
Když už mluvíme o Rossim, je závodění s ním něco jiného než s ostatními jezdci? "Určitě. Všichni jsme ovlivněni minulostí, mezilidskými vztahy, okolnostmi, kdy se snažíme předjet jednoho jezdce a v jeho případě je to ještě silnější, protože pokud ho porazíte jste okamžitě ve zprávách a to i když jste bojovali o páté místo. Jindy cílem projedete druzí a nikdo o vás nenapíše, protože tam nebyl. Takže to je trošku nespravedlivé."
Poslední otázka, pokud váš syn bude chtít závodit, jak se s tím vypořádáte? "No, mám dceru, které teď bude rok. Pokud bych měl ale v budoucnu syna, který by se opravdu dostal mezi motocykly, tak nevím jak bych se zachoval. Vztahy mezi otci a syny, teď mluvím o lidech na vrcholu mého sportu, tak ten je vždy velmi komplikovaný. Rodiče na své děti hodně tlačí, částečně pro svou lásku k nim a nakonec tam nastane určitá zpětná reakce. To není dobré. Nicméně tak to je a děsím se abych jednou neskončil stejně," řekl Andrea Dovizioso.

Zdroj: www.motogpsports.cz

Vánoční závodní víkend - statistika GP 2010

28. prosince 2010 v 19:34 | Armí

Vánoční závodní víkend - statistika GP 2010

Vánoční závodní víkend uzavřeme pohledem statistika a zrekapitulujeme si všech osmnáct závodů sezony - kalendář mistrovství světa, vítězové jednotlivých Grand Prix, vítězové kvalifikací a tak dále.
Celkem osmnáct závodů absolvovalo od dubna až do listopadu celkem dvaadvacet jezdců královské kubatury MotoGP z toho sedmnáct pravidelných a pět závodníků, kteří nahradili zraněné jezdce. Roger Lee Hayden v Laguně Seca Francouze Randy De Punieta z LCR Hondy, Alex De Angelis a Kousuke Akijoši Japonce Hiroši Aojamu z Interwetten Hondy, Wataru Jošikava nahradil Valentina Rossiho u Fiat Yamahy a nakonec ve dvou posledních závodech zaskočil za Mika Kallia z Pramac Racingu Španěl Carlos Checa.
Při pohledu na jednotlivé statistiky se nám nejčastěji objevují jména čtyř závodníků, kteří nám jsou důvěrně známí - Jorge Lorenzo, Dani Pedrosa, Valentino Rossi a Casey Stoner. Koncem roku došlo k mnoha přesunům mezi týmy, mimo jiné Casey Stoner odešel k Hondě a Valentino Rossi zase k Ducati. Bude velmi zajímavé sledovat, jak si oba jezdci povedou ve svých nových týmech a první měření sil začne už začátkem února v Sepangu.
Kalendář závodů Grand Prix 2010 - MotoGP:
P.DatumGrand PrixOkruhDélka okruhuKolCelkem v Km
11. dubnaKataruLosail 538022118.360
2. květnaŠpanělskaJerez 442327119.421
23. květnaFrancieLe Mans 418528117.180
6. červnaItálieMugello 524523120.635
20. červnaVelké BritánieSilverstone 590220118.040
26. červnaNizozemskaAssen 454226118.092
4. červenceKatalánskaCatalunya 472725118.175
18. červenceNěmeckaSachsenring 36712177.091
25. červenceUSA Laguna Seca 361032115.520
10 15. srpnaČeské republikyBrno 540322118.866
11 29. srpnaIndianapolisuIndianapolis 421628118.048
12 5. záříSan MarinaMisano 422628118.328
13 19. záříAragonskaMotorland 507823116.794
14 3. říjnaJaponskaMotegi 480124115.224
15 10. říjnaMalajsieSepang 554820110.960
16 17. říjnaAustráliePhillip Island 444827120.096
17 31. říjnaPortugalskaEstoril 418228117.096
18 7. listopaduValencieValencia 400530120.150

První místo v jednotlivých Grand Prix - MotoGP:

Grand PrixJezdecMotocyklČasKm/h
KataruValentino RossiYamaha YZR-M142'50.099  165.789
ŠpanělskaJorge LorenzoYamaha YZR-M145'17.538  158.200
FrancieJorge LorenzoYamaha YZR-M144'29.114  158.047
ItálieDaniel PedrosaHonda RC212V42'28.066  170.437
Velké BritánieJorge LorenzoYamaha YZR-M141'34.083  170.380
NizozemskaJorge LorenzoYamaha YZR-M141'18.629  171.518
KatalánskaJorge LorenzoYamaha YZR-M143'22.805  163.450
NěmeckaDaniel PedrosaHonda RC212V28'50.476  160.376
USA Jorge LorenzoYamaha YZR-M143'54.873  157.833
10 České republikyJorge LorenzoYamaha YZR-M143'22.638  164.416
11 IndianapolisuDaniel PedrosaHonda RC212V47'31.615  149.028
12 San MarinaDaniel PedrosaHonda RC212V44'22.059  160.019
13 AragonskaCasey StonerDucati GP1042'16.530  165.761
14 JaponskaCasey StonerDucati GP1043'12.266  160.016
15 MalajsieValentino RossiYamaha YZR-M141'03.448  162.153
16 AustrálieCasey StonerDucati GP1041'09.128  175.100
17 PortugalskaJorge LorenzoYamaha YZR-M146'17.962  151.746
18 ValencieJorge LorenzoYamaha YZR-M146'44.622  154.223

Pole position v jednotlivých Grand Prix - MotoGP:

Grand PrixJezdecMotocyklČasKm/h
KataruCasey StonerHonda RCV 212V1'55.007  168.407
ŠpanělskaDaniel PedrosaHonda RCV 212V1'39.202  160.508
FrancieValentino RossiYamaha YZR-M11'33.408  161.292
ItálieDaniel PedrosaHonda RCV 212V1'48.819  173.517
Velké BritánieJorge LorenzoYamaha YZR-M12'03.308  172.309
NizozemskaJorge LorenzoYamaha YZR-M11'34.515  173.001
KatalánskaJorge LorenzoYamaha YZR-M11'42.046  166.760
NěmeckaJorge LorenzoYamaha YZR-M11'21.817  161.526
USA Jorge LorenzoYamaha YZR-M11'20.978  160.488
10 České republikyDaniel PedrosaHonda RCV 212V1'56.508  166.948
11 IndianapolisuBen SpiesYamaha YZR-M11'40.105  151.616
12 San MarinaDaniel PedrosaHonda RCV 212V1'33.948  161.936
13 AragonskaCasey StonerDucati GP101'48.942  167.803
14 JaponskaAndrea DoviziosoHonda RCV 212V1'47.001  161.527
15 MalajsieJorge LorenzoYamaha YZR-M12'01.537  164.335
16 AustrálieCasey StonerDucati GP101'30.107  177.708
17 PortugalskaJorge LorenzoYamaha YZR-M11'48.522  138.729
18 ValencieCasey StonerDucati GP101'31.799  157.060

Nejlepší čas na kolo v závodu Grand Prix - MotoGP:

Grand PrixJezdecMotocyklČasKm/h
KataruCasey StonerDucati GP101'55.537  167.634
ŠpanělskaDaniel PedrosaHonda RC212V1'39.731  159.657
FrancieJorge LorenzoYamaha YZR-M11'34.545  159.352
ItálieDaniel PedrosaHonda RC212V1'49.531  172.389
Velké BritánieJorge LorenzoYamaha YZR-M12'03.526  172.005
NizozemskaDaniel PedrosaHonda RC212V1'34.525  172.982
KatalánskaAndrea DoviziosoHonda RC212V1'43.154  164.968
NěmeckaDaniel PedrosaHonda RC212V1'21.882  161.398
USA Casey StonerDucati GP101'21.376  159.703
10 České republikyJorge LorenzoYamaha YZR-M11'57.524  165.504
11 IndianapolisuDaniel PedrosaHonda RC212V1'40.896  150.428
12 San MarinaDaniel PedrosaHonda RC212V1'34.340  161.263
13 AragonskaDaniel PedrosaHonda RC212V1'49.521  166.915
14 JaponskaValentino RossiYamaha YZR-M11'47.395  160.934
15 MalajsieValentino RossiYamaha YZR-M12'02.117  163.554
16 AustrálieCasey StonerHonda RC212V1'30.458  177.019
17 PortugalskaJorge LorenzoYamaha YZR-M11'37.928  153.737
18 ValencieDaniel PedrosaHonda RC212V1'32.914  155.175

Yamaha Racing 2010
Celkové pořadí Mistrovství světa 2010 - MotoGP:
PJezdecBodyGrands Prix
123456789101112131415161718
1Jorge Lorenzo383  202525202525252025251620131316202525
2Daniel Pedrosa245  92011258202025-20252520-
-89
3Valentino Rossi233  251620-


1316111316101625162016
4Casey Stoner225  -11-13111616162016-112525-25-20
5Andrea Dovizioso206  16101616201121113-1113-2020-1611
6Ben Spies176  11--91613108101320101181311-13
7Nicky Hayden163  131313-13989111010-164101311-
8Marco Simoncelli125  556797-10-5929108101310
9Randy de Puniet116  107910101013

633-766106
10Colin Edwards103  8443785
99-9411-994
11Marco Melandri103  381011-
7688-6757773
12Héctor Barberá90  43845467-767535268
13Alvaro Bautista85  -6
24211
--888911457
14Aleix Espargaró65  -17866-
-47562-8-5
15Hiroshi Aoyama53  6255





44369342
16Loris Capirossi44  7--6-3956-5-
---3-
17Mika Kallio43  -93-354-7---2145

18Alex de Angelis11  






443







19Roger Lee Hayden5  







5








20Kousuke Akiyoshi4  




13










21Carlos Checa1  















-1
21Wataru Yoshikawa1  





1












Zdroj: www.motogpsports.cz

Lorenzo vidí ve Stonerovi nejtěžšího soupeře

28. prosince 2010 v 19:33 | Armí

Lorenzo vidí ve Stonerovi nejtěžšího soupeře


Podle Jorge Lorenza bude v příštím roce jeho největším soupeřem Casey Stoner, který po čtyřech letech u Ducati přestoupil k tovární Hondě a v barvách Repsolu pojede spolu s Danim Pedrosou a Andrea Doviziosem.
Rok 2011 bude pro Lorenza rokem obhajoby mistrovského titulu a vzhledem k tomu, že na rozdíl od svých soupeřů Casey Stonera a Valentina Rossiho, jenž změnili tým a značku motocyklu, on zůstává u Yamahy a má tedy velkou šanci navázat na své předchozí úspěchy.
Když rodák z Malorky hovořil s Gazzetta dello Sport padla otázka, zda má větší obavy z Australana Stonera nebo z bývalého týmového kolegy Rossiho. Lorenzo na to odpověděl, že za daných okolností to podle něho bude Stoner, jemuž Honda připraví rychlejší komplet než v případě Rossiho Ducati. Tedy, Stoner ve spojení s Hondou pro něho představuje větší hrozbu.
"Japonský výrobce má náskok ve srovnání s Ducati, ale to by nakonec mohl po testu ve Valencii říct každý," uvedl pro Gazzetta dello Sport Jorge Lorenzo. "Nicméně zkušenost velí počkat na úvodní závod roku v Kataru. Rudý motocykl má obrovský potenciál a ten se Stonerem v posledních letech předvedl."
Ohledně Daniho Pedrosy a Valentina Rossiho pak Lorenzo dodal: "Pedrosovi něco chybí při závodění bok po boku, zatímco Rossi … no, v jeho případě je těžké hledat nedostatky. Řekl bych, že jeho omezením je věk. Byl na špici spoustu let a to není vůbec jednoduché se tam tak dlouho udržet. Zcela určitě je právě teď extra motivovaný."
"Podle mě má Stoner větší talent než kdokoliv jiný. Způsob jakým jezdí je působivý, ale není konzistentní a často padá. Pokud je ale v klidu a koncentrovaný je velmi těžké ho porazit," řekl Jorge Lorenzo, jenž závěrem dodal, že přítomnost Bena Spiese v továrním týmu Yamahy nabízí i jemu extra motivaci navíc.

Zdroj: www.motogpsports.cz

Veselé Vánoce

24. prosince 2010 v 15:59 | Armí

Veselé Vánoce

Ať je hodně dárečků i u tvého stromečku, v každém ať je zabalen jeden šťastný všední den. Všechno nejlepší k vánocům!


Vánoční závodní víkend - MotoGP 2010, díl první

24. prosince 2010 v 15:55 | Armí |  Moto gp

Vánoční závodní víkend - MotoGP 2010, díl první

V době, kdy se teploty pohybují kolem nuly a začátek sezony je v nedohlednu, nastal ten správný čas na to, abychom si zrekapitulovali druhou polovinu sezony královské kubatury MotoGP, kterou si rozdělíme na tři části.
První část věnujeme závodu v České republice, americkém Indianapolisu a San Marinu. Následuje druhý díl v podobě premiérové Velké ceny Aragonska, Grand Prix Japonska a Malajsie, třetí a závěrečná část pak zhodnotí poslední tři podniky sezony v Austrálii, Portugalsku a španělské Valencii. Vše doplní statistika čísel, kdo, kdy, kde a jak.
Všem přeji Vánoce prožité v klidu, pohodě a hlavně ve zdraví. Věřím, že náš ´Vánoční závodní víkend´ bude příležitostí si zavzpomínat na druhou polovinu sezony top kubatury MotoGP. Takže začínáme, je polovina srpna, nákladní Boeingy přistávají na brněnském letišti, tuny techniky převážejí na Automotodrom a vše se postupně připravuje na Grand Prix  České republiky.
GP České republiky 2010
Velká cena České Repuliky: (video) 1. Jorge Lorenzo, 2. Dani Pedrosa, 3. Casey Stoner - desátým podnikem letošní sezony mistrovství světa silničních motocyklů byl závod v České republice. Grand Prix v Brně patří mezi nejnavštěvovanější a ne jinak tomu bylo letos, když během tří dnů prošlo branami Masarykova okruhu na dvě stě padesát tisíc diváků. V pozici vedoucího muže kubatury MotoGP přijel Jorge Lorenzo, druhá příčka patřila Danimu Pedrosovi a na třetím místě v průběžném hodnocení královské kubatury byl Andrea Dovizioso. Na jih Moravy rovněž dorazil jezdec LCR Hondy Randy De Puniet, který pro zranění z německého Sachsenringu vynechal poslední dva závody a jeho uzdravení bylo tak nějak zázračné. Nicméně můžeme konstatovat, že notně uspěchané. Hiroši Aojama v Brně také nechyběl, ale patřila mu stále role diváka. Jeho Hondu v barvách týmu Interwetten sedlal Alex De Angelis, jenž si v posledních třech Grand Prix připsal na konto jedenáct bodů.
Úvodní volný trénink vyhrál Jorge Lorenzo, sobotní dopoledne patřilo jeho rivalovi z Repsol Hondy Danimu Pedrosovi, jemuž dráha v Brně sedla do noty a velmi dobrou formu nejlepším způsobem prodal v kvalifikaci za třetí pole position sezony. Sobota v Brně byla ve znamení pádů. Dopoledne těžce havaroval Álvaro Bautista, naštěstí bez vážnějších zranění a v kvalifikaci pak vyzkoušel tvrdost povrchu dráhy Jorge Lorenzo, Valentino Rossi, Nicky Hayden a Marco Simoncelli. Itala jeho Honda vystřelila ze sedla a po dopadu na zem jen těžko hledal sílu k tomu, aby se postavil. Všichni jmenovaní ale na startu nedělního závodu nechyběli. Kvalifikaci vyhrál Dani Pedrosa, druhé místo na startovním roštu patřilo možná překvapivě, možná ne Benu Spiesovi, ten podal skutečně velmi dobrý výkon a pro třetí kvalifikační čas si zajel Jorge Lorenzo. Valentino Rossi byl spolu s Casey Stonerem a Andrea Doviziosem v druhé řadě. Navíc kolem italského šampiona kolovaly zprávy, že po závodu v Brně oznámí své plány do budoucna, takže v tomto směru celkem napínavá atmosféra.
Neděle patnáctého srpna, proudy lidí směřujících na přírodní tribuny podél dráhy a samozřejmě den závodu Velké ceny České republiky. Dani Pedrosa na pole position představovalo pro všechny jeho soupeře jasné nebezpečí v tom, že pokud předvede jeden ze svých parádních startů, bude těžké v úvodních kolech jeho nástup zachytit. Naštěstí pro ostatní a bohužel pro Pedrosu mu tentokrát startovní manévr nevyšel dle jeho představ a po první zatáčce vedení závodního pole převzal Jorge Lorenzo, druhé místo pak patřilo Benu Spiesovi. V druhém kole spadl Loris Capirossi a protože závod pro pád v posledním kole nedokončil ani Álvaro Bautista, Suzuki pokračovala v sezoně plné problémů. Nejhorším momentem závodu královské MotoGP v Brně byl pád Andrea Doviziosa. Ten přišel ve čtvrtém kole po startu a k neštěstí chybělo jen málo. V jedné ze zatáček italský jezdec položil svou RC212V na asfalt a to tak nešťastně, že zůstal ležet uprostřed dráhy. Jezdci za ním měli naštěstí určitý prostor, kdy stačili reagovat a na poslední chvíli změnit směr jízdy. V San Marinu jezdec kubatury Moto2 už takové štěstí neměl.
Masao Furusawa a Valentino Rossi
Jorge Lorenzo závod v Brně vyhrál, bylo to vůbec poprvé a plným počtem bodů si upevnil vedoucí postavení v šampionátu. Druhý Dani Pedrosa na svého krajana ztrácel sedmdesát sedm bodů a to už byla pořádná porce, nicméně matematická šance Lorenza porazit tu stále byla. Casey Stoner cílem závodu v Brně projel třetí a v průběžném hodnocení šampionátu se posunul na třetí příčku. Na to, jak letos sezonu začal se dokázal velmi rychle vrátit na pozice, kde patří, ale uvažovat o titulu už v této chvíli skutečně nešlo. Valentino Rossi závod, který v posledních dvou letech vyhrál dokončil po bitvě s Nicky Haydenem na pátém místě a stejná pozice mu také patřila v průběžném hodnocení. V pondělí měly týmy a jezdci MotoGP na programu jednodenní test, takže v Brně všichni zůstávali a to byla ta správná doba na Rossiho prohlášení.
Devítinásobný šampion podepsal dvouletou smlouvu s Ducati a vše oznámil formou otevřeného dopisu, kde mimo jiné napsal: "Je velmi těžké jen několika slovy vysvětlit, jaký byl můj vztah s Yamahou v uplynulých sedmi letech. Mnoho věcí se od dávných časů v roce 2004 změnilo, především se změnila ona, moje M1. V té době to byla slabá MotoGP motorka středu pole, které se posmívala většina jezdců a techniků MotoGP. Poté, co jsem jí pomohl růst a zlepšovat se, se v garáži usmívá, lidé se jí dvoří a obdivují ji, je považována za nejlepší." Co k tomu dodat, rozhodování nebylo v jeho případě jednoduché, ale s tím, jak se měnil jeho motocykl, měnily se i poměry v továrním týmu Yamahy. Rossi usoudil, že je čas odejít a čelit novým výzvám a že to nebude jednoduché, o tom už nyní víme také svoje. Každopádně během testu již nezkoušel nové věci pro sezonu 2011, takže takovým postupem ze strany japonského výrobce nebyl zrovna nadšený, protože jak uvedl, do konce sezony zbývá osm závodů a nějaké to zlepšení by potřeboval. Nicméně se už objevila mnohem důležitější otázka a to, zda Yamaha umožní Rossimu testovat s Ducati už po posledním závodu sezony ve Valencii.
Průběžné pořadí MS MotoGP (10/18): 1. Lorenzo 235b., 2. Pedrosa 158b., 3. Stoner 119b.
Stupně vítězů GP ČR - Brno 2010
Velká cena Indianapolisu: (video) 1. Dani Pedrosa, 2. Ben Spies, 3. Jorge Lorenzo - po testu v Brně týmy světového šampionátu vyrazily za oceán do míst, kde to dýchá historií závodění a voní po benzínu. Ano, je dvacátého sedmého srpna a to je datum prvního volného tréninku na Velkou cenu Indianapolisu. Areál Indianapolis Motor Speedway je místem, kde burácejí davy při okruhových závodech čtyřkolových speciálů. V případě motocyklů jsou tribuny o poznání prázdnější, ale to by možná ani tolik nevadilo jako spíš to v jakém stavu je povrch dráhy určený pro motocyklové závodění. Je složen snad ze tří druhů asfaltu a hodně nerovný. Nerovnosti autům tolik nevadí, ale když jezdec na motocyklu trefí v plné rychlosti nějaký ten hrbol, může se stát, že je na zemi dřív než si stačí v duchu slovně ulevit. Americký Indianapolis je samozřejmě pojem, to ano, ale z hlediska bezpečnosti už si nejsem tak jistý, zda splňuje všechna kritéria. Samotní jezdci si letos hodně stěžovali, ale nemyslím, že dojde k nějaké změně k lepšímu.
V úvodních dvou tréninkových jízdách dominoval Casey Stoner v sedle Ducati. V pátek spadl Nicky Hayden a to tak, že jeho mechanici měli do soboty o práci vystaráno a podobně skončil další Američan Ben Spies, ten svou satelitní M1 rovněž nešetřil a ta se bokem projela skrz únikovou zónu až k ochranné bariéře. Když přišlo na kvalifikaci, Casey Stoner výkon z úvodních dvou tréninků nepotvrdil a byl to právě domácí Ben Spies, jenž si dvě minuty před koncem zajel pro nejrychlejší čas. Pole position před domácím publikem, co víc si mohl přát. V závěru kvalifikace vyjel na dráhu Casey Stoner a Valentino Rossi, ale oba jmenovaní své stroje do boxů nevrátili, tedy ne v takovém stavu v jakém si je k závěrečnému kvalifikačnímu ataku od svých mechaniků převzali. Jejich snažení skončilo pádem a na startovním roštu jim patřilo v pořadí šesté a sedmé místo. V první řadě byl Ben Spies, Jorge Lorenzo a velmi dobře jedoucí Nicky Hayden.
Dani Pedrosa, Andrea Dovizioso - Indianapolis 2010
Po startu Velké ceny Indianapolisu si první pozici udržel Ben Spies, ale velmi dobře odstartoval Andrea Dovizioso a zařadil se na druhé místo, třetí jel Nicky Hayden, Dani Pedrosa čtvrtý a na svých zádech měl dvojici od tovární Fiat Yamahy Jorge Lorenza a Valentina Rossiho. V úvodních kolech závodu MotoGP předčasně ukončil svou americkou misi Marco Melandri ze San Carlo Honda Gresini, ale také Casey Stoner, což bylo pro mnohé velké zklamání potom, jak dobře víkend v IMS zahájil. Postupem času nasadil vysoké tempo Dani Pedrosa, předjel dosud vedoucího Američana Spiese a vedení si udržel až do cíle. Třetí zlato sezony, plný počet bodů a další krok k tomu, aby se Španěl alespoň pokusil vyvinout určitý tlak na Lorenza. Druhé místo a druhé stupně vítězů sezony oslavil na domácí půdě Ben Spies. Na vítězství to zatím nebylo, protože Dani Pedrosa nezopakoval chybu z předchozí sezony, ale naopak zajel bezvadný závod.
Pro Siese a jeho Monster Tech 3 přesto velmi dobrý výsledek. Poslední místo na pódiu získal Jorge Lorenzo, připsal si šestnáct bodů a na druhého Pedrosu měl stále bezpečných osmašedesát bodů náskoku. Valentino Rossi projel cílem čtvrtý, v průběžném hodnocení mu patřila stále pátá příčka, ale ztrátu na čtvrtého Stonera snížil na pět bodů. Australana totiž na třetím místě vystřídal Ital Dovizioso a u Hondy už pomalu přemýšleli, jak to s Doviziosem vyřeší pro příští sezonu. Repsol Honda má dva motocykly a teď tři jezdce, hmm, co s tím? Poslední závod na americkém kontinentu skončil a všichni znovu zpátky do Evropy, kde byl na programu dvanáctý podnik sezony 2010.
Průběžné pořadí MS MotoGP (11/18): 1. Lorenzo 251b., 2. Pedrosa 183b., 3. Dovizioso 126b.
GP Indianapolisu 2010
Velká cena San Marina&Rimini: (video) 1. Dani Pedrosa, 2. Jorge Lorenzo, 3. Valentino Rossi - pobřeží Jadranu, moře, blankytně modrá obloha a hlavně teplo. Co víc si může motocyklový závodník přát. Na okruhu v Misanu jel svůj druhý závod po zranění ze Silverstonu Hiroši Aojama. V Indianapolisu zajel Japonec na dvanácté místo a v San Marinu zopakoval to samé. V té době už se začínalo spekulovat o tom, že tým Interwetten Honda do sezony 2011 nenastoupí a bylo otázkou, jaká bude Aojamova budoucnost v královské kubatuře. Nicméně je to jediný Japonec v MotoGP a jak víme, kromě Ducati jsou všichni výrobci ze země vycházejícího slunce, takže otázkou nebylo zda bude vůbec závodit, ale v jakém týmu. Vedoucí muž šampionátu Jorge Lorenzo jasně směřoval k prvnímu titulu v MotoGP a v posledních jedenácti Grand Prix ani jednou nechyběl na stupních vítězů. Obdivuhodná bilance a z jeho strany naprosto precizně odvedená práce.
První volný trénink vyhrál Dani Pedrosa, druhý Jorge Lorenzo a my jsme tak byli svědky dalšího španělského duelu, protože v kvalifikaci to bylo znovu o bitvě mezi Pedrosou a Lorenzem. Další pole position sezony získal jezdec Repsol Hondy Pedrosa, Lorenzo zajel druhý čas a první řadu na startu uzavřel Casey Stoner, který se opět nevyhnul pádu. Naštěstí se to stalo v době, kdy do konce kvalifikace zbývalo čtyřicet minut, takže se ještě stačil vrátit do boxů a nastartovat druhou GP10. Tolik pádů, co letos Australan zaznamenal už dlouho nepamatoval. Předek jeho Ducati neposlouchal a o nějaké jistotě tu teď nemohla být řeč. Australana v průběžném pořadí mistrovství těsně pronásledoval Valentino Rossi, což mu na klidu nepřidalo, ale je to bojovník a první řada  toho byla důkazem. U Suzuki vybalovali nové motory, ty jim Komise Grand Prix schválila jako dodatečný příděl, protože by jinak museli startovat z boxové uličky. Velké trápení, zaručeně ta  nejhorší sezona pro Lorise Capirossiho a pro Álvara Bautistu hodně těžká premiéra v MotoGP.
Dani Pedrosa - GP San Marina 2010
Loni po startu Velké ceny San Marina poslal k zemi Američana Haydena domácí závodník Alex De Angelis, letos to byl Nicky Hayden, kdo ukončil hned na začátku veškeré naděje na dobrý výsledek jezdci tovární Suzuki Capirossimu. V případě Capirossiho neskutečná smůla. To už ale ve vedení závodního pole jel Dani Pedrosa, jenž po zhasnutí červených světel vystřelil jak z praku a nechal za sebou všechny své soupeře. Postupně si budoval náskok na druhého Lorenza a vyhrál druhou Grand Prix v řadě. Valentino Rossi svedl několik zajímavých soubojů s Casey Stonerem, tentokrát byl úspěšný a cílem projel třetí. Z pozice na stupních vítězů měl velkou radost, ale v záběru kamer byla vidět vážná tvář šéfa Dorny Carmela Ezpelety, což nevěstilo nic dobrého. Každému z jezdců, kteří přijeli na své pozice určené pro ty nejlepší v závodu MotoGP něco řekl a jak jsme se o něco později dozvěděli, byla to smutná zpráva ohledně japonského závodníka kubatury Moto2.
Neděle pátého září byla datem Velké ceny San Marina, ale rovněž datem, kdy zemřel japonský závodník Šoja Tomizawa. V době, kdy se jezdci královské kubatury seřazovali na startu, Tomizawa bojoval o svůj život v nedaleké nemocnici a když závodníci na dráze soupeřili o pozice a další mistrovské body, on svůj boj o život prohrál. Závěrečný ceremoniál tak proběhl ve velmi smutné atmosféře.
Šestnáct bodů za třetí místo stačilo Rossimu k tomu, aby se v průběžném hodnocení posunul na čtvrtou příčku. Spolu s Casey Stonerem měl na svém kontě stejný počet bodů - 130 - a to znamenalo, že už příště bude každý jejich vzájemný duel rozhodovat o jejich vzájemném postavení v mistrovství. Jak Rossi, tak Stoner ve svých týmech končili, takže se chtěli rozloučit nejlepším možným výsledkem. Teď byli v bodě nula a závod ve španělském Aragonsku dostal z jejich pohledu nový náboj.
Průběžné pořadí MS MotoGP (12/18): 1. Lorenzo 271b., 2. Pedrosa 208b., 3. Dovizioso 139b.
Valentino Rossi - Misano, San Marino

Zdroj: www.motogpsports.cz

Yamaha stále hledá náhradu za Fiat

24. prosince 2010 v 15:54 | Armí

Yamaha stále hledá náhradu za Fiat

Yamaha je nejúspěšnějším výrobcem posledních tří let v královské kubatuře mistrovství světa, ale ve světě financí to zdá se nehraje tak velkou roli, protože pro sezonu 2011 stále ještě hledá svého hlavního sponzora.
Dopady ekonomické krize jsou stále citelné a pro japonského výrobce je současná situace mírně řečeno znepokojivá. Do této chvíle působil v roli titulárního sponzora továrního týmu Fiat, ale italská automobilka ukončila velmi úspěšnou spolupráci poté, co Valentino Rossi v roce 2010 u Yamahy skončil a přestoupil k Ducati.
Už před nějakou dobou se objevily informace, že ve hře o možnost spojit síly s top týmem MotoGP jsou společnosti jako Petronas, Telefonica nebo AirAsia, ale dosud nikdo s vedení Yamahy spolupráci pro rok 2011 neuzavřel.
Co to v této chvíli znamená? Je tu možnost, že Jorge Lorenzo a Ben Spies, jakožto jezdci továrního týmu Yamahy, budou v roce 2011 závodit v modrých barvách japonského výrobce a Yamaha vezme na svá bedra financování celého projektu MotoGP. To je ale řekněme plán B, prioritou číslo jedna je pro nadcházející ročník najít spolehlivého partnera.
Lin Jarvis se nechal slyšet, že titulárního sponzora hledají a pro tuto pozici mají několik žhavých kandidátů. Jejich jména samozřejmě neprozradil, ale už dříve se u Yamahy velmi spoléhali na společnost Petronas, když tehdy ohledně možného odchodu Fiatu neviděli s jeho náhradou zvlášť velký problém.
"Sezona začíná koncem března a já už předtím zažil situace, kdy jsme třeba v roce 2007 jeli s motocykly v modrých barvách ještě předtím než jsme podepsali smlouvu s Fiatem," řekl Lin Jarvis, který teď má ve svém týmu Mistra světa a Nováčka roku 2010.

Zdroj: www.motogpsports.cz


Konečný výsledek Nakamota netěší

24. prosince 2010 v 15:53 | Armí

Konečný výsledek Nakamota netěší

Šéf Hondy Shuhei Nakamoto není nadšený výsledkem letošní sezony a to ani v případě, že právě v roce 2010 jezdci japonské značky podali v éře osmistovek vůbec ten nejlepší výkon.
Dani Pedrosa vyhrál čtyři Grand Prix, což se mu nikdy předtím nepodařilo a velmi dobré výkony podával také jeho týmový kolega Andrea Dovizioso, který se umístil hned sedmkrát na stupních vítězů. Loni to bylo jen jednou v Británii, takže v Italově případě zlepšení jak se patří.
Nicméně důvod zklamání Nakamota je v tom, že ani letos Honda nedokázala vážněji ohrozit svého soupeře Yamahu a o to tu právě jde. Honda nechce být jen lepší, ale samozřejmě nejlepší a to se jim zatím nepodařilo, protože jejich rival už potřetí za sebou vyhrál titul v jednotlivcích, týmech a výrobcích.
Pedrosa v druhé polovině sezony výrazně zrychlil a bylo na něm vidět, že má velkou chuť Lorenzovi zkomplikovat jeho cestu za prvním titulem v MotoGP. Vyhrál závod v Indianapolisu, to samé zopakoval v San Marinu a v Aragonsku slavil stříbro. Bohužel v domácím podniku Hondy přišel pád, zasekl se mu totiž plyn a vše skončilo dvojitou frakturou klíční kosti. Operace, tři závody mimo hru a samozřejmě konec nadějí zasáhnout do souboje o titul.
"Kdyby Dani neměl tu nehodu v Motegi tak jsem věřil, že o titul můžeme bojovat až do poslední Grand Prix. Bohužel stalo se a letošním finálním výsledkem jsem tedy zklamaný. Musíme to přijmout a snažit se zlepšit," řekl Nakamoto v rozhovoru pro Motorcycle News, kde rovněž uvedl, že v závodech v Japonsku a Malajsii by spolu s Pedrosou podali výrazný výkon.
"V těchto dvou závodech je Dani obvykle o tři desetiny rychlejší než Andrea a on byl v obou případech druhý. V tomto roce jsem byl s Doviziosem vůbec spokojený. Hodně se zlepšil a celkově s našim strojem sílí," pokračoval tentokrát více spokojeně Nakamoto, protože letos u obou svých závodníků sledoval ve spojení s lepším výkonem RC212V citelné zlepšení.
"Výsledky jsou ale stále zklamáním. Měli jsme dostatečně konkurenceschopný základ, abychom letos bojovali o titul a doufám, že v příštím roce předvedeme lepší výsledky," řekl závěrem Nakamoto. Tovární Honda pro poslední ročník osmistovek skutečně výrazně posílila a v jejich týmu pojede trojice jezdců - Dani Pedrosa, Andrea Dovizioso a Casey Stoner.

Zdroj: www.motogpsports.cz


Filippo Preziosi připouští obavy z Rossiho fyzické kondice

24. prosince 2010 v 15:52 | Armí

Filippo Preziosi připouští obavy z Rossiho fyzické kondice

Technický šéf projektu Ducati v MotoGP má trochu obavy ohledně kondice Valentina Rossiho pro únorové testy v Malajsii. Ital v listopadu podstoupil operaci ramene a nyní absolvuje tříměsíční léčbu.
Preziosiho obavy jsou samozřejmě oprávněné, protože devadesát dnů rekonvalescence, které si  zranění ramenního kloubu vyžaduje, prostě do prvního února nevyjde. Lékaři, jenž Rossiho v listopadu operovali sice tuto skutečnost potvrdili, ale zároveň dodali, že je možné tuto léčbu urychlit.
Vlastně ono ani tak nejde o léčbu, protože tu do začátku února Rossi zvládne, samozřejmě pokud vše půjde podle plánu, ale největší problém bude s jeho fyzičkou, protože teď na ní nemůže pořádně pracovat. První testy jsou navíc velmi důležité, protože technici italského výrobce potřebují znát Rossiho názor na změny, které na GP11 provedli v období zákazu testování.
"Technická stránka není to, co mi v této chvíli dělá největší starosti," řekl pro Motosprint Filippo Preziosi, jenž teď nemůže počítat s tím, jak moc bude Rossi pro test v Malajsii připraven. "Valentino přijede do Sepangu kompletně uzdravený z lékařského hlediska, ale po fyzické stránce bude mít velkou ztrátu. Přeci jenom přijde po zimě, kdy volný čas nevěnoval odpočinku, ale práci na svém uzdravení."
"Valentino nebude mít šanci odpočívat a přitom je pro jezdce na takové úrovní velmi důležité alespoň na chvilku vypnout. Štěstím je jeho extrémně silná psychika, takže když nastoupí k závodům, tak velmi odolný po mentální stránce," pokračoval Preziosi a zároveň připustil, že právě díky nedostatečné fyzičce a tropickým podmínkám panujícím na okruhu v Malajsii, bude muset  Rossi omezit dobu, kterou stráví testem v sedle Ducati.
"Jeho prioritou je stoprocentní uzdravení během zimy, takže pro test v únoru a březnu bude natolik v pořádku, aby nám poskytl některé extra informace z jízdy na dráze. Musíme to zvládnout bez kompletního testování, které jsme měli původně v plánu, jinak bychom Valentina dohnali k takové aktivitě, která by jeho uzdravení mohla zpomalit."
Preziosi dále v rozhovoru pro Motosprint uvedl, že Rossiho služeb v testech hlavně využijí pro nutný vývoj motocyklu. "Nechci riskovat, že Valentino nebude pro závody stoprocentní, protože se příliš unavil testováním.  Během zimy budeme muset jeho energií šetřit. Je předem jasné, že tak či onak ho budeme muset držet zpátky, protože on se bude maximálně snažit zapracovat na vývoji stroje."
"Nemyslím, že budeme lídři v časech na kolo, ale musíme zabránit tomu, aby to na nás mělo vliv. Musíme myslet nad závody," řekl Filippo Preziosi o úvodních oficiálních testech roku 2011, jenž začínají první únorový týden v Malajsii.

Zdroj: www.motogpsports.cz

Stoner nevěří v razantní omezení elektroniky

24. prosince 2010 v 15:51 | Armí

Stoner nevěří v razantní omezení elektroniky

Časy, kdy jezdci na motocyklech bojovali s jejich brutálním výkonem jako jezdci rodea jsou nenávratně pryč, protože stále rostoucí vliv elektroniky zlepšuje nejen kontrolu nad strojem, ale také přináší větší bezpečnost.
Nebude tomu jinak ani s příchodem litrové kubatury v roce 2012, aspoň to předpokládá Casey Stoner, jezdec továrního týmu japonské Hondy. Podle Australana je elektronika důležitá pro bezpečnost závodníků a zabránila mnoha pádům a vážným zraněním.
Často slyšíme volání po omezení vlivu elektronických řídících systémů. Ze strany závodníků je to například Valentino Rossi, jenž by se třeba obešel bez řízení trakce. Ale Casey Stoner, který v éře osmistovek dokázal plně využít podpory elektronických systémů si nemyslí, že k nějakému omezení v roce 2012 dojde.
"Jakékoliv změny končí na tom, že s elektronikou je to mnohem bezpečnější," řekl Australan. "Eliminuje ty velké highsidery a pokud špatně brzdíte motorem v nájezdu do zatáčky, je to velká pomoc. Pokud netrefíte převody nebo vám odejde motor, tak elektronika hodně pomáhá."
"Když se u Ducati stalo něco s motorem, automaticky se nastavil bezpečnostní režim, takže to není jen o tom, jak vás může elektronika chránit, ale také nastupuje pokud se děje něco špatného s motorem," pokračoval Stoner. "Pokud klesne tlak oleje, motor zastaví, jako bezpečnostní opatření. V otázce bezpečnosti hraje elektronika velkou roli a již zabránila mnoha nehodám."
Mistr světa z roku 2007, stejně jako ostatní rád jezdí zatáčky smykem, nevidí na tom nic špatného a určitě je to mnohem atraktivnější pro diváky, ale k tomu aby jezdil rychleji to není ten pravý způsob jízdy, jak toho docílit.

Zdroj: www.motogpsports.cz


Dani Pedrosa představil knihu pro děti

24. prosince 2010 v 15:50 | Armí

Dani Pedrosa představil knihu pro děti

Jezdec továrního týmu Hondy ve své knize vypráví svůj vlastní příběh od momentu, kdy jako pětiletý kluk dostal první kombinézu a postupem času se propracoval mezi elitu v mistrovství světa silničních motocyklů.
Pedrosa knihu ´Two elf mechanics for Dani Pedrosa´ (Dos duendes mecánicos para Dani Pedrosa) slavnostně představil včera v Barceloně. Kniha je určena dětem od šesti do dvanácti let a kombinuje realitu s prvky fikce, když vypráví příběh prvních okamžiků jezdce Repsol Hondy ve světě závodních motocyklů.
Knihu napsal Pau Joan Hernandez a ilustracemi doplnil Jordi Vila Delcos. Vyšla nákladem tří tisíc výtisků ve Španělštině a stejný počet také vydali v Katalánštině. Prodává se na čerpacích stanicích Repsolu a šest procent z každé prodané knihy směřuje na podporu programu rodičovské náhradní péče.
Dani Pedrosa - Barcelona 12/2010

Zdroj: www.motogpsports.cz

Nicky Hayden na návštěvě u Ducati

24. prosince 2010 v 15:49 | Armí

Nicky Hayden na návštěvě u Ducati

Američan ve službách italské tovární stáje Ducati nečekaně navštívil sídlo italské značky.
Nicky Hayden sice přijel ale nikdo ho nepřivítal, všechny místnosti byly opuštěné a to znamenalo jediné, Italové nasadili všechny síly na přípravu nových prototypů GP11. Protože ani zaměstnanci vývojového oddělení nebyli na svých místech, Hayden musel nabýt podezření …
… v dílnách se musí odehrávat něco velmi tajného, snad tam připravují zcela revoluční prototyp pro Valentina Rossiho a jemu o tom nikdo nic neřekl? Nakonec všechny, včetně šéfa týmu Vittoriana Guareschiho přistihl v jedné z dílen a co tam právě dělali, tak na to se podívejte.


Zdroj: www.motogpsports.cz


V době rekonvalescence Pedrosa věnuje svůj čas charitě

20. prosince 2010 v 18:07 | Armí

V době rekonvalescence Pedrosa věnuje svůj čas charitě

Léčba Španělova ramene pokračuje podle plánu a od ledna zahájí intenzivní fyzickou přípravu tak, aby pro únorový test v Malajsii byl v co možná nejlepší kondici.
Jezdec tovární Hondy havaroval začátkem října v japonské Motegi a nadvakrát si zlomil levou klíční kost. Podstoupil operaci v Barceloně, kde mu zlomeninu fixovali kovovou destičkou, ale v závěru sezony měl problémy, protože u jeho levé ruky často docházelo k znecitlivění a ztrátě síly.
Předvánoční čas věnuje Dani Pedrosa charitě. V neděli 19. prosince bude jedním z hostů katalánské televize, která finanční výtěžek věnuje na výzkum zranění míchy a mozku. V úterý jednadvacátého bude Pedrosa v nákupním centru v Barceloně, kde ho čeká propagace knihy (Dos duendes mecánicos para Dani Pedrosa) pro děti. Ta popisuje Španělovy začátky ve světě závodních motocyklů a pět procent z ceny každého výtisku půjde na konto organizace, která dětem zajišťuje náhradní rodinou péči.
Od ledna pak Pedrosa naplno zahájí přípravu na novou sezonu, kde pojede v továrním týmu Hondy společně s Australanem Casey Stonerem a Italem Andrea Doviziosem. Nadcházející sezona totiž pro Pedrosu nebude jen rokem obhajoby druhého místa, ale hlavně boje o poslední titul v osmistovkách MotoGP.

Zdroj: www.mmotogpsports.cz


Premiéra dokumentu o Jorge Lorenzovi

20. prosince 2010 v 18:04 | Armí

Premiéra dokumentu o Jorge Lorenzovi

Ve čtvrtek večer v Madridu představila Televisión Espanola a Dorna Sports osmdesátiminutový filmový dokument - Jorge.
Premiéra filmu proběhla v hlavním městě Španělska za přítomnosti hlavní postavy dokumentu a Mistra světa 2010 v třídě MotoGP. Dokument představuje dlouhou a někdy i bolavou cestu třiadvacetiletého Španěla od jeho dětství až po moment, kdy jako druhý Španěl získal mistrovský titul v prestižní královské kubatuře.
V osmdesáti minutách jsme svědky jak Lorenzova profesního tak i osobního života, rozhovory samotného Lorenza, ale také jeho rodičů, přátel a lidí z motocyklového prostředí. Pro diváka je Lorenzo viděn trošku v jiném světle, protože jen málokdy známe jezdce mimo závodní okruhy.
"Je to velmi vzrušující a jsem moc rád, že lidé poznají skutečného Jorgeho," řekl Lorenzo. "Jsem tam naprosto otevřený a vůbec mi nevadí, že lidé můžou vidět části mého soukromého života. Kolem sebe jsem měl neustále kamery, ale ty časem přestanete vnímat. Myslím, že dosud nepublikované momenty z mého dětství nebo když jsem mimo závodní dráhu tento dokument činí ještě zajímavější."
V prodeji bude dokumentární film o Jorge Lorenzovi v příštím roce - video ´Jorge´.

Zdroj: www.motogpsports.cz


Lorenzo závodil na čtyřech kolech

20. prosince 2010 v 18:03 | Armí

Lorenzo závodil na čtyřech kolech

Mistr světa královské kubatury byl jedním z čestných hostů nedělního závodu 500Km Alcaniz a nevedl si vůbec špatně, protože ve své kategorii D5 obsadil druhé místo.
Po předchozí zkušenosti se závoděním na čtyřech kolech, kterou rodák z Malorky absolvoval minulý měsíc na okruhu v Montmeló, jako součást seriálu Spanish Resistance Championship (CER), usedl tuto neděli znovu za volant ve španělském Motorland Aragonu.
"Závod byl hodně komplikovaný kvůli mlze," řekl Jorge Lorenzo. "Skončit v naši kategorii druhý je dobrý výsledek. Kromě toho je to pro mě první umístění na stupních vítězů v Motorland Aragonu a ještě k tomu s autem. V příštím roce se o to pokusím s Yamahou."
Španěl závodil v barvách týmu Difisa Racing s vozem Fiat 500 Abarth Assetto Corse (fotografie Fiat 500 z roku 2008), který je dílem inženýrů společnosti Abrath a spolu s Lorenzem závodili jeho týmoví kolegové José Manuel de los Milagros a Antxel Echegoyen. Dalším z čestných hostů vytrvalostního závodu byl jezdec formule 1 Jaime Alguersuari, ten závodil v kategorii D1 a skončil čtvrtý.
Šéf týmu Difisa, Salvador Espinal k výkonu Jorge Lorenza řekl: "Jorgeho zlepšení od jeho první jízdy v Katalánsku bylo rychlé. Velmi rychle se učí, předvedl vysokou úroveň koncentrace a právě proto je také mistrem světa. Je naučený využívat výjezdů ze zatáček při vysoké rychlosti a to bylo také důvodem jeho umístění s některými velmi rychlými piloty. Rovněž spolupráce s někým, jako je Jorge je zážitkem pro celý tým."

Zdroj: www.motogpsports.cz


Peškova účast v příštím ročníku Moto2 je stále s otazníkem

20. prosince 2010 v 18:01 | Armí

Peškova účast v příštím ročníku Moto2 je stále s otazníkem

Jednání ohledně angažmá Lukáše Peška v katarském týmu QMMF Racing nadále pokračují.
Pro Lukáše Peška je rok 2010 možná ten nejtěžší v kariéře. Sezonu začínal s týmem v kubatuře Moto2 Matteoni CP Racing, nedařilo se a jejich vzájemná spolupráce skončila sporným momentem, když mu před závodem ve španělském Aragonsku řekli, že v jejich barvách jíž dál závodit nebude.
Přišly nějaké nabídky z nejnižší kubatury, také z mistrovství produkčních motocyklů WSB, ale český motocyklový závodník zvolil variantu bojovat o své místo v Moto2. V sezoně 2010 už samozřejmě nezávodil, ale udržoval se v kondici a čekal na vhodnou příležitost.
Po finálním závodu ve Valencii testovaly začátkem listopadu týmy nižších kubatur a Lukáš Pešek se tohoto testu zúčastnil. Jezdil s motocyklem SAG Bimota a z jednatřiceti závodníků zajel devatenáctý čas. Pár dnů na to přišla zpráva z Kataru.
Lukáš Pešek se s podporou České pojišťovny dohodl na spolupráci s katarským týmem QMMF Racing a jeho nominace pro sezonu 2011 byla zaslána IRTA (Mezinárodní asociaci závodních týmů). Druhým jezdcem byl jmenován domácí závodník Mashel Al Naimi a dodavatelem motocyklů japonská Moriwaki.
Tým s takovým zázemím představuje pro českého závodníka velkou naději, že v nabité konkurenci bude mít příležitost dokázat své kvality a navázat na úspěchy z let, kdy vítězil v sedle 125ccm motocyklu. Po dohodě z Kataru přišla na řadu jednání ohledně smluvních závazků. K oznámení výsledku jednání mělo dojít na přelomu měsíce listopad-prosinec, ale zatím se tak nestalo.
Máme potvrzeno, že to neznamená, že by tato jednání byla ukončena.  S katarským týmem se o angažmá Lukáše Peška s QMMF Racing stále jedná a do konce roku by snad výsledek tohoto jednání měl spatřit světlo světa. V této chvíli má vše v rukou jeho partner Česká pojišťovna.
Lukáš Pešek je oficiálně přihlášený jako jezdec katarského týmu a to je v této chvíli pro něho podstatné. Pokud se všechny zúčastněné strany dohodnou, podepíše smlouvu a může závodit. "Ohledně jednání žádné negativní zprávy nemám, takže si myslím, že vše probíhá tak jak má," řekl Lukáš Pešek pro motogpsports.cz.
Spekulací je na toto téma hodně. Mělo vliv na průběh jednání třeba odstoupení Banderasova týmu a dva volní jezdci na trhu? Kdo ví. Získat místo v mistrovství světa není jednoduché, zejména pak v týmu, který vám zaručí konkurenceschopnou technickou podporu. Výsledek jednání může být buď úspěšný nebo neúspěšný. Věřme, že v tomto případě se bude jednat o tu první možnost.

Zdroj: www.motogpsports.cz

Ducati uvažuje o sedmi litrových prototypech pro rok 2012

20. prosince 2010 v 18:00 | Armí

Ducati uvažuje o sedmi litrových prototypech pro rok 2012

Rok 2012 bude rokem očekávání, protože to se do mistrovství světa vrací litrové motocykly, což spolu se změnami v pravidlech umožní zapojení více výrobců a rozšíření startovního roštu MotoGP.
Nejvíc závodních prototypů měla letos japonská Honda. Dva u Repsol Hondy, dva v San Carlo Honda Gresini, po jednom u LCR a Interwetten Hondy, takže celkem šest strojů RC212V z celkových sedmnácti.
V roce 2011 bude mít italská Ducati stejný počet motocyklů, jako Honda. Dvojici Desmosedici GP11 uvidíme v jejich továrním týmu, satelitním Pramac Racingu a po jednom nasadí tým Aspar a brněnský Cardion AB Motoracing. Na to, že je nejmenším výrobcem v mistrovství určitě velký úspěch.
Teď navíc Italové uvažují o tom, že v roce 2012 postaví na startovní rošt královské kubatury dokonce sedm svých strojů. Šéf týmu Aspar Jorge Martínez chce totiž pro sezonu 2012 rozšířit svůj MotoGP tým o dalšího závodníka. Letos absolvovali premiérovou sezonu s Héctorem Barberou a kdo ví, koho teď mají v hledáčku.
Nicméně pro výrobce to s přibývajícím počtem motocyklů znamená také vyšší nároky. Šéf Ducati Alessandro Cicognani právě o tom hovořil s Motorcycle News, kde mimo jiné řekl: "Zvažujeme naši roli v roce 2012. Bude to nový stroj, takže chceme našim satelitním týmům nabídnout tu nejlepší možnou podporu."
Zároveň ale Cicognani dodal, že by jen neradi navýšili počet motocyklů aniž by si byli stoprocentně jistí, že jim dokážou zaručit tu nejlepší úroveň technické podpory. "Ohledně budoucnosti s týmem Aspar jednáme," dodal závěrem šéf Ducati.

Zdroj: www.motogpsports.cz


Wilairot je stále na jednotce intenzivní péče

20. prosince 2010 v 17:58 | Armí |  Zprávy z 125 ccm

Wilairot je stále na jednotce intenzivní péče

Thajský závodník měl v pondělí ráno vážnou dopravní nehodu, teď leží v nemocnici v Bangkoku a jeho stav je dle místních lékařů povzbudivý.
Wilairota přivezli do nemocnice Bumrungrad v Bangkoku po motocyklové nehodě, která se stala ve tři hodiny ráno místního času. Bezprostředně po nehodě byl Wilairot v bezvědomí převezen s otokem mozku na jednotku intenzivní péče. Dnes už místní sdělovací prostředky hovořily o zlepšení jeho zdravotního stavu, což je v případě mladého jezdce povzbudivá zpráva.
Šéf týmu Thai Honda PTT Singa SAG Eduardo Perales přiletěl v úterý do Bangkoku, aby zjistil zdravotní stav svého jezdce a nabídl mu podporu a pomoc. Thajský jezdec je na nemocničním pokoji se svou matkou Ari Wilairot. Mimo poranění hlavy má otok oka, ale vnímá, co se kolem něho děje, i když zatím nemůže mluvit, protože je napojen na dýchací přístroj.
Na jednotce intenzivní péče Wilairot zůstane až do doby, kdy dokáže sám dýchat a pak zahájí šestitýdenní rehabilitaci. Jezdec kubatury Moto2 přijel do rodného Thajska na pohřeb svého otce, který zemřel po dlouhé, těžké nemoci pátého prosince. Pohřeb jeho otce byl zatím odložen s nadějí, že se ho Ratthapark bude schopen zúčastnit.

Zdroj: www.motogpsports.cz


Wayne Gardner: Lidé mají sklony zapomínat

20. prosince 2010 v 17:57 | Armí

Wayne Gardner: Lidé mají sklony zapomínat

Jednapadesátiletý mistr světa 500ccm kubatury z roku 1987 na svých internetových stránkách uvedl, že odepisovat Rossiho po jeho výkonu v úvodním testu ve Valencii může být velká chyba.
Ital premiéru v sedle Ducati ukončil s patnáctým časem na kolo a vzhledem k tomu, že testovalo sedmnáct jezdců královské kubatury, nadšení médií velmi rychle vyprchalo a v italském tisku se začaly objevovat titulky, které Rossiho úspěchu u Ducati nedávají v prvním roce velké šance.
"Vypadá to, že italská média už Rossiho pro rok 2011 odepsala. Zdá se, že už jsou za jedno v tom, že se přestup ukázal jako neúspěšný hazard a v příštím ročníku z toho bude jedno obrovské zklamání," napsal Gardner, který ale zároveň dodal: "Věřte mi, tento druh uvažování je velká chyba."
Australan ve světovém šampionátu závodil od roku 1983, vyhrál osmnáct Grand Prix, jednapadesát krát stál na stupních vítězů a na své konto si v rovné stovce závodů připsal jeden tisíc sedmdesát čtyři bodů. Pohledem závodníka celou věc s Rossim vnímá trošku jinak než lidé, kteří v sedle závodního stroje nikdy neseděli.
"Zatímco hodně lidí očekávalo, že Rossi bude okamžitě rychlý, já osobně z toho, že nebyl překvapený nejsem," pokračoval Australan. "V minulosti jsem na Ducati MotoGP jezdil a vím, že to jsou velmi zvláštní motocykly. Nějakou dobu trvá než si na ně zvyknete a vyžadují zcela jinou techniku k tomu, aby jste jezdili rychle."
To, že byl Rossi překvapený, když si Ducati poprvé vyzkoušel je podle Gardnera celkem pravděpodobné, jak tomu ale skutečně bylo se teď nějakou dobu určitě nedozvíme, ale bez ohledu na to si Australan myslí, že má nyní Rossi dobré šance a dokonce vyšší s ohledem na Stonerovy schopnosti.
"Pamatujte na má slova: Rossi a jeho tým provede nezbytné úpravy. Všichni mají tendence velmi rychle zapomínat čeho dosáhl a jak je dobrý. Lidé mají stále sklony jeho šance příliš brzy zahodit a to samé se teď děje znovu," uvedl na svém webu Gardner, který dále řekl, že v prvních několika závodech může Rossi bojovat s problémy díky nedostatku testování, ale to bude jen otázkou času.
Vysoce důležité bude podle Gardnera, jak rychle dokáže továrna v Boloni reagovat na dodatečné změny, které si Rossi v příštím roce vyžádá. V tomto směru je ale Australan přesvědčený, že s tímto aspektem u Ducati počítají. V roce 2011 už nemají svůj tým v mistrovství superbiků a veškerou energii teď vrhnou na projekt MotoGP.
Nicméně skutečnost, že Yamaha Rossimu umožnila testovat už ve Valencii je z hlediska jeho úspěchu či neúspěchu v prvním roce u Ducati jednoznačně klíčová záležitost. Teď má Ducati čas se věnovat přestavbě motocyklu a v únoru to už bude o něčem jiném. "Co v této fázi nelze přehlédnout je to, jak cenné bylo pro Rossiho jeho předčasné uvolnění ze smlouvy s Yamahou," dodal Gardner, podle jehož názoru by čekání na první test motocyklu až do příštího roku znamenalo, že sezona 2011 by nebyla pravděpodobně ta nejšťastnější.

Zdroj: www.motogpsports.cz

Dvě kola, 300 km v hodině, každý sám za sebe,
16 okruhů na 5 kontinentech.

Profily jezdců, kteří chtějí být stále rychlejší. Slova mechaniků, lékařů a dalších, bez kterých by to nikdy nedokázali. Dech beroucí závody, pády, vítězství i prohry.

Pro motorkáře zřejmě povinná záležitost, pro ty ostatní zajímavé nahlédnutí do světa rychlých strojů. Poznejte nehrané napětí, karamboly a touhu po vítězství.

( Moto gp v zajetí rychlosti )