Prosinec 2009

Silvestrovské PeleMele (2.)

31. prosince 2009 v 17:45 | Armí

Silvestrovské PeleMele (2.)

Co všechno také přinesl rok 2009? Věřte, nevěřte - i toto byly motocyklové silniční závody letošní sezóny a to včetně autentických citátů!

Top výroky sezóny 2009


Daniel Amatrian před soudem

"Nechtěl jsem Lorenza zavraždit, vždyť jsem ho vždy považoval za svého syna. A ani jsem o tom neuvažoval." - hájil se při výslechu u soudu v Barceloně Daniel Amatrian, Jorgeho bývalý manažér, obviněný z plánování vraždy Jorge Lorenza.

Eskil Suter při testech Moto2 ve Valencii


"Naše motorka není žádná kurva, jestli ji chcete vyzkoušet, tak si jednu objednejte" těmito slovy odmítl týmu Aspar zapůjčit šasí Suter MMX jeho konstruktér Eskil Suter.

Imre Toth na otázku novináře o finanční situaci jeho týmu

"Je to pravda, že tým už nemá ani co do úst a podává tak v hospitality toasty? Ano jíme toasty, ke kaviáru a k tataráku se totiž nic jiného nehodí", odpověděl na otázku týkající se finanční situace týmu Toth Aprilia, Imre Toth sr. Ve skutečnosti dlužil pan Toth továrně Aprilia 500 000 Euro a cestovní kanceláři "fly aways" 170 000 Euro.

Lukáš Pešek po podepsání smlouvy na rok 2010


"Bál jsem se, že budu muset pracovat rukama, třeba jako automechanik. Vyučil jsem se jím, ale lidé z mého okolí dobře vědí, že bych tu práci nikdy nechtěl dělat." - oddechl si ulehčeně po podpisu smlouvy s týmem Matteoni Racing Lukáš Pešek.

Michel Fabrizio na otázku svých budoucích plánů


"Až jednou skončím se závoděním v superbicích, tak mohu ještě vždy jezdit MotoGP", říká Michel Fabrizio, třetí muž mistrovství světa WSBK 2009. Mimochodem u nás v Brně tuto šanci letos dostal a závod nedokončil.

Manažér Piaggo Group o vstupu Aprilie do Moto2

"Byli jsme první továrnou, která vyvinula motocykl bez vlastního motoru. Z tohoto důvodu můžeme nabídnout motocykl Moto2 s jednotnými motory, pokud nebude vidět logo Honda", řekl jeden z manažérů Piaggo Group letos v červnu. Faktem je, že se doposud žádný motocykl Piaggo Group na testech neobjevil a ty už hotové pak nesmí opustit továrnu v Noale.

Kenny Roberts o plánech svého týmu v Moto2

"Potřebujeme jen přizpůsobit naše už hotové šasí motorům Honda. Jakmile o něm budeme vědět více, tak jsme do 3 měsíců schopni závodit", byl hodně optimistický názor Kenny Robertse na svůj vlastní tým Moto2. Robertsův tým se vzdal účastí v šampionátu 2010 ještě před prvními testy a to kvůli finančním problémům.

Jules Cluzel o plánech na příští sezónu

"V roce 2010 pojedu Moto2 buď za Tech3 nebo za tým Matteoni", říkal zcela jasně Jules Cluzel, nejlepší privátní jezdec dvěstěpadesátek. Ve skutečnosti ale pojede za stáj Forward, tedy ex-Hayate.



Silvestrovské PeleMele (1.)

31. prosince 2009 v 17:44 | Armí

Silvestrovské PeleMele (1.)

Co všechno také přinesl rok 2009? Věřte, nevěřte - i toto byly motocyklové silniční závody letošní sezóny a to včetně autentických citátů! A tak si přečtěte ještě jednou, co už sice na našich webových stránkách zaznělo, ale také se už možná zapomnělo.

Top události, které také "otřásly" světem Grand Prix 2009


Daniel Amatrian zatčen



Ex-manažér Jorge Lorenza, Daniel Amatrian (48 let) - byl zatčen v Barceloně před domem nového Lorenzova manažera, Marcose Hirsche. Bývalý průměrný jezdec závodů Grand Prix ve dvěstěpadesátkách a půllitrech byl hlavně znám jako úspěšný manažer. V letech 2006 a 2007 šéfoval oficiálnímu týmu Aprilie a mladému Lorenzovi (tehdy 18-ti letému) - na snímku vpravo, vyplatil tehdy v této třídě pohádkovou gáži ve výši 1,3 milionů Euro. Ještě vloni byl Amatrian šéfem týmu Lotus Aprilia v kubatuře do 250 ccm s jezdci Debonem a Aleixem Espargarem a také vlastnil tým Belson Campetella ve třídě do 125 ccm (jezdci Pol Espargaro a Joan Olivé). Kvůli konzumaci drog (kokainu) měl Amatrian na posledních závodech sezóny 2008 zákaz vstupu do depa a čelil také soudnímu obvinění ze strany bratrů Pola a Aleixe Espargarových, neboť jim dlužil 450 000 Euro. Nyní ale jde o vážnější situaci. Kromě obvinění z dealerství drog, jde totiž o podezření z plánování vraždy.

Comeback ve 43-letech



43-letý německý jezdec Ralf Waldmann jel letos Grand Prix Velké Británie na okruhu v Doningtonu. "Do závodu jsem nenastoupil se žádnými velkými cíli, chtěl jsem jen jet závod a v žádném případě neudělat žádnou akci typu "Harakiri", řekl účastník 168 závodů Grand Prixi, z kterých celkem 20x vyhrál a 50x stál na podiu. "Waldi" vyhrál ve své kariéře 6 závodů ve třídě do 125 ccm, 14x pak o třídu výše. Stal se také vícemistrem světa v letech 1996 a 1997.

Zorro mstitel do Grand Prix


Mezi vybranými týmy Moto2 na rok 2010 je i tým pod zajímavým názvem "PromoRacing". Pokud se však podíváme, kdo je jeho majitelem, tak zjistíme že se příští rok na okruzích bude prohánět jezdec s velkým "Z" na kombinéze. Proč? Jedná se totiž o tým herce Antonia Banderase, neboli představitele Zorra mstitele.

Desafío Extremo



Španělští jezdci MotoGP, Dani Pedrosa a Hector Barbera, společně s vítězem Dakaru Marcem Comou zdolali po 4 hodinách výstupu 4810 m vysokou horu Mount Blanc. Provázel je přitom vítr o rychlosti 70 km/h a teplota -35 º. Po hodně komplikovaném, ale úspěšném sestupu (experti jsou si zajedno, že nejtěžší na výstupu je totiž sestup) dorazila celá výprava do základního tábora v Chamonix a dále se vydali všichni úspěšní "horolezci" domů do Španělska.

Lorenzo si splnil dětský sen



"Být hercem je ovšem hodně těžké, a to i přesto, že jsem v posledních čtyřech měsících absolvoval speciální herecký kurs. Jelikož se ale vše snažím dělat na 100%, tak musím říci, že se jako herec necítím tak jistě, jako na motocyklu MotoGP", řekl Jorge Lorenzo, když si zahrál roli roli Francisco Levigata, legendárního španělského hrdiny ze 17. století, v jednom španělském televizním seriálu.

Mattia Pasini bez motorky


Pátý muž 250-tek, Mattia Pasini, nedostal motorku na Velkou cenu Portugalska, neboť jeho týmový šéf prostě neplatí. Pasini trpí už skoro celou sezónu tím, že jeho týmový šéf Imre Toth neustále dluží peníze Aprilii a nestačí splácet leasingové pohledávky. Poprvé se tento problém ukázal v polovině června v Barceloně, kdy technici od Aprilie si prostě vzali tovární motorku a naložili ji do továrního transportéru a odjeli. Koncem června v Assenu ji pak Pasini dostal se zpožděním, a Mattia tak nestihl prvních 20 minut volného čtvrtečního tréninku. Teprve když se částka za leasing doslova v posledních minutách přece jen dostala na bankovní konto (mluvilo se o částce 50 000 Euro), tak manažéři Aprilie "dali zelenou. Také před naší Grand Prix se ještě v úterý nevědělo, zda požadovaná částka bude převedena na konto Aprilia Reparte Corse. Nakonec jel Pasini v Estorilu za stáj Daniela Eppa a jeho týmový kolega a syn majitele stejnojmenného týmu, Toth jr., jezdil na motocyklu Aprilia roku výroby z 2001.

Stávka Hectora Barbery

Ze začátku volného tréninku v Sepangu chyběl na trati stávkující Hector Barbera, sedící v civilu ve svém boxu, neboť nedostal od svého šéfa Sita Ponse už dlouho výplatu! Teprve po podepsání šeku se Barbera se zpožděním asi 20 minut vydal na trať a stačil ještě v tomto tréninku obsadit 6. místo.

A na závěr jedna hodně smutná, která bohužel také patří do letošního roku:

Těžké zranění Lukáše Šembery


Při motocyklové show na parkovišti brněnské Olympie se těžce zranil český motocyklový jezdec Lukáš Šembera v rámci "Olympia Night Show".

A právě Lukášovi přejeme za náš motocyklový server do nového roku hlavně hodně zdraví!!! a silné vůle.



Hodnocení sezóny 2009

31. prosince 2009 v 17:42 | Armí

Hodnocení sezóny 2009

Více jak osm měsíců uběhlo od chvíle, kdy se v rámci závodního víkendu poprvé v letošním roce rozburácely osmistovkové motory těch nejlepších jednostopých strojů na světě. Sedmnáct závodů již však je odjeto, tituly rozdány, a tak se naskýtá čas k tomu, abychom si společně zrekapitulovali sezónu 2009, která je již definitivně za námi...
Začátek sezóny v režii klokana
Celý kolotoč se roztočil ještě během předsezónních testů. V nich opět dominoval Casey Stoner na rudé Ducati a zdálo se, že se celý rok ponese ve znamení továrny z italské Bologně, která připravila naprosto nový stroj s revolučním kevlarovým rámem, jenž se měl stát automatem na vítězství.
Casey si jede pro vítězství v KataruJeště před prvním závodem jsme se však rozloučili s týmem Kawasaki a i továrny Honda a Suzuki daly několikrát jasně najevo, že tak velký rozpočet neutáhnou. Nakonec však obě japonské společnosti setrvaly a i "zelení" se vrátili, i když pod jménem Hayate a pouze s jedním jezdcem, jímž se stal Marco Melandri. Na startovním roštu tak bylo připraveno pouhopouhých osmnáct jezdců. "Děkujeme", pane Ezpeleto!
Na řadu přišla první runda v katarském Doha. Také na trati pod umělým osvětlením kraloval Australan se startovním číslem 27 a v úvodním podniku 61. ročníku mistrovství světa, který byl kvůli dešti odložen na pondělní večer, s přehledem zvítězil a na okruhu v Losail si připsal třetí triumf v řadě. (nejenom šejkové se divili, že v poušti pršelo)
Jorge Lorenzo oslavuje vítězství v Le MansIt´s time for Mr. Lollipop!
Druhý podnik roku 2009 se nesl ve znamení tří ladiček. Přesněji čísla 99. Jorge Lorenzo ukázal, že letos už nebude dojíždět za elitní trojicí ve složení Rossi, Stoner, Pedrosa a na chladné japonské trati ukázal ostatním laufy své emjedničky a s přehledem si dojel pro první pětadvaceti bodový zářez v sezóně.
The Doctor vrací úder
Skvělý výkon Lorenza v zemi vycházejícího slunce nevyvolal příliš radosti ve "žluté" části garáže týmu Fiat Yamaha. Jeho zkušenější týmový kolega Valentino Rossi si chtěl po dvou druhých místech spravit chuť ve španělském Jerezu a to se mu také povedlo. S Guidem za zády nedal šanci svým soupeřům a s přehledem zvítězil.
Chladné Le Mans v podání Lorenza
Přestože se Rossimu podařilo za jeho kariéru "pojezdit" a psychicky zlomit takové jezdce, jakými byli a stále jsou Max Biaggi, Seté Gibernau, Nicky Hayden či Casey Stoner, čekal jej v letošní sezóně další rival v boji o celkové prvenství. Tento byl ale v něčem jiný. Společně s Valentinem totiž sdílel data, stroj, a nebýt rozdělující stěny, seděl by s ním i ve stájové garáži. Tím soupeřem o titul mistra světa nebyl nikdo jiný, než Jorge Lorenzo. Horkokrevný Španěl chtěl vyhrát za každou cenu, a zatímco se jeho italský kolega odporoučel po brzkém přezutí na motocykl se suchými pneumatikami do francouzského kačírku, dojel si dvaadvacetiletý pilot pro druhý triumf v sezóně a ujal se vedení v celkovém hodnocení.
Caseyho radost v italském MugelluRadost Ducati na domácí půdě a přerušení Rossifumiho série
Historický úspěch se podařil Caseymu Stonerovi na italské trati v Mugellu. Během závodu jezdci opět měnili stroje s mokrými pneumatikami za suché, na čemž nejvíce vydělal právě rodák ze Southportu a historicky prvním triumfem pro italskou stáj Ducati ukončil sérii Valentina Rossiho, jenž se v Mugellu radoval z triumfu v posledních sedmi letech.
Valentino Rossi v těsném souboji s Jorge LorenzemKoncert tří ladiček v Montmeló
Neskutečný, vzrušující až legendární byl závod královské třídy na trati v Katalánsku. V hlavních rolích se opět představili Jorge Lorenzo, hnán kupředu domácími fanoušky, a Valentino Rossi. Své tovární emjedničky vodili v neuvěřitelném tempu po rozpálené španělské dráze a jejich vzájemný souboj o pětadvacet bodů v posledních třech kolech byl doslova dechberoucí.
Z vítězství se nakonec radoval italský kouzelník, který to tam na vnitřek poslal svému stájovému kolegovi v poslední zatáčce a s rozdílem neuvěřitelných devadesáti pěti tisícin vystoupal stupínek nejvyšší. Díky tomuto výsledku se také vyrovnalo skóre na čele šampionátu. Jak Valentino Rossi, tak Jorge Lorenzo a Casey Stoner totiž měli po šesti odjetých závodech na kontě 106 mistrovkých bodů.
Valentino Rossi oslavuje zisk 100. vítězství v kariéřeStá "úspěšná operace" Doktora v Assenu
Po nádherném představení v Barceloně sice přišel výrazně poklidnější závod v holandském Assenu, ale i přes to bylo po odjetí šestadvaceti kol co slavit. Alespoň u žlutých. Valentino Rossi totiž opět nedal šanci svým soupeřům a nejenom že se vyšvihl do čela průběžného pořadí, ale také vybojoval sté vítězství v kariéře, které náležitě oslavil roztažením plachty s fotografiemi, zachycujícími největší úspěchy jeho dosavadní kariéry.
Poněkud odlišná nálada panovala u Italů. Casey Stoner sice vybojoval šestnáct bodů za třetí místo, ale po protnutí cílové pásky měl co dělat, aby se nezhroutil. A to byl teprve začátek...
Dani Pedrosa oslavuje triumf v americké Laguně SeceZmrtvýchvstání v podání Daniho Pedrosy
Po pěti rundách na starém kontinentu se seriál mistrovství světa přesunul do zámoří. Jezdce královské třídy čekal závod na americkém okruhu Laguna Seca, kde se minulý rok odehrál nádherný souboj mezi Caseym Stonerem a Valentino Rossi. Letošní ročník však byl ve znamení Daniho Pedrosy.
Španěl, jenž se před sezónou potýkal s problémy a ani začátek letošního ročníku mu nevyšel dle jeho představ, nedal svým konkurentům šanci a po dominantním výkonu vybojoval poprvé v sezóně pětadvacet bodů.

Návštěvu za velkou louží vystřídal o dva týdny později v kalendáři mistrovství světa německý Sachsenring. Také v Německu úřadovala elitní čtyřka a i když na začátku nejvíce tahal Stoner, o vítězi se nakonec rozhodovalo opět mezi stájovou dvojicí ladičkářů. Ze zisku pětadvaceti bodů se počtvrté v sezóně zaradoval Valentinik, zatímco Jorge proťal se ztrátou jedné desetiny cílovou pásku jako druhý a pódiové příčky zkompletoval malý Dani.
Obsazení pódia v DoningtonuSbohem, Doningtone!
Poněkud překvapivě skončila historicky poslední britská Velká cena v Doningtonu. V Anglii přivítal jezdce opět déšť, na což doplatili hlavně tovární piloti Ducati Nicky Hayden a Casey Stoner, kteří v cíli uzavírali startovní listinu, zatímco se z pódiových příček radovali jiní. Do promoklého kačeru se nejprve z čelní skupinky odporoučel Toni Elias, brzy následován Jorge Lorenzem. Poté se na špici osamostatnili Valentino s Andreou Doviziosem, avšak ani Rossi neodolal vábení britské rašeliny a svou emjedničku hezky povozil "po zadečku".
Z premiérového vítězství v královské třídě se tak radoval Dovizioso, kterého na pódiu překvapivě doplnil ostřílený Colin Edwards, za nímž se umístil další soukromník Randy de Puniet.
"Domácí" Velká cena v Brně
O měsíc později se konečně dočkali také čeští příznivci jednostopého mistrovství světa. Kolotoč MotoGP dorazil na brněnský Masarykáč a dá se říct, že se o krásném nedělním odpoledni, stráveném na Céčku, rozhodlo o letošním mistru světa.
Do České republiky nedorazil Casey Stoner, jenž se na poslední chvíli rozhodl vynechat kvůli záhadnému virusu, kvůli kterému nemohl ždímat z tovární Desmosedici plný výkon, tři závody, a tak pro stáj pod vedením Livia Suppa definitivně pohasly jakékoliv naděje na mistrovský titul.
Start ostré rundy se nejvíce povedl Danimu Pedrosovi. 159 cm vysoký rodák ze Sabadellu potvrdil, že starty díky jeho minimální váze umí, a několik kol vodil vláček osmistovek. Poté se však na čele opět osamostatnili Lorenzo s Rossim a bylo jasné, že se také v Brně rozhodne o vítězi mezi emjedničkami s tovární podporou.
Bylo to jako den a noc. Jorge několik kol jezdil těsně za laufy Valeho Yamahy a zdálo se, že svého zkušenějšího konkurenta a zároveň kolegu pěkně vyškolí. V druhé, doleva klopené zatáčce, to tam Italovi pěkně poslal a začal se vzdalovat.
Nebyl by to ale Valentino, aby na Lorenza nezačal ihned šlapat a vystřídal jej v roli "pronásledovatele". O dvě minuty později, přesně ve stejné zatáčce, se Jorge málo "zakousnul" do brzdných kotoučů a ve snaze zaklapnout ideální stopu před svým rivalem se na "předeček" vyválel v kačírku. Jezdec se startovním číslem 46 tak opět vystoupal na stupínek nejvyšší.
Jorge Lorenzo na trati v IndianapolisLorenzův triumf aneb boj o titul ještě neskončil!
Když týmy začaly po české rundě balit své stroje zpátky do krabic a odesílat je do zámoří, kde se měla konat historicky druhá Velká cena na okruhu Indianapolis, zdálo se, že je po pádu Jorgeho Lorenza a Rossiho padesáti bodovém náskoku na čele šampionátu o održiteli mistrovského titulu rozhodnuto.
Měl to být moment, kdy si Vale pojistí zisk dalšího zisku celkového prvenství, ale sám Doktor nakonec změnil celý scénář. A určitě jinak, než chtěl. Do čela se totiž brzy dostal jeho horkokrevný stájový kolega a jezdec s fosforeskující šestačtyřicítkou na kapotážích jeho emjedničky jen ztěží stačil jeho tempu. Celý souboj nakonec dopadl tak, že Valemu ve dvanáctém kole z nepochopitelného důvodu ujel předek motorky, a tak Rossi poprvé za poslední dva roky Velkou cenu nedokončil.
Za to Lorenzo si dojel triumfálně a s takřka deseti sekundovým náskokem pro pětadvacet bodů a oživil naděje na zisk titulu mistra světa. Druhou příčku překvapivě obsadil Alex de Angelis, jenž předvedl za řídítky privátní Hondy týmu Fausta Gresiniho impozantní výkon a poprvé v kariéře vystoupal na stupně vítězů. Nicky Hayden, který takřka celý rok marně hledal ideální recept na rudou Ducati, se před domácím publikem vyburcoval ke skvělému výsledku a cílovou pásku proťal jako třetí.
Valentino Rossi s oslíma ušima na hlavěRossiho odpověď vítězstvím v San Marinu. A s oslíma ušima.
Kdo si myslel, že po pádů v Indy Rossi nedokáže ustát vzrůstající tlak, ten si musel po Velké ceně v Misanu nasadit oslí uši, se kterými vystoupal na stupně vítězů Valentinik.
Odpověď třicetiletého rodáka z nedalekého Urbina byla vskutku dominantní. Vale, startující z pole position, po celý závod ukazoval svým soupeřům pouze laufy a zadní ohoblovanou Bridžku na svém stroji s třemi ladičkami ve znaku a triumfálně si dojel pro šesté vítězství v sezóně.
Jorgeho nadvláda v Estorilu pokračuje
"Nemám co ztratit. Dám do toho vše a uvidím, zda to bude stačit na titul." - s takovými slovy přijížděl do Portugalska Jorge Lorenzo, jenž čtyři závody před koncem sezóny ztrácel na italského kolegu třicet mistrovských bodů. Vzhledem k tomu, že v Estorilu oslavil minulý rok premiérové vítězství v královské třídě, si dával rodák z Malorky také letos vysoké cíle a jeho přání bylo po odjetí osmadvaceti kol vyslyšeno.
Španěl, startující tentokrát na stříbrné Yamaze, ukázal na Pyrenejském poloostrově velké odhodlání a hnán kupředu svými příznivci vodil startovní pole od samého začátku. Takřka nikdo nedokázal konkurovat jeho tempu, a tak Jorge potvrdil, že v Portugalsku umí, a plným bodovým ziskem umazal ztrátu na čelo šampionátu.
O zbývající pódiové příčky se podělili Casey Stoner, jenž se po třech vynechaných závodech vrátil do sedla své Ducati v impozantní formě, a další Španěl, Dani Pedrosa.
A Valentino? Ten po problémech s pneumatikami dovezl svou emjedničku do cíle na čtvrtém místě...
Casey Stoner oslavuje vítězství na domácí půděZávod u protinožců v režii domácího Stonera
Přestože mnozí australského pilota se startovním číslem 27 již v polovině sezóny odepisovali, potvrdil Casey Stoner po svém návratu do sedla rudé Ducati, že je zpátky v původní formě, což dokázal i na domácí trati na Phillip Islandu.
Jorge Lorenzo se už v úvodní zákrutě dostal do kontaktu s Nickym Haydenem, odporoučel se se svojí emjedničkou do kačírku a Velkou cenu, během které se měl dle svých slov dotáhnout na vedoucího Rossiho, skončil v kotrmelcích. Jakmile si italský pilot přečetl o chvíli později na tabuli nápis "Lorenzo - OUT", věděl, že mu k upevnění celkové první příčky stačí dojet na špici, a tak svedl s domácím Stonerem několik skvělých předjížděcích manévrů a krásných průjezdů zatáčkami starým dobrým smykem.
Z vítězství se však radoval domácí Casey, jenž tak potvrdil, že opět dokáže konkurovat těm nejlepším.
Malajské plavání a titul v rukou Valeho
Dvanáct bodů chybělo před malajskou Velkou cenou dominantnímu Rossimu k zisku devátého titulu mistra světa. Třicetiletý Ital sice startoval z první řady, ale kvůli toho, že se ostrý závod jel za prudkého deště, se již po prvním kole ocitl na hranici první desítky. A zatímco na čele opět kraloval Casey Stoner a kolo co kolo navyšoval svůj náskok na čele, prokousával se Rossifumi startovní listinou, až se ocitl na třetí příčce za Australanem a Danim Pedrosou, avšak před svým stájovým kolegou Jorge Lorenzem.
Valentino oslavuje zisk devátého titulu mistra světaValentino věděl, že mu tento výsledek stačí k dalšími zisku celkového prvenství, a tak se spokojil s bronzovou pozicí a předčasně oslavil podeváté titul mistra světa, které mu podle jeho nározu snesla slepice.
Závěr sezóny v rukou Daniho Pedrosy
V závěrečném podniku sezóny, konajícím se ve španělské Valencii, již bylo o šampionu rozhodnuto, avšak stále bylo o co závodit. Zbylé příčky až do dvanáctého místa v celkovém hodnocení totiž stále neměly jisté obsazení, a tak se chtěl každý jezdec na Pyrenejském poloostrově předvést v co nejlepší formě. Na okruhu Ricarda Torma nechyběl ani čerstvý šampion světových superbiků Ben Spies, jenž startoval na divokou kartu a také on zamíchal kartami v mistrovství světa.
Po celý závodní víkend kraloval Casey Stoner. Australský pilot však již v zaváděcím kole neodolal chuti kačírku a odporoučel se mimo trať, a tak přenechal pódiové příčky jiným. Z té nejvyšší se nakonec radoval Dani Pedrosa, jenž stejně jako v Laguně Sece nenašel přemožitele a podruhé v sezóně proťal cílovou pásku jako první. Za ním se umístil jistý mistr světa Valentino Rossi, těsně stíhaný Jorge Lorenzem. Pod pódiovými příčkami dojel soukromník Colin Edwards, jenž o jediný mistrovský bod porazil také díky Benu Spiesovi Andreu Doviziosa a v šampionátu obsadil celkové páté místo. Elitní desítku jezdců uzavřeli svěřenci Fausta Gresiniho, sedmý Toni Elias s osmým Alexem de Angelisem, Loris Capirossi na Suzuki a Marco Melandri na "rezavé" Kawasaki týmu Hayate.
Osobní pohled redaktora: Kdybych měl letošní sezónu vyjádřit jednou větou, asi bych stejně jako Valentino řekl jenom 'Mamma Mia!'.
Úvod sezóny a předsezónní testy vyšly nejlépe "Italům" v čele s Caseym Stonerem, ale po katarské Velké ceně se ukázalo, že letos budou na titul útočit tovární emjedničky. Jorge předvedl v Motegi a Le Mans skvělé výkony a zdálo se, že po celou sezónu bude určovat tempo královské třídy. Pak se ale na trati objevil ten pravý Valentino Rossi a zbytku světa ukázal laufy své Yamahy.
Přestože se letos našly momenty, které byly nudné, snad každý příznivec jednostopého mistrovství světa se zaměřil na ty krásné chvíle, plné předjížděcích manévrů a soubojů do posledního metru závodní tratě. Nejkrásnějším závodem se stala bezpochyby katalánská Velká cena v Montmeló, kde spolu svedli krásný souboj Lorenzo s Rossim a o tom, že pětadvacet bodů poputuje do italské Tavullie, se rozhodlo až v poslední zatáčce. Mamma mia!
Jorge letos ukázal, že po jezdecké stránce podstatně dozrál, ale jeho horká španělská hlava jej v některých momentech stála cenné mistrovské body, které mu nakonec v celkovém hodnocení chyběly. Ani Casey Stoner na Ducati nedokázal po celý rok konkurovat těm nejlepším a kvůli záhadným zdravotním potížím dokonce musel tří rundy vynechat. Podeváté se tak z mistrovského titulu mohl radovat Valentino, jenž si jej za vyrovnané výsledky a šesti vítězství v letošním roce bezpochyby zasloužil.
Příští rok už to ale tak snadné třicetiletý Ital mít nebude. Nejenom že jej budou chtít z trůnu sesadit Stoner, Lorenzo a Pedrosa, ale i nově příchozí šampion superbiků Ben Spies určitě bude chtít bojovat o ty nejvyšší příčky. Ale pro nás fanoušky je to jenom dobře, protože se snad opět dočkáme dalších dechberoucích soubojů "na kapotáže" a nejasného vítěze až do vyvěšení šachovnicové vlajky.
Překvapení sezóny: Výkony Marca Melandriho a Bena Spiese (Lokeťáček sice odjel jen jeden závod a to ještě jako divočák, ale i přes to mě svým výkonem uchvátil)
Zklamání sezóny: Výkony Jamese Toselanda
Nejlepší okamžik sezóny: Poslední kolo Velké ceny Katalánska s italským komentářem :-)



Ben Spies bude rychlý od prvního závodu, tvrdí Hervé Poncharal

31. prosince 2009 v 17:40 | Armí

Ben Spies bude rychlý od prvního závodu, tvrdí Hervé Poncharal

Šéf týmu Monster Yamaha Tech 3 Hervé Poncharal věří, že Ben Spies bude to, co se může vklínit mezi "velkou čtyřku" MotoGP. Tipuje, že texaský závodník bude během své první sezony ve Velké ceně usilovat o vítězství.
Při svých třech závodech na Suzuki v roce 2008 byl celkem přehlédnutelný, ale překvapil paddock královské třídy a přinutil ho k akci, když v roce 2009 pro Yamahu získal první titul mistra světa série Superbike - hned na první pokus, ve své první sezoně.
Nikoho nepřekvapí, že se Yamaha rychle rozhodla si Spiese udržet. O tom, že tato továrna cítila, jak je věc naléhavá, svědčí to, jakým způsobem byla zpočátku oznámena jeho první dvouletá smlouva. Nebylo přesně uvedeno, v kterém mistrovství bude pětadvacetiletý Američan závodit.


Tvrdilo se, že se předpokládá další rok ve WSBK, než přejde do MotoGP, ale druhé místo v týmu Tech 3 vedle Colina Edwardse zůstávalo volné a málokdo byl překvapený, když bylo potvrzeno, že Spies nahradí pro sezonu 2010 Jamese Toselanda.


Spies ihned splatil Yamaze její důvěru, když získal sedmé místo při svém debutu na motocyklu M1, když jel na divokou kartu ve finále ve Valencii. Potom při testech po závodě zajel čtvrtý nejlepší čas, když poprvé testoval v týmu Tech 3.
"Neřeknu vůbec nic nového, když prohlásím, že je Ben neuvěřitelně dobrý závodník, má neobvyklý talent a bude velmi silným závodníkem MotoGP," řekl Poncharal pro crash.net. "Nikoho nepřekvapí, když něco takového říkám. Řeklo to a napsalo množství dalších lidí přede mnou."
"Co však také říkám, je to, že se mi velmi líbí jeho přístup. I když je Ben obrovským talentem, ke všemu přistupuje i s velkou pokorou. Poslouchá, co lidé říkají. Chce pochopit, co je nutné udělat, aby bylo možné jet rychleji. A co je snad nejdůležitější, nechce, aby se motocykl upravil podle jeho stylu jízdy."
"Ben chápe, že je motocykl MotoGP jiný než všechno to, na čem zatím jezdil. Má velmi specifické vlastnosti, pokud jde o podvozek, motor a pneumatiky. Je nutné na něm jezdit takovým způsobem, který odpovídá MotoGP."
"Je jako houba. Absorbuje všechno, co mu lidé říkají, a myslím, že to je cesta k úspěchu. Má přístup ke Colinovým, Valentinovým a Jorgovým datům. Má plnou podporu ze strany Yamahy a plný přístup k technikům firmy Öhlins, Brembo a Bridgestone. A může se plně spolehnout, že my a také Colin mu pomůžeme."


"Poté co jsem ho sledoval při testech ve Valencii - a samozřejmě při závodním víkendu - plně věřím, že může být rychlý hned od prvního závodu," předpovídá Poncharal. "Rok 2010 bude jeho první sezonou, ale to neznamená, že by se měl Ben vzdát naděje na dobré výsledky."
"Předpokládám, že Ben bude pro Colina velmi silným soupeřem. S Colinem jsme získali několik umístění na pódiu a jsem přesvědčený, že se může Ben těšit na sezonu 2010 jako na rok, který představuje možnost velmi dobré sezony, možná přinese i některá umístění na stupních vítězů."
Kdyby získal umístění na stupních vítězů, znamenalo by to, že dokáže porazit aspoň dva ze současné "velké čtyřky" MotoGP - patří tam Valentin Rossi, Jorge Lorenzo, Casey Stoner a Dani Pedrosa. Ti vyhráli všechny závody kromě tří od přechodu na éru kubatury 800cc v roce 2007.
"Vím, že ti čtyři nejlepší jsou označováni jako "nedotknutelní" nebo "mimozemšťané", což je v současnosti pravda," pokračoval Poncharal. "Avšak mezi nováčky roku 2010 budou někteří lidé, kteří se jim doufejme dokážou vyrovnat - dříve nebo později - protože nechceme, aby byli čtyři jezdci a pak daleko za nimi ten zbytek."
"Věřím, že Ben je jedním z těch nových jezdců - ne jediným z nich - kteří se dokážou přidat k tomu vybranému klubu v MotoGP."


Spies je pátým jezdcem, který přichází ze série Superbike do týmu Tech 3. Podobně jako Edwards a Toseland měl tým ve svých řadách také bývalé závodníky série Superbike Jamese Ellisona a Makoto Tamadu.



Jorge Lorenzo spokojený s pravidlem o jednotných pneumatikách

31. prosince 2009 v 17:39 | Armí

Jorge Lorenzo spokojený s pravidlem o jednotných pneumatikách

Jorge Lorenzo si myslí, že pravidlo o jednotných pneumatikách závodům mistrovství světa prospělo.

Řekl, že vývoj pneumatik sice utrpěl, když je v královské třídě zastoupený pouze Bridgestone, ale změna pravidel způsobila, že jsou závody zajímavější.
Řekl také, že pravidlo o jednotných pneumatikách, kvůli kterému odešel z MotoGP Michelin, který měl za sebou dlouhou a úspěšnou historii, umožnilo, abych se ke každému závodníkovi přistupovalo stejně.

"Pokud jde o výkon a vývoj pneumatik, bylo to horší, protože Bridgestone byl na vývojovou práci sám. Avšak pokud jde o konkurenci, o "představení" pro diváky, bylo to lepší, protože každý závodník měl stejné možnosti, pokud jde o pneumatiky. A co se týče mne samotného, získal jsem vyrovnanost, kterou jsem v minulé sezoně neměl."



Rossi odmítl závodit v Le Mans a v Mexiku

31. prosince 2009 v 17:38 | Armí

Rossi odmítl závodit v Le Mans a v Mexiku

Valentino Rossi zdvořile odmítl možnost závodit ve Ferrari spolu s bývalým pilotem F1 Jeanem Alesim ve čtyřiadvacetihodinovém závodě v Le Mans.
"Nabídka, kterou jsem dostal od Jeana, mi polichotila," řekl Rossi podle italského listu La Gazetta dello Sport, "ale červen je velmi náročný měsíc mistrovství světa, jedou se tři závody. Proto není možné se zúčastnit."
Další známkou toho, jak vážně bere Rossi svou účast v Mistrovství světa MotoGP v roce 2010, je ta skutečnost, že odmítl původně plánovanou účast v mexickém kole WRC.
"Valentino odmítl i účast s Rally of Mexico, které se koná ve dnech 5.-7. března, protože je to příliš těsně před začátkem sezony," potvrdil Rossiho manažer z týmu Fiat Yamaha Davide Brivio.




Marco Melandri by chtěl stabilitu pro budoucnost

31. prosince 2009 v 17:37 | Armí

Marco Melandri by chtěl stabilitu pro budoucnost

Marco Melandri doufá, že se mu v roce 2010 podaří uspět a že si zajistí delší budoucnost v týmu Gresini Honda. Italský závodník má za sebou v poslední době nepříjemné období. Na konci roku 2008 odešel z továrního týmu Ducati o rok dřív, než bylo dohodnuto v původní smlouvě, po katastrofální sezoně vedle Caseyho Stonera.

Na začátku roku 2009 ho čekalo nepříjemné překvapení, když tovární tým Kawasaki odešel z MotoGP s okamžitou platností kvůli hospodářské krizi.
Melandri měl s Kawasaki dvouletou smlouvu, kterou podepsal o několik měsíců dřív. Jeho kariéru na poslední chvíli zachránilo rozhodnutí na poslední chvíli vytvořit tým Hayate, který jezdil s továrním motocyklem Kawasaki ZX-RR.

Po úspěšné sezoně na motocyklu, od kterého nikdo nic moc nečekal, protože na jeho vývoji během sezony nikdo nepracoval, se Melandri opět vrací do týmu Fausta Gresiniho a doufá, že se konečně štěstí obrátí.

Všech pět vítězných závodů MotoGP, které má Melandri na svém kontě, zajel v týmu Gresini. A v roce 2005 skončil v mistrovství světa na druhém místě.

"Doufám, že dosáhnu určité stability, protože v posledních třech letech jsem každý rok měnil tým. Nebylo snadné začínat od nuly a pořád navazovat nové vztahy s novými týmy," řekl Melandri pro MCN.

"Rád bych našel trochu větší stabilitu a k Faustovi jsem vždycky měl dobrý vztah a tým se ke mně vždycky choval velmi dobře. Potřeboval jsem najít motocykl, který je konkurenceschopný. To bylo pro mne pro příští rok důležitější než peníze, po tom všem, co se stalo. Doufám, že se nebudu zase brzy stěhovat do dalšího týmu."



Hopkinsonův manažér dementuje

30. prosince 2009 v 17:06 | Armí

MotoGP: Hopkinsonův manažér dementuje

MotoGP: Hopkinsonův manažér dementuje Ačkoliv se minulý týden vynořily informace, že John Hopkins má podepsanou smlouvu s týmem FB Corse pro MotoGP 2010, tak jeho manažér Bob Moore toto dementuje.
Když byl minulý týden spojován John Hopkins s novým projektem MotoGP italského týmu FB Corse na sezónu 2010, tak se zdálo, že je vše už jasné.



Ale není to pravda. Jeho manažér Bob Moore říká na webových stránkách Roadracingworld.com, že sice existují jednání s FB Corse, ale k podepsání smlouvy chybí opravdu hodně.

Samotný Hopkins nyní sám zvažuje různé možnosti na rok 2010, mezi nimiž je i možnost závodění v americkém seriálu superbiků AMA. A rúzná média spekulují dokonce i o závodění ve WSBK, přičemž nutno upřímně říci, že tam už žádné dobré volné místo k dispozici není.




Japonské trápení v královské kubatuře

30. prosince 2009 v 17:04 | Armí

Japonské trápení v královské kubatuře

Japonské trápení v královské kubatuře Je to skoro neuvěřitelné, ale ačkoliv japonské továrny dominují silničním motocyklovým závodům v královské kubatuře dle libosti, tak se to vůbec nedá říci o jezdcích ze země vycházejícího slunce.
Japonsko je určitě motocyklovou velmocí co se týká počtu vítězství v závodech Grand Prix jednoltivých značek v královské kubatuře. Ovšem co se týká jezdců, tak to Japoncům nějak neklape.

4 továrny, 381 vítězných závodů Grand Prix, ale pouze 12 vítězství japonských jezdců, o které se zasloužilo celkem 6 pilotů (naproti tomu Itálie 217/20 jezdců).

Na čele je stále ještě Tadayuki Okada se čtyřmi vítěznými závody, následován Norickem Abem (3).

Z malých tříd, kde se stali mistry světa, nebo minimálně vyhrávali závody Grand Prix, se někteří nedostali ani o krok dále.

Například Noby Ueda (13x vyhrál GP), Youichi Ui (11x) nebo Kazuto Sakata (11x a 2x MS ve 125 ccm), ukončili svou aktivní mezinárodní kariéru už ve stopětadvacítkách.

Z trojice bratrů Aokiových neprorazil dále ani ten nejúspěšnější, tedy Haruchika (2 tituly MS ve 125ccm). Střední z bratrů, Takuma, ukončil sezónu 1997 jako pátý ve 500 ccm (bratr Nobuatsu byl tehdy 3.), ovšem od té doby - zřejmě i po tragickém pádu Takumiho při domácích testech v Japonsku - ten je tak už víc než deset let v pojízdném křesle - se ani on (tři roky jako tovární jezdec Suzuki), ani jeho bratr Haruchika na stupně v MotoGP neprosadili.

Norick Abe, trojnásobný vítěz závodů GP se rovněž úplně neprosadil, navíc se v roce 2007 zabil na normálním motocyklu v silničním provozu v ulicích Tokia.

"Jezdecký génius" Tetsuya Harada vyhrál sice 17 závodů Grand Prix, stal se i mistrem světa - vše ve třídě dvěstěpadesátek, ale v MotoGP ať už na dvouválcové Aprilii, či na Hondě, mu patřila pouze 3 třetí místa.

To stejné platí i o Haradově nástupci, který se jmenoval Shinya Nakano. Nakano 6x vyhrál závod GP ve 250-kách, titul mistra světa prohrál tehdy hodně "kuriózně" o 14 tisícin sekundy (a nikdo se už zřejmě nedoví proč...?). V královské kubatuře jel kromě na Suzuki na všech ostatních japonských značkách, ale zapsal si jen jedno druhé a dvě třetí místa - během dlouhých osmi let.


Mistr světa dvěstěpadesátek Daijiro Kato byl potom tím vyvoleným od HRC, aby tuto tradici prolomil. Měl splnit japonský sen, získat titul mistra světa v královské kubatuře. Než se vůbec mohlo ukázat, zda je k tomu předurčený, tak se v Suzuce nešťastně zabil...

Nepodařilo se to potom ani Tohru Ukawovi (1 vítězství v MotoGP), či Makoto Tamadovi (2x GP), nebo v minulosti třeba Takazumi Katayamovi (mistr světa třistapadesátek 1977 a 1x vítěz GP 500 ccm - 1982) či neuspěl ani Hideo Kanaya (1975 - 1x GP 500 ccm) .


Řešení letošního roku, tedy Yuki Takahashi, bylo řešení z nouze, neboť vytipovaný Hiroshi Aoyama odešel ke KTM - což se v Japonsku neodpouští a jiný Japonec po ruce prostě nebyl.


Japonská mentalita je jiná, a tak se Aoyama po roce, který si musel odsloužit, k nejsilnější Hondě vrací. Zda se mu podaří v satelitním týmu Interwetten naplnit japonské naděje a později přejít do továrního týmu Hondy, to se teprve ukáže později!

Takže slova japonských bosů HRC z podzimu 2003: "Za třemi tituly Rossiho stojí především motocykl a né jezdec. My si vychováme nějakého Japonce a on se stane mistrem světa na Hondě v královské kubatuře", byla pouze zatím výkřikem do tmy! a Japonci tak na svého "guru" v královské třídě stále ještě čekají.



Brivio: Rossi zůstane u Yamahy

30. prosince 2009 v 17:03 | Armí

Brivio: Rossi zůstane u Yamahy

Od příchodu Rossiho k Yamaze patří Davide Brivio k jeho nejbližšímu okolí a proto je jistě zajímavý jeho názor na další pokračování kariéry "The Doctora".
Týmový šéf Davide Brivio si nemyslí, že by Rossi odešel k Ducati a zde jsou jeho logické myšlenky a úvahy.

"Valentino pochopitelně nemůže Yamaze předepsat, kterého jezdce může a má angažovat. To ví velmi dobře. Kdyby se Valentino mohl rozhodnout sám, tak by totiž vznikl samostatný tým o jednom jezdci. Ovšem strategii dělá Yamaha a Valentino se musí sám rozhodnout, co chce vlastně on sám. Tedy, zda i po roce 2010 jezdit na motocyklu. A zde bych chtěl říci svůj soukromý názor: Valentino zůstane i nadále u Yamahy. Je zde šťastný a oni mají pro něho velmi dobrý motocykl", říká muž, který po příchodu Rossiho k Yamaze patří k jeho nejdůvěrnějším spolupracovníkům a stará se i o soukromý managenemt 9-ti násobného mistra světa.



"Je úplným nesmyslem, že Rossi chtěl na "politické" úrovni dosáhnout odchodu Lorenza. Pokud by Rossi chtěl opravdu vyvinout tlak na Yamahu, tak to nebude dělat přes média. Právě on má kdykoliv možnost jednat s nejvyšším managementem od Yamahy, neboť tento vzájemný stav je vynikající. A pokud by opravdu chtěl odejít k Ducati, tak to udělá úplně privátně a hodně tajně. Yamaha ví, že Rossimu končí smlouva, ale myslím si, že jednání o smlouvě nové bude úplně jednoduché", říká Brivio a pokračuje: "Odchod Rossiho k Ducati by navíc bylo pro Valentina příliš velké riziko. A Stoner by nebyl pro Rossiho jistě příjemnějším týmovým kolegou, než je Lorenzo. Všichni by od Rossiho čekali jen samá vítězství (v nové éře MotoGP vyhrál Stoner 20 závodů a Rossi 19) a byl by pod větším tlakem než v roce 2004 po příchodu k Yamaze. Šel by do rizika, že nebude vyhrávat a myslím si, že to ve 32 letech neučiní, nemá totiž proč!", uzavřel celou kapitolu Davide Brivio.










Pohledem do historie: Daijiro Kato

30. prosince 2009 v 17:02 | Armí

Pohledem do historie: Daijiro Kato

Když v roce 2001 získal titul mistra světa ve čtvrtlitrech, byl Daijiro Kato na cestě stát se nejúspěšnějším japonským jezdcem v historii. Bohužel, milované závodění jej nakonec stálo to nejcennější - život.
Daijiro se narodil 4. července roku 1976 v Saitamě. Svou kariéru odstartoval v pěti letech, a to na nejmenších minibicích. V této kategorii ovládl japonský šampionát, a tak přesedlal na klasický minibajk, v jehož sedle získal hned čtyři tituly japonského šampiona. Poté startoval v domácím šampionátu stopětadvacítek a čtvrtlitrů, až si jej všimli zástupci Hondy, díky kterým startoval v letech 1996 až 1998 v mistrovství světa tříkrát na divokou kartu. V prvním závodě na domácí trati v Suzuce dojel třetí, následující dvě Velké ceny v zemi vycházejícího slunce ovládl a v obou případech se radoval ze zisku pětadvaceti bodů.
Daijiro v sedle čtvrtlitrové HondyCoby stálý jezdec světového mistrovství se Daijiro představil v roce 2000, kdy osedlal čtvrtlitrovou Hondu, a hned v premiérove sezóně svými výkony ohromil. Čtyřikrát proťal cílovou pásku jako první a v celkovém hodnocení obsadil první místo.
V roce 2002 byl japonský pilot se startovním číslem 74 takřka neporazitelný. Ve třinácti Velkých cenách dojel na stupních vítězů, z toho se hned jedenáctkrát radoval z vítězství. S velkým náskokem vybojoval mistrovský titul a navíc získal ocenění nováčka roku.
Po dominantní sezóně ve čtvrtlitrech se Daijiro přesunul do královské třídy MotoGP, kde opět jel pod vedením Fausta Gresiniho. Ve své premiérové sezóně nejprve osedlal pětistovkovou Hondu NSR, za jejiž řídítky se ve Španělsku radoval z druhé příčky, ale po německé Velké ceně osedlal litrovou RC211V, v jejiž sedle získal druhou pozici v Brně a v šampionátu se spokojil se sedmým místem.
Do sezóny 2003 vstupoval japonský samuraj jako jeden z největších adeptů na zisk celkového prvenství, ale už po prvním podniku sezóny, konajícím se v japonské Suzuce, vyhasly nejenom Daijirovy naděje na zisk titulu mistra světa, ale také jeho život...
Daijiro KatoV rychlosti okolo 200 km/h Kato narazil do nízké ochranné zídky, která na okruhu sloužila jako úniková zóna pro závody formule 1. Náraz byl tak silný, že jeho Honda byla vymrštěna do vzduchu a a takřka nic z ní nezbylo. Traťoví komisaři navíc nevyvěsili po jeho hrůzostrašné havárii červenou vlajku, přerušující závod, a tak ostatní jezdci pokračovali v jízdě, i když byl Daijiro v bezvědomí odnášen na nosítkách. A zatímco zvítězil Valentino Rossi a společně s ostatními slavil na stupních vítězů, Daijiro prohrával svůj boj... Od tohoto momentu se motocyklová Velká cena na trati v Suzuce již nikdy nekonala...
"Hluboké kóma, vážně poranění mozku s vnitřním krvácením, dislokace prvního a druhého krčního obratle, fraktura třetího obratle, rozdrcení míchy a rozsáhlé fraktury ramen a horních končetin" - tak zněla zničující zpráva z lékařské kliniky.
Kato strávil dva týdny v hlubokém kómatu, avšak nakonec svůj nejtěžší boj prohrál. Samurajovo statečné srdce se tak 20. dubna roku 2003 definitivně zastavilo...
K uctění jeho památky startovali všichni jezdci v následujícím závodě v Jižní Africe s čísly 74 na kombinézách nebo motorkách. "Daijiro jel se mnou," prohlásil jeho stájový kolega Seté Gibernau, když zvítězil na trati v Phakise.
Organizace FIM navíc vyškrtla číslo 74 s výběru startovních čísel pro ostatní jezdce na znamení úcty vůči japonskému jezdci, kterému bylo v momentu osudné havárie pouhých šestadvacet let a doma na něj čekala manželka se dvěma malými dětmi... I tak krutý dokáže být motocyklový sport.
Odpočívej v pokoji, Daijiro
Daijiro KatoDaijiro Kato
Datum a místo narození: 4.7.1976, Saitama
Národnost: Japonec
Číslo: 74
Týmy: Honda Gresini
První Velká cena: Velká cena Japonska, Suzuka 1996
První vítězství: Velká cena Japonska, Suzuka 1997 (250 ccm)
Poslední Velká cena: Velká cena Japonska, Suzuka 2003
Mistrovský titul: 250 ccm (2001)




Podle Rossiho není odchod inženýrů od Yamahy k Hondě důvodem k obavám

30. prosince 2009 v 17:01 | Armí

Podle Rossiho není odchod inženýrů od Yamahy k Hondě důvodem k obavám


Valentino Rossi si myslí, že odchod dvou důležitých inženýrů od Yamahy k Hondě pro sezonu 2010 nebude mít žádné zásadní důsledky.

Christian Battagglia a Andrea Zunga přejdou k HRC s velmi důvěrnými znalostmi motocyklu YZR-M1 a Honda doufá, že jí v příští sezoně pomohou přetransformovat tovární motocykl RC212V.

Rossi popírá, že by měl nějaké velké obavy, že tento přechod výrazně oslabí Yamahu a posílí Hondu.

"Je to škoda, ale svět je plný dobrých inženýrů a není nemožné najít jiné dva techniky. V posledních dvou letech jsme s těmito dvěma úzce spolupracovali, takže to skoro vypadá, že jsme pracovali pro Hondu," řekl Valentino Rossi.



Lorenzo je spokojen s pravidlem jednotných pneumatik

30. prosince 2009 v 16:59 | Armí

Lorenzo je spokojen s pravidlem jednotných pneumatik

Po roce Jorge Lorenzo hodnotí nástup pravidla jednotných pneumatik velmi pozitivně. Podle Španěla tím sice utrpěl jejich výkon a vývoj, ale naopak závodění je nyní velmi vyrovnané, což jen zatraktivnilo závody MotoGP.

Když přišel Jorge Lorenzo v roce 2008 do královské kubatury mistrovství světa silničních motocyklů, jednoznačně vyhrál úvodní tři kvalifikace v Losail, Jerezu a Estorilu. Na kvalifikačních pneumatikách Michelin tehdy dokázal porazit úřadujícího šampiona Casey Stonera nebo svého zkušeného týmového kolegu Valentina Rossiho.

Při vstupu do letošní sezony nebyl ze začátku v kvalifikacích tak rychlý, což připisoval změně značky obutí a ztrátě kvalifikačních pneumatik. Jezdci Fiat Yamahy ale netrvalo dlouho, aby se objevil zpátky na pole position, protože na ni letos čekal jen do třetího závodního víkendu sezony ve Španělsku. Nakonec v roce 2009 získal celkem pět pole position, což je o jednu více než v roce předchozím.

Jorge Lorenzo v letošním ročníku obsadil druhé místo, takže změnou dodavatele pneumatik nemůže být nespokojen. "Pro výkon a vývoj pneumatik to bylo horší, protože na vývoj byl Bridgestone sám. Na druhou stranu to v rámci závodění vypadalo mnohem lépe, protože všichni jezdci měli ohledně pneumatik stejné možnosti. Já díky tomu získal určitou stálost, která mi v minulém roce chyběla," řekl Lorenzo.




Odchod specialistů na elektroniku Yamahu neovlivní

30. prosince 2009 v 16:59 | Armí

Odchod specialistů na elektroniku Yamahu neovlivní

Odchod dvou specialistů na elektroniku, kteří koncem letošní sezony řekli sbohem Yamaze a přijali nabídku konkurenční Hondy nebude mít na tým nijak zásadní vliv.

Aspoň si to myslí Valentino Rossi, který po svém příchodu do Yamahy dokázal spolu s týmem japonských techniků pozvednout značku na současnou úroveň, kde ji nyní patří prvenství v kategorii jezdců, týmů a výrobců.

Christian Battagglia a Andrea Zugna pracovali na elektronice YZR-1 jako nikdo jiný a její klady i zápory znají velmi dobře. S takovým množstvím a řekněme duchovním bohatstvím odcházejí ke konkurenční Hondě, jenž si je samozřejmě jejich přínosu vědoma.

Závodní prototyp RC212V není na takové výkonnostní úrovní, jakou HRC očekávala v době, kdy šampionát přistoupil na snížení obsahu motorů z 990ccm na rovných 800ccm. Velmi výrazně bylo v letošním roce slyšet výtky jejich továrních jezdců a všichni si jsou vědomi, že s odchodem Daniho Pedrosy by možná zvážil další setrvání u Hondy i jejich dlouholetý španělský partner Repsol.

I když Honda tvrdí, že nebude zvyšovat rozpočet, změny se dějí a jednou z nejdůležitějších pravděpodobně bude změna dodavatele elektroniky. Oba technici od Yamahy mají právě velké zkušenosti se systémy společnosti Magneti Marreli.

Valentino Rossi sice tvrdí, že není důvod si z toho dělat těžkou hlavu, ale jedno je jasné, odchodem Battagglia a Zungy Yamaha ztratila a naopak Honda jejich příchodem jen v roce 2010 získá.

"Je to škoda, ale svět je plný dobrých inženýrů a není možné, abychom nenašli další dva chlapy. V posledních dvou letech jsme s oběma velmi těsně spolupracovali, takže to teď vypadá, že jsme pracovali pro Hondu," uvedl devítinásobný mistr světa Valentino Rossi.




Ben Spies spoluprací s Edwardsem jen získá

30. prosince 2009 v 16:58 | Armí

Ben Spies spoluprací s Edwardsem jen získá

Cesta Bena Spiese do královské kubatury mistrovství světa silničních motocyklů byla celkem složitá. První závody absolvoval v roli jezdce Suzuki a zdálo se, že japonský výrobce získal po dlouhé době skutečnou osobnost v podobě talentovaného jezdce z Texasu.

Z celkem nepochopitelných důvodů Suzuki nakonec o Spiese přišla, když Američana přenechala konkurenční Yamaze. Spies v letošním roce poprvé závodil v mistrovství produkčních motocyklů a v závěru šampionátu pro Yamahu získal první titul WSBK.

Samozřejmě díky tomu vzrostl jeho kredit u vedení závodního oddělení Yamahy. Podepsal dvouletou smlouvu přímo s Yamahou a ještě si navíc mohl vybrat, zůstat další rok u superbiků nebo přestoupit k satelitnímu týmu Yamahy v MotoGP. Spies si vybral druhou možnost a dle mnohým udělal správně.

V posledním závodu šampionátu 2009 jel na divokou kartu závod MotoGP ve Valencii a nevedl si vůbec špatně. Zajel na sedmé místo, porazil Andrea Doviziosa a pro týmového kolegu Edwardse získal cennou čtvrtou pozici v celkovém hodnocení.

Po odchodu britského jezdce Jamese Toselanda z týmu Monster Tech 3 jsou nyní oba jejich jezdci rodáci z Texasu a to už tu dlouho nebylo. Dá se tedy předpokládat, že Edwards svému mladšímu kolegovi bude pomáhat a pokud si to Spies nepokazí, může získat neocenitelné zkušenosti.

Američan s pomocí svého rodáka v koutku duše počítá, když pro Motorcycle News uvedl: "Colin je správný chlap a člověk, kterého obdivuji po celou svou kariéru. To platí stále a bude velmi dobré s ním spolupracovat a učit se od něho. V mistrovství už získal značné zkušenosti a je ochoten pomáhat, takže to je pro mě obrovský bonus."



Elias podepsal u Gresiniho

29. prosince 2009 v 19:19 | Armí |  Zprávy z Moto2

Elias podepsal u Gresiniho

Dle španělských motocyklových serverů podepsal v minulých dnech Toni Elias smlouvu s opcí do kubatury Moto2.
Po úspěšné operaci lokte pravé ruky podepsal Toni Elias konečně smlouvu na rok 2010. A nebylo to žádné překvapení, nýbrž dle očekávání pojede sedmý muž letošní tabulky MotoGP opět ve stejném týmu, ale v jiné kubatuře.


Na motocyklu Moriwaki týmu Fausta Gresiniho se představil Toni Elias už v listopadu při testech. Pak však došlo z několika důvodů k prodlení, neboť Elias měl také podepsanou smlouvu s Ponsem, navíc Gresinimu chyběly peníze a o Eliase měl zájem i nový tým "VDS Racing" z Belgie.

Smlouva Eliase s týmem Fausta Gresiniho je na jeden rok s opčním právem. Má však zajímavý dovětek: Pokud by se během platnosti smlouvy otevřela pro Eliase možnost jít do kubatury MotoGP, tak bude volný!

Druhým jezdcem týmu bude zřejmě některý z mladých Italů, a to buď Claudio Corti, letošní více-šampion litrových stocků, nebo pokud nebude "fungovat" tým SpeedUp, tak by chtěl týmový majitel Fausto Gresini jezdce Andreu Iannoneho.



Srovnání Rossiho a "zbytku světa" na Yamaze

29. prosince 2009 v 19:19 | Armí

Srovnání Rossiho a "zbytku světa" na Yamaze

Není jednoduché být lepší ani pro 9-ti násobného mistra světa než jeho další tři značkoví kolegové, zvláště když i oni jsou rovněž několikanásobní mistři světa.
"Jen" šest vítězství se podařilo Valentinu Rossimu na cestě za jeho devátým titulem mistra světa. Dříve by se tento Ital jistě nespokojil s tak hubeným úlovkem, ale v uplynulé sezóně měl 30-ti letý tovární jezdec Yamahy opravdu silné soupeře. Tím největším byl jistě Jorge Lorenzo (261 bodů - více-MS) a ten byl ještě ve vlastním týmu. A nesmíme zapomenout na rutinéra z týmu Tech3, Colina Edwardse, který se ziskem 161 bodů měl zatím svou nejlepší sezónu v MS MotoGP.


Statistika hovoří jasně: zatímco Rossi nasbíral o 67 bodů méně (306 - 373) než v roce 2008, tak jeho "kolegové" zase o 79 bodů více (518 - 439). Bez jakékoliv nadsázky byla Yamaha-M1 2009 nejlepším motocyklem v závodním poli. Né náhodou získala Yamaha všechny možná prvenství v roce 2009: jezdec, tým, továrna, nejlepší privátní jezdec, nejlepší privátní tým.


V roce 2010 chce získat Valentino Rossi svůj desátý titul mistra světa. Jeho soupeři se budou v příštím roce ještě silnější než letos, o tom není pochyb. Nemluvíme jen o Casey Stonerovi (Ducati) a Dani Pedrosovi (Honda), kteří budou stát Rossimu v cestě! Díky smlouvě má zajištěnu "rovnoprávnost" u Yamahy jeho největší konkurent Jorge Lorenzo. A je zde "nováček" Ben Spies (USA) v týmu Tech3, kterému každý už v jeho prvním roce MotoGP předpovídá velkou budoucnost. Průběh sezóny nám ukáže, jakou hodnotu bude bude mít v budoucnosti u Yamahy Rossi.

Sezóna 2009

Závody 2009Výsledek RossiBody RossiOstatní body pro Yamahu
Doha2.2029
Motegi2.2036
Jerez1.2512
Le Mans16.-41
Mugello3.1639
Barcelona1.2532
Assen1.2543
Laguna Seca2.2025
Sachsenring1.2533
Donington5.1130
Brno1.2516
Indianapolispád-46
Misano1.2526
Estoril4.1343
Phillip Island2.207
Sepang3.1617
Valencia2.2043
Celkově306518

Sezóna 2008

Závody 2008Výsledek RossiBody RossiOstatní body pro Yamahu
Doha5.1139
Jerez2.2026
Estoril3.1647
Šanghai1.2526
Le Mans1.2536
Mugello1.2521
Barcelona2.2021
Donington2.2023
Assen11.533
Sachsenring2.205
Laguna Seca1.259
Brno1.2511
Misano1.2536
Indianapolis1.2517
Motegi1.2527
Philliip Island2.2031
Sepang1.258
Valencia3.1623
Celkem373439

Sezóna 2007

Závody 2007Výsledek RossiBody RossiOstatní body pro Yamahu
Doha2.2011
Jerez1.2519
Istanbul10.63
Šanghai2.208
Le Mans6.1017
Mugello1.257
Barcelona2.2012
Donington4.1321
Assen1.2515
Sachsenringpád-16
Laguna Seca4.1316
Brno7.93
Misanodefekt-13
Estoril1.258
Motegi13.319
Phillip Island3.169
Sepang5.116
Valenciadefekt-9
Celkem241212

Sezóna 2006

Závody 2006Výsledek RossiBody RossiOstatní body pro Yamahu
Jerez1428
Doha1.2514
Istanbul4.138
Šanghaidefekt-18
Le Mansdefekt-17
Mugello1.255
Barcelona1.2526
Assen8.810
Donington2.2018
Sachsenring1.2514
Laguna Secadefekt-19
Brno2.207
Sepang1.2510
Phillip Island3.16-
Motegi2.2011
Estoril2.2025
Valencia13.315
Celkem247225

Sezóna 2005

Závody 2005Výsledek RossiBody RossiOstatní body pro Yamahu
Jerez1.2511
Estoril2.2018
Šanghai1.2516
Le Mans1.2527
Mugello1.259
Barcelona1.2515
Assen1.2520
Laguna Seca3.1628
Donington1.2520
Sachsenring1.2515
Brno1.2511
Motegipád-23
Sepang2.2012
Doha1.2523
Phillip Island1.2521
Istanbul2.2021
Valencia3.1615
Celkem367305

Sezóna 2004

Závody 2004Výsledek RossiBody RossiOstatní body pro Yamahu
Welkom1.2518
Jerez4.1315
Le Mans4.1330
Mugello1.2516
Barcelona1.2536
Assen1.2528
Rio de Janeiropád-17
Sachsenring4.13-
Donington1.2510
Brno2.2025
Estoril1.2517
Motegi2.2020
Dohapád-9
Sepang1.2511
Phillip Island1.256
Valencia1.258
Celkem304266



Srovnání Stonera a "zbytku světa" na Ducati

29. prosince 2009 v 19:18 | Armí

Srovnání Stonera a "zbytku světa" na Ducati

V prvních dvou rocích na Ducati získal Casey Stoner vždy více bodů než ostatní jezdci na motocyklech stejné značky. Teprve třetí rok se jim "podařila" odveta.
Když se Casey Stoner v roce 2007 se ziskem 367 bodů a deseti vyhranými závody stal překvapivě mistrem světa, tak získal o 113 bodů více, než jeho značkoví kolegové dohromady. Podobnou statistiku si pak můžete přečíst v loňském roce, kdy sice prohrál Stoner titul mistra světa s Rossim, ale byl jednoznačně lepší než "zbytek světa" na Ducati.


V roce letošním, tedy 2009, byl potom Australan stále jediným pilotem na Ducati, který byl schopen závodit o první místo. A malá italská továrna je tedy stále závislá na 23-letém "klokanovi", kterého ale chce jeho přítel Livio Suppo pro rok 2011 získat pro tým Repsol-Honda. Jistě, nelze Ducati vůbec vyčítat, že by se nesnažila připravit Desmodici i pro ostatní piloty, ale třeba i mistr světa z roku 2006 Nicky Hayden, získal na tomto motocyklu pouze jedno podiové místo, doma v Indianapolis.


Že se to v letošním roce Stonerovi nepodařilo, získat více bodů než jeho značkoví kolegové (220 bodů Stoner/ 230 bodů zbytek), byla hlavním důvodem jeho závodní pauza, trvající 3 závody. Ovšem je třeba nezapomenout ani "0" ve Valencii a pouhé "2" body při špatně zvolených penumatikách v Doningtonu.

Sezóna 2009

Závody 2009Výsledek StonerBody StonerOstatní body pro Ducati
Doha1.2515
Motegi4.1310
Jerez3.166
Le Mans5.115
Mugello1.2514
Barcelona3.1614
Assen3.1613
Laguna Seca4.1315
Sachsenring4.1314
Donington14.215
BrnoDNS-10
IndianapolisDNS-27
MisanoDNS-12
Estoril2.2011
Phillip Island1.258
Sepang1.2520
ValenciaDNS-21
Celkově220230























Sezóna 2008

Závody 2008Výsledek StonerBody StonerOstatní body pro Ducati
Doha1.258
Jerez11.55
Estoril6.109
Šanghaj3.1620
Le Mans2.209
Mugello2.209
Barcelona3.168
Donington1.258
Assen1.2513
Sachsenring1.2514
Laguna Seca2.2013
Brnopád033
Misanopád028
Indianapolis4.1313
Motegi2.205
Phillip Island1.256
Sepang6.103
Valencia1.254
Celkově280208

























Sezóna 2007


Závody 2008Výsledek StonerBody StonerOstatní body pro Ducati
Doha1.2512
Jerez5.119
Istanbul1.2536
Šanghaj1.2519
Le Mans3.1611
Mugello4.1321
Barcelona1.2521
Donington1.2516
Assen2.2017
Sachsenring5.117
Laguna Seca1.257
Brno1.2517
Misano1.2516
Estoril3.167
Motegi6.109
Phillip Island1.2511
Sepang1.259
Valencia2.209
Celkově367254



Rossi odmítl účast v závodu 24 hodin Le Mans

28. prosince 2009 v 18:56 | Armí

Rossi odmítl účast v závodu 24 hodin Le Mans

Italský motocyklový závodník Valentino Rossi je znám láskou nejen k motorkám, ale také k závodním speciálům na čtyřech kolech. Po skončení sezony MotoGP pak věnuje svůj volný čas závodům rallye, kde si třeba v závěru roku změřil síly s nejlepšími piloty WRC. Nebylo to ale jenom rallye, kde letos Rossi závodil. Velmi dobré umístění získal v závodu ve Vallelunge, když s Ferrari GT zajel na celkové třetí místo.
Italský devítinásobný šampion rád přijme každou podobnou příležitost, kde si může zdokonalit své dovednosti za volanty závodních speciálů, ale bohužel na jednu z nejlukrativnějších teď musel odpovědět ne. Jean Alesi mu totiž nabídl v roce 2010 absolvovat prestižní závod 24 hodin Le Mans s Ferrari 430 GT2.
"Nabídkou od Jeana jsem polichocen, ale červen je s třemi závody jedním z nejvytíženějších měsíců v šampionátu, takže v tomto období není možné uvažovat o účasti v závodu 24 hodin Le Mans," řekl Valentino Rossi pro italské noviny Gazzetta dello Sport.
Šéf Rossiho týmu Davide Brivio připomněl, že Rossi se v příštím roce plně soustředí na obhajobu mistrovského titulu a z toho důvodu ani začátkem roku nepojede závod rallye v Mexiku. "Valentino dokonce opustil myšlenku absolvovat závod v Rallye Mexiko, protože je to příliš blízko začátku sezony a v tomto období tam jsou nějaké předsezonní testy."
"Skutečnost je taková, že na začátek sezony se chce Valentino plně koncentrovat a výhradně se soustředit pouze na motocykly, což je vlastně jeho práce. Z toho důvodu se také účastní závodů v rallye až po skončení sezony," řekl Brivio.
Jean Alesi, bývalý francouzský pilot formule 1, bude s vozem Ferrari 430 v barvách AF Corse závodit v podniku 12 hodin Sebring a 24 hodin Le Mans. Ohledně Rossiho účasti měl svou představu, když četl o Italově touze jet čtyřiadvacetihodinovku, takže si řekl, proč by to zrovna nemohlo být s ním.



Honda na první titul v 800ccm MotoGP zatím čeká

28. prosince 2009 v 18:56 | Armí

Honda na první titul v 800ccm MotoGP zatím čeká

Pro Hondu bude v příštím roce pracovat hned několik specialistů na elektroniku, kteří k HRC přišli po skončení sezony 2009 od konkurenční Yamahy. U modelu RC212V 2010 dojde s nejvyšší pravděpodobností ke změně dodavatele palubní elektroniky, ale Honda přesto tvrdí, že rozpočet pro sezonu 2010 nebude navyšovat.

V éře čtyřtaktních 800ccm motocyklů zatím ani jeden jezdec Hondy nevyhrál mistrovský titul. Naposledy japonskému výrobci titul přivezl Američan Nicky Hayden s Hondou poháněnou litrovým motorem, ale to se psal rok 2006 a od toho okamžiku nenalezli recept na to, jak porazit Ducati s Yamahou.

K tomu, aby získali alespoň jeden titul mají u HRC pouze dva roky, protože od roku 2012 se na startovní rošt znovu postaví prototypy MotoGP osazené motorovými jednotkami o obsahu 1000ccm. Vyhrát titul ale nebude jednoduché, protože v posledních třech letech vyhráli jezdci Yamahy celkem čtyřiadvacet a jezdci Ducati jednadvacet závodů z celkového počtu třiapadesáti Grand Prix.

Tovární Honda má velkou šanci v podobě Daniho Pedrosy, který pokud se vyhne zraněním může vážně o titul usilovat. Andrea Dovizioso je rovněž talentovaným závodníkem, ale v příštích dvou letech asi mezi nejlepší jezdce královské kubatury patřit nebude. Nicméně nejdůležitější bude technika a ta samozřejmě stojí peníze.

Na otázku, zda bude pro Hondu znamenat boj o titul v MotoGP navýšení rozpočtu, odpověděl šéf HRC Shuhei Nakamoto slovy: "Ze strany Hondy nedojde k žádnému navýšení rozpočtu. Možná bude stejný jak v tomto roce, což zkomplikuje vývoj našeho stroje. I kdybychom měli rozpočet stejný jako vláda Spojených států, tak by to nestačilo!"




Dvě kola, 300 km v hodině, každý sám za sebe,
16 okruhů na 5 kontinentech.

Profily jezdců, kteří chtějí být stále rychlejší. Slova mechaniků, lékařů a dalších, bez kterých by to nikdy nedokázali. Dech beroucí závody, pády, vítězství i prohry.

Pro motorkáře zřejmě povinná záležitost, pro ty ostatní zajímavé nahlédnutí do světa rychlých strojů. Poznejte nehrané napětí, karamboly a touhu po vítězství.

( Moto gp v zajetí rychlosti )