Listopad 2009

Rossi druhý v Monza rallye

30. listopadu 2009 v 18:12 | Armí

Rossi druhý v Monza rallye

Valentino Rossi se o tomto víkendu zúčastnil dalšího závodu na čtyřech kolech. Po závodě sportovních vozů o minulém víkendu ve Vallelunze si tentokrát opět vyzkoušel rallye.
Rossi se spolujezdcem Carlem Cassinou v tomto závodě, který není součásti WRC, zvítězil v letech 2006 a 2007 a také letos podal ve voze Ford Focus dobrý výkon, ale porazil ho loňský vítěz Rinaldo Capello se spolujezdcem Luigim Pirollem ve voze Citroen C4.
V exhibičním závodě Show Masters zvítězil Luigi Perico ve dvojici s Morenem Morellou, porazili dvojici Capello-Pirollo. Rossi s Cassinou byli vyřazeni v semifinále.
Ze současných a bývalých jezdců motocyklového mistrovství světa se zúčastnili také Loris Capirossi, Marco Simoncelli, Mattia Pasini, Manuel Poggiali (jako spolujezdec). Zúčastnil se také manažer týmu Yamaha Davide Brivio se svým bratrem Robertem a Rossiho přítel Alessio Saluccio. Závodily další známé osobnosti, například šampión v lyžování Peter Fill, plavecký šampión Leonardo Tumiotto, senátor Cesarino Monti (jako spolujezdec svého syna) a Graziano Rossi ve Fordu Mustang.
V lednu si má Rossi znovu vyzkoušet vůz Ferrari Formule 1.



Barbera pozitivně zhodnotil test v sedle Ducati

30. listopadu 2009 v 18:11 | Armí

Barbera pozitivně zhodnotil test v sedle Ducati

Hector Barbera navázal na dobrý výkon z prvního testovacího dne a na osychající trati ve španělském Jerezu absolvoval další porci kol v sedle privátní Ducati.
Přestože nováčka v královské kubatuře a testovací piloty Vittoriana Guareschiho a Franca Battainiho zastihl v úvodním dni na španělském okruhu déšť, druhý den panovalo na Pyrenejském poloostrově výrazně lepší počasí a teplota vozovky se vyšplhala alespoň na dvacet stupňu.
Těsně před polednem se z trati vytratily poslední mokré skvrny, a tak mohla trojice v sedlech dvouválcových Italek vyjet na závodní dráhu.
Hector Barbera střídal během celého dne stroj Desmosedici GP9, s nímž testoval ve Valencii, a druhý tovární stroj Caseyho Stonera. Za řídítky rudého motocyklu strávil spoustu času a celkově odjel 63 kol. Jeho maximem se stal čas 1:41,7, který byl o jednu a půl vteřiny horší než časy, které zde zajížděli jezdci během Velké ceny.
"Dnešní den jsme pojali trochu jinak. Nezaměřili jsme se na zajížděné časy, ale soustředili jsme na vylepšení motoru a kontroly trakce. Na konci dne jsem zajel dvacet vydařených kol, takže jsem spokojený. Časy sice nebyly nikterak oslnivé, ale já si jsem jistý, že cesta, jakou jsme se vydali, je tou správnou," řekl jezdec týmu Aspar.
Barbera měl společně s dvojici testovacích pilotů setrvat na španělské trati ještě jeden den, ale v Jerezu nakonec zůstal pouze Franco Battaini.
Jak tento španělský pilot se startovním číslem 40, tak Alvaro Bautista na Suzuki již mají nováčkovské testy za sebou. Marco Simoncelli s Hiroshi Aoyama se za řídítka svých Hond vrátí na konci prosince, kdy budou testovat v malajském Sepangu.



Folger si před sezónou dává vysoké cíle

30. listopadu 2009 v 18:10 | Armí |  Zprávy z 125 ccm

Folger si před sezónou dává vysoké cíle

Vzhledem k tomu, že příští rok osedlá tovární Aprilii, dává si Jonas Folger vysoké cíle a chce bojovat o umístění na stupních vítězů.
Přestože jel minulý týden ve Valencii vůbec poprvé v sedle Aprilie z tovární podporou, vybojoval německý pilot Jonas Folger vítězství před španělským publikem v rámci závěrečného podniku mistráku CEV.
"Naším cílem bylo o tomto víkendu otestovat poprvé tovární stroj a pomalu si na něj začít zvykat. Během celého víkendu jsme udělali spoustu změn a přepracovali takřka celou motorku. Ze začátku jsme sice měli problémy, ale ve warm-upu našli dobré nastavení a samotný závod se potom odvíjel podle našich představ," řekla nová stájová jednička týmu Ongetta I.S.P.A.
"Také příští rok pojedu pod vedením pana Caponery a jsem rád, že budu moci i nadále hájit barvy týmu Ongetta, jelikož si dobře rozumím s lidmi z týmu a užívám si to. V sezóně 2009 jsem předvedl několik dobrých výkonu, takže mým cílem v příští sezóně je stabilně dojíždět v elitní pětce," dodal Jonas.



Kevin Schwantz: Konec spolupráce s JiR?

30. listopadu 2009 v 18:09 | Armí

Kevin Schwantz: Konec spolupráce s JiR?

Americká legenda a ikona Suzuki, Kevin Schwantz, končí s největší pravděpodobností svou spolupráci s týmem Moto2 JiR (Japan Italy Racing).
Kevin Schwantz nebude zřejmě spolupracovat s týmem JiR-Moto2. Důvodem je jeho oprávněná kandidatůra do týmového managementu MotoGP u Suzuki.

Texasan Kevin Schwantz, mistr světa 1993 na v pětistovkách, měl v příští sezóně převzít funkci vyhledávače talentů u týmu Moto2 - Japan Italy Racing majitele Lucy Montirona.

V první řadě se jednalo o jeho krajana JD Beache - celkového vítěze Red Bull Rookies-Cup-2008. Ovšem Beach se v Evropě v Moto2 určitě neobjeví, neboť už podepsal smlouvu do seriálu AMA ve třídě supersportů. Tím pádem je v týmu JiR (pojede s japonským šasím TSR) vedle týmové "1" Mattii Pasiniho místo volné. .

Kevin Schwantz k celému tématu říká: "Stejně budu při 6 - 8 závodech Grand Prix přítomen jako poradce Red Bull Rookies Cupu. To znamená asi v polovině všech závodů sezóny 2010."

Důvodem ale může být i skutečnost, že Schwantz, který je spjat se značkou Suzuki, nesmí spolupracovat s kubaturou Moto2, neboť zde jsou jednotné motory Honda. A tento Američan má díky své jezdecké škole "Riding School" a dalšími aktivitami hodně blízké kontakty s další japonskou továrnou Suzuki.


V poslední době ale Schwantz nešetřil kritikou na týmového šéfa Paula Denninga a doslova řekl: "Ten se musí denně drbat na hlavě a ptát se, proč nechal v minulém roce odejít Bena Spiese od Suzuki k Yamaze. Ben byl a jistě by i zůstal mužem Suzuki", je přesvědčen Schwantz.




Pro Pramac Racing je základem stabilita v týmu

30. listopadu 2009 v 18:08 | Armí

Pro Pramac Racing je základem stabilita v týmu

Satelitní tým Ducati Pramac Racing letošní sezonu zahájil s novými jezdci a oba byli zároveň nováčky v královské kubatuře MotoGP. Mika Kallio k týmu přišel z čtvrtlitrové kubatury a v závěru sezony získal ocenění pro nejlepšího nováčka. Niccolo Canepa byl předtím zkušebním jezdcem Ducati, ale v premiérovém ročníku MotoGP se mu tolik nedařilo a pro zranění musel vynechat poslední tři závody sezony.

V roce 2010 u Pramacu zůstává Fin Mika Kallio, Nicollo Canepa satelitní tým opustil a na jeho místo přišel Aleix Espargaro, který v sedle Ducati GP9 letos absolvoval čtyři závody Grand Prix v pozici náhradního jezdce. Šéf týmu Paolo Campinoti věří, že tato zkušenost umožní Španělovi jeho mnohem lepší start do sezony.

"O této sezoně můžeme říct, že byla obdobím učení," řekl pro motogp.com šéf týmu Pramac Racing Paolo Campinoti. "Upravili jsme hodně věcí. Hlavním cílem bylo dosáhnout určité stability v týmu, takže myslím, že v tomto směru bylo cíle dosaženo. Pro další sezonu chceme pokračovat s dvěma jezdci, které máme právě nyní a se stejným týmem."

"Takže s tím jsme velmi spokojeni a myslím, že po všech potížích z druhé poloviny sezony se to v příštím roce zlepší. Pokud se nám podaří znovu vyhrát cenu Nováčka roku bude to úspěch, protože do MotoGP teď přišlo hodně nových jezdců."

"Očekáváme zlepšení od obou závodníků a zejména od Espargara, protože v sezoně odjel jen pár závodů," pokračoval Campinoti, když hovořil o předsezonní přípravě. "Myslím, že to bude velmi užitečné a zvlášť pro něho, protože má před sebou kompletní tréninkové období, kde s motocyklem opravdu může jen získat na jistotě."

Mika Kallio bude v roce 2010 u Pramacu již druhým rokem. Premiérovou sezonu dokončil na patnáctém místě, získal cenu pro Nováčka roku 2009 a ve třech závodech byl u továrního týmu Ducati, kde v polovině roku nahradil Casey Stonera. Bohužel se nevyhnul zranění, když v Assenu havaroval a musel vynechat závod v Laguně Seca.

"Věřím, že si Mika dokáže zlepšit výsledky, protože letošní sezona byla jeho první. Přišel o určitou jistotu pádem v Assenu, ale myslím, že ji nyní opět získá zpátky a věřím, že může figurovat na předních příčkách. Ve čtvrtlitrech bojoval proti Lorenzovi a ostatním chlapům, kteří si teď vedou dobře, takže věřím, že může dokázat to samé," řekl závěrem Campinoti.




Valentino Rossi druhý v Monza Rallye

30. listopadu 2009 v 17:34 | Armí

Valentino Rossi druhý v Monza Rallye

Mistr světa královské kubatury silničních motocyklů Valentino Rossi pojal svou dovolenou velmi aktivně a o víkendu absolvoval další závod na čtyřech kolech v Monza Rallye Show. Italovi se za volantem závodního speciálu WRC dařilo a z celkem devíti rychlostních zkoušek čtyři vyhrál a v celkovém hodnocení mu patřila druhá příčka.

Ital závodil s Fordem Focusem RS WRC a nechybělo moc, aby celou rallye s navigátorem Carlem Cassinem vyhráli. Bohužel se mu v sobotu podařilo udělat několik chyb na Parabolice, čehož využil Rinaldo Capello s Citroënem C4 WRC, který se spolu s navigátorem Luigi Pirollem stal vítězem letošního ročníku Monza Rallye.

V Monze se také Valentino Rossi zúčastnil závěrečné Master Show, kde sice dosáhl celkově nejlepšího času, ale jeho cesta skončila v semifinále, kde prohrál právě s vítězem rallye Cappelem. Předtím se ve čtvrtfinálovém souboji setkal s kamarádem Marcem Simoncellim, který také závodil za volantem Focusu WRC, ale ve vzájemném souboji byl Rossi lepší.

Po závodu Rossi řekl: "Rallye jsem ukončil vítězstvím ve speciálním závěrečném ´Grand Prix´ testu za deště a jsem rád, že jsem také zajel nejrychlejší čas v Master Show, kde jsem doufal, že to vrátím Capellovi, ale to se mi nepodařilo."

"V posledních letech se úroveň Monza Rallye o hodně zvedla a k tomu ji vyhrát vám už nestačí být jen rychlí, ale je nezbytné minimálně chybovat. Každopádně posledních dvacet dnů bylo pro mě velmi zábavných, počínaje motokrosem v Cavellare, potom s Ferrari GT ve Vallelunge a teď v rallye," uvedl závěrem Valentino Rossi.

Pro italského šampiona Monza Rallye letos nebyla posledním podnikem na čtyřech kolech, protože už tento víkend absolvuje další rallye show ´Bettega Memorial´, která je každoročně součástí Motorshow v italské Boloni.






Rozhovor s Marcem Marquezem z Red Bull KTM

30. listopadu 2009 v 17:33 | Armí |  Zprávy z 125 ccm

Rozhovor s Marcem Marquezem z Red Bull KTM

Španěl Marc Marquez ukončil svou druhou sezonu v nejnižší kubatuře mistrovství světa, kde předvedl velmi dobrý výkon, patřil mezi nejrychlejší jezdce, umístil se na konečném osmém místě a stal se v historii šampionátu nejmladším španělským jezdcem, který získal umístění na stupních vítězů. V roce 2010 už značka KTM nebude součástí mistrovství světa a pro Marqueze to znamená přechod na italskou značku Aprilia.

Ukončil jste vaši druhou sezonu ve světovém šampionátu, jaké máte pocity před dovolenou?
Marc Marquez: "Dobré, protože si myslím, že jsem měl dobrou sezonu. Udělal jsem nějaké chyby, které nemusely být, ale s tím co jsem měl k dispozici jsem udělal maximum."

Od prvního závodu bylo jasné, že můžete bojovat o stupně vítězů, ale pódiové umístění jste získal pouze jedno v Jerezu. Očekával jste lepší výsledky?
MM: "Abych byl upřímný tak ano, protože osobně věřím, že jsem byl na dobré úrovni a domnívali jsme se, že nám k tomu také dopomůže motorka. KTM byl v závěru sezony mnohem blíž Aprilii a my předpokládali, že bychom mohli dosáhnout jednoho nebo dvou umístění na stupních vítězů."

Co jste se v uplynulé sezoně naučil?
MM: "V tomto roce to bylo především o těsných soubojích mezi jezdci, protože v nejnižší kubatuře se téměř všechny závody jedou ve skupinách a v nich se odehrává spousta soubojů. Mimo to se jednalo o boj s motocyklem, který měl několik slabších míst a já se musel naučit vytěžit maximum v zatáčkách, abych vyjel co nejrychleji a dosáhl dalšího brzdného bodu blíž k ostatním jezdcům a tak dále. Dalším důležitým aspektem, s kterým mi pomohl Emilio Alzamora bylo zvládnutí tréninků."

Vaše nejhezčí vzpomínka na šampionát 2009?
MM: "Stupně vítězů v Jerezu, protože to byl nejen nejlepší výsledek sezony, ale zároveň tam byli i všichni fanoušci a co víc, na jednom z legendárních okruhů v kalendáři. Mám také hezké vzpomínky na pole position a zvlášť na tu z Malajsie, kde jsme tvrdě bojovali."

A moment, na který se budete snažit raději zapomenout?
MM: "Pády, které nejsou způsobené vaši chybou, ale motorem. Tyto pády absolutně nečekáte a nejste na to připraveni. Naštěstí letos nedošlo k žádnému zranění."

Třída 125ccm je otevřená s mnoha tvrdými souboji jezdců, kteří si přejí vyhrát. Co je třeba k tomu, aby se to podařilo?
MM: "Nemluvě o tom jak je jezdec rychlý, tak samozřejmě potřebujete dobrý motocykl a tým, který dokáže vše dobře sladit a nastavit. V tak vyrovnané kubatuře to jsou desetiny sekundy, které vytvoří tento rozdíl. Musíte být ambiciózní, potřebujete někoho, kdo vám dokáže dobře poradit a na dráze musíte být energický, rychle vyjet ze zatáčky a získat na rychlosti."

V posledních dvou letech jsme viděli váš růst nejen jako jezdce, ale také po fyzické stránce. Ještě sebou vozíte závaží? Kde je to nyní nejvíc vidět?
MM: "Nyní téměř zaváží nemám a nejvíc to poznáte při změně směru. Na okruzích jakým je například Brno v České republice je o hodně jednodušší manipulovat s motocyklem. Nejen kvůli lehčí zátěži, ale také proto, že nyní vážím víc já sám. Vyrostl jsem a to mi umožňuje snadněji ovládat motocykl, násilněji a víc do náklonu. Všechno mi to postupně pomáhá, změnil jsem svůj styl jízdy, abych získal vyšší trakci a narovnal motocykl dřív v zatáčkách."

V minulém roce jste sdílel boxy Repsol KTM s Julianem Simonem, který se letos vrátil do nejnižší kubatury a šampionát vyhrál. Co na to říkáte?
MM: "Byl jasný vítěz a zasloužil si to. Byl velmi konzistentní a v mnoha závodech nikomu nedal šanci, když od začátku nastavil velmi vysokou rychlost. Musíme mu blahopřát. Musel vyhrát, ale nedělalo mu to problémy a dokázal to. Předvedl, že je vynikajícím jezdcem a že v budoucnu bude stále velmi rychlým."

Který závod jste si letos nejvíc užil?
MM: "V Donington Parku. Na suché dráze jsem bojoval o stupně vítězů a to byl dobrý závod. Samozřejmě také Jerez. Ve všech závodech, kde se bojovalo a já byl na vedoucích příčkách, tyto závody jsem si užil nejvíc."

O kterých jezdcích si myslíte, že budou v příštím roce silní?
MM: "Pravděpodobně jich bude opět hodně jak tomu bylo letos, i když ti nejvíce konzistentní jezdci budou mít v závěru ty nejlepší možnosti. Musíme počkat a uvidíme jaké to bude v předsezonních testech, kteří jezdci se zlepší a dotáhnou na nejlepší, protože hodně věcí se může změnit a můžou se objevit noví soupeři. Ale v zásadě to bude Bradley Smith, Nico Terol a Pol Espargaro a věřím, že k nim přibudou tak ještě dva další. Budeme se snažit s nimi bojovat."

Kdo je z nich nejvíc zběhlý a nebezpečný v těsných soubojích?
MM: "Ke konci závodu jsou všichni soupeři nebezpeční. Smithe je velmi těžké zastavit pokud získá dobrou rychlost hned od začátku a stejně těžké je porazit Terola nebo Espargara."

KTM v šampionátu končí, co očekáváte od premiéry s Aprilii? Co můžete říct na adresu tohoto motocyklu potom, co jste na něm vidět na dráze jezdit vaše soupeře?
MM: "Doufám, že se dokážu přizpůsobit tak rychle, jak jen to bude možné. Z toho, co mi řekl Julian Simon, to pro mě bude z KTM snadnější přechod, protože podvozek je podobný, ale budu to muset vyzkoušet. Motor je mnohem konstantnější a to byl právě ten nejviditelnější rozdíl na dráze, protože motor zdá se pokaždé fungoval dobře. Budeme muset hodně testovat a odvést dobrou práci, abychom stroj plně pochopili a získali dobrý základ pro sezonu."

V čem se musí zlepšit Marc Marquez, aby měl příležitost vyhrávat závody a bojovat o titul?
MM: "Myslím, že nejslabší stránkou je má konzistence. Je důležité pravidelně dokončovat závody, protože tam získáváte zkušenosti a to vám umožní vyhrávat a usilovat o titul. Také trošku musíte zlepšovat svůj styl jízdy."

S jakými plány budete zahajovat sezonu?
MM: "Myslím, že můžeme mít dobrý rok a i když jsem zatím nevyzkoušel nový motocykl a nevím jak se mu přizpůsobím, zahájím sezonu s odhodláním bojovat o stupně vítězů a na dráze jezdit vpředu. Především se ale musíme soustředit na předsezonní přípravu, dobře se přizpůsobit motorce a to nám pak umožní, abychom měli úspěšný rok."

Co bude dělat Marc Marquez v období do prvního předsezonního testu?
MM: "Teď si udělám dovolenou a o něco později zahájím trénink na posílení fyzické kondice. Budu také trénovat na motokrosové motorce, abych byl před zahájením testu ve vrcholné formě. Rovněž musím studovat, protože tato část roku je obdobím, kdy se můžu učit pravidelněji. Stejně tak nyní strávím více času s rodinou, kamarády a vůbec všemi."



Pohledem do historie: František Šťastný

29. listopadu 2009 v 16:44 | Armí

Pohledem do historie: František Šťastný

Čtyřikrát se radoval z vítězství v mistrovství světa a právem byl vyhlášen naším nejlepším jezdcem minulého století. Řeč není o nikom jiném, než o legendárním československém pilotu Františku Šťastném.
František se narodil 12. listopadu 1927 v Kochánkách nad Jizerou. O sport se začal zajímat v patnácti letech, kdy začal jezdit závodně na kole. Svého prvního závodu v sedle motocyklu se dočkal v roce 1947, kdy startoval na staré "Dekávce" pod jménem svého nevlastního bratra, jelikož stále neměl řidičský průkaz. Po šesti letech, vyplněných za řídítky nevyhovujících strojů, se však prosadil a vybojoval místo v továrním týmu české Jawy.
František ŠťastnýŠťastný byl pověstný svým odhodláním. Byl schopen odjet celý závod pouze na rámu motorky, když přišel o sedlo, a diváci jej milovali. Od svého nenápadného prvního startu v roce 1952 s motocyklem Blesk - Special (Norton) se vypracoval osmi výhrami na nejúspěšnějšího závodníka naší Velké ceny.
Jeho jedinečná bilance v mistrovství světa začala pátým místem v holandské Velké ceně 1957. Když o dvanáct let později bodoval ve třídách dvěstěpadesátek a třistapadesátek naposledy, ještě se v silnější kubatuře vešel do první světové desítky a v Německu a v Jugoslávii dokonce stál ve dvaačtyřiceti letech na stupních vítězů. Z pódiového umístění se radoval celkem jedenadvacetkrát, čtyřikrát stál na stupínku nejvyšším. Za celou svou kariéru bodoval v neuvěřitelných dvaapadesáti závodech, přestože v té době bodovalo pouze prvních šest jezdců.
František ŠťastnýFrantišek byl prvním Čechoslovákem, který startoval v Japonsku, Indii a Indonésii. Zvlášt v oblibě měl závod Tourist Trophy na legendárním ostrově Man, na kterém vybojoval neuvěřitelných devět replik.
I když měl nespočet zahraničních nabídek, setrval "Šťastný František" celou svou kariéru v sedle Jawy a prohlásil: "Jsem českej kluk a vypráším je na české motorce." Klidně se mohl stát mistrem světa, ale možná právě kvůli mimořádnému vlastenectví se v Československu těšil z tolika příznivců.
V roce 2000 byl vyhlášen nejlepším českým motocyklovým závodníkem století. Bohužel, 8. dubna se po zdravotních problémech Františkovo statečné srdce zastavilo...
Rest in Peace
František ŠťastnýFrantišek Šťastný
Přezdívka: Šťastný František
Datum narození: 12.11.1927 (+8.1.2000)
Stáj: Jawa
První Velká cena: Závod čtvrtlitrů v rámci Tourist Trophy na ostrově Man (1957)
První vítězství: Velká cena Německa v roce 1961 (350 ccm)

Ve čtvrtém díle našeho seriálu, zaměřeném na historii mistrovství světa motocyklů, se můžete těšit na jednoho z nejlepších závodníků všech dob, Giacoma Agostiniho



Aoyamovo přijetí v Tokyu

29. listopadu 2009 v 16:42 | Armí |  Zprávy z Moto2

Aoyamovo přijetí v Tokyu

Mistr světa Hiroshi Aoyama byl slavnostně přijat v Tokyu.
Mistr světa Hiroshi Aoyama byl tento týden přijat v Japonsku jako poslední jezdec, který dokázal v kubatuře do 250 ccm vyhrát titul mistra světa.

Po blahopřejném dopise od japonského ministerského předsedy Yukio Hatoyamy, ve kterém mimo jiné stálo: "Gratulujeme Vám k titulu mistra světa v motocyklovém mistrovství světa FIM. Myslíme si, že tento titul mistra světa je pro Vás odměnou za Vaši každodenní tvrdou práci. Úspěchy japonských sportovců na celém světě jsou příkladem pro naši mládež a dávají mládeži v celém Japonsku sny a naděje."


"Welcome Plaza" v továrně Honda v Tokyu pak byl dějištěm tiskové konference, kde 28-letý japonský jezdec mluvil nejen o své dosavadní kariéře, ale i o celé triumfální sezóně 2009.



Jak to viděli novináři, jezdci, manažeři… (Guy Coulon)

29. listopadu 2009 v 16:40 | Armí

Jak to viděli novináři, jezdci, manažeři… (Guy Coulon)

Většina čtenářů si jistě vzpomene na spor mezi kolegy z týmu Yamaha Tech 3 Jamesem Toselandem a Colinem Edwardsem. Toselandovi se zalíbil Edwardsův hlavní mechanik Belgičan Gary Reynders a před sezonou se s ním dohodl, že dojde k výměně hlavních mechaniků.

Toselandův hlavní mechanik Francouz Guy Coulon přešel k Edwardsovi a Toseland získal Reynderse. Důvodem údajně byly komunikační problémy. Možná se také zdálo, že je Edwardsův motocykl nastavený lépe. A Toseland tolik toužil po úspěchu… Do MotoGP šel jako čerstvý dvojnásobný mistr světa série Superbike a od své účasti v královské třídě si hodně sliboval.

Je zajímavé, že na Toselandových oficiálních stránkách se předtím psalo, že výhodou je "jeho výborný pracovní vztah s hlavním mechanikem Guyem Coulonem, o kterém James tvrdí, že je pětkrát lepší než kterýkoli jiný mechanik…"
"Měl jsem problémy při komunikaci s tímto inženýrem a myslel jsem si, že kdyby měl další rok probíhat stejně, možná bych přišel o místo ve Velké ceně. Nemám žádné problémy s jeho technickými schopnostmi - šlo jen o komunikaci. Nemluvil anglicky moc dobře a já se svým yorkshirským slangem… Myslím, že i to situaci ztěžovalo. Potřebuji někoho, kdo je zkušený a kdo by mi rozuměl lépe, aby mi pomohl dostat se tam, kam potřebuji. Jediným problémem bylo, že s Colinem nikdo nemluvil. A najednou se to dověděl od Garyho," řekl tehdy Toseland v rozhovoru pro BBC Sport.
Ta výměna byla v každém případě kontroverzní, protože Edwardsovi nikdo nic předem neřekl a vůbec se to nedověděl oficiálně. Určitou vinu na této situaci měl i šéf týmu Hervé Poncharal, který si tu výměnu dokonce pochvaloval, protože přinese čerstvou motivaci a novou výměnu zkušeností. Ostatně trochu víc soupeření mezi jezdci v rámci týmu prý rozhodně neuškodí.
Je celkem pochopitelné, že byl Edwards z tohoto postupu značně rozmrzelý - řečeno velmi slušně. O celé té věci se vyjadřoval se svoji příslovečnou otevřeností, prostě servítky si vůbec nebral. S Toselandem se odmítal bavit a atmosféra v garáži týmu Tech 3 byla velmi napjatá.
Toseland sám uznal, že způsob provedení této výměny opravdu nebyl na úrovni. "Nemělo se to stát tímto způsobem a dovedu si představit, proč se cítí tak, jak se cítí," řekl ve zmíněném rozhovoru.
Nakonec ale došlo k určitému smíření, zvlášť když Edwards zjistil, že na té výměně vlastně vydělal, protože získal skvělého mechanika. "Má tolik zkušeností," řekl nadšeně o Coulonovi. "Myslím, že to dělá už někdy od začátku 70. let. Jsem opravdu spokojený. Se svým novým hlavním mechanikem jsem mnohem spokojenější. Je to prostě všechno úplně v klidu, v uvolněné atmosféře."
Toseland doufal, že po první sezoně, která dobře začala, ale potom už se tak dobře nevyvíjela, ve své druhé sezoně roku 2009 opravdu zazáří. Ale nezazářil. Na začátku sezony překonával důsledky zranění z předsezonních testů a vůbec to všechno neprobíhalo podle jeho představ. Nakonec o místo v MotoGP přišel nejen on - vrací se do WSBK - ale i jeho mechanik, který sice zůstane v týmu Tech 3, ale přejde do třídy Moto2. S novým závodníkem týmu Tech 3 Benem Spiesem přichází jeho americký mechanik "House" - Tom Houseworth.
Na stránkách motogpmatters.com vyšly během roku dva rozhovory s hlavním mechanikem Colina Edwardse Guyem Coulonem. Oba rozhovory vedl Scott Jones. První z nich se odehrál v dubnu letošního roku, ve čtvrtek před prvním závodním víkendem v Kataru. Je zajímavé si přečíst rozhovor s technikem, který mluví opravdu k věci a nemusí pronášet obvyklé fráze určené pro veřejnost, s kterými se setkáváme v tiskových zprávách týmů.
Otázka: Moje první otázka se týká přechodu z pneumatik Michelin na Bridgestone. Podělil se Rossiho tým o svoje data z loňského roku?

Guy Coulon: Ano, samozřejmě, protože Yamaha už loni získala s Bridgestony dobré zkušenosti. A loni jsme už poměrně brzy věděli, že Bridgestony budou v roce 2009 používat všichni. Takže Yamaha konstruovala motocykl pro rok 2009 tak, aby vyhovoval Bridgestonům. Loni Valentino zpočátku používal motocykl, který byl do značné míry zkonstruován s ohledem na Micheliny. Jak sezona pokračovala, tým začal chápat, jak je potřeba modifikovat jeho motocykl, aby vyhovoval novým pneumatikám. Proto věřím, že na konci minulé sezony zkonstruovali správný podvozek pro pneumatiky Bridgestone. Není moc odlišný od toho dřívějšího. Jsou to jen drobné detaily. Takže pro všechny jezdce Yamahy je snadnější začít letos na pneumatikách Bridgestone, protože je Valentino používal už loni.

Otázka: Vzhledem k tomu, že všechny týmy jsou letos na Bridgestonech, jak to ovlivní vaši práci v týmu Tech 3?


Guy Coulon:
Těžko říct, protože letos máme kromě přechodu na jednotné pneumatiky i další změny pravidel. Také se změnil počet přidělených pneumatik. Máme jen dva druhy předních a dva druhy zadních pneumatik pro každý závod. Loni byl mnohem větší rozdíl v předních i v zadních pneumatikách a také byly dvě různé značky. Valentino je schopný porovnat oba výrobce, protože používal pneumatiky Michelin v době, kdy přiváželi na každý závod spoustu druhů pneumatik, a také Bridgestony před zavedením nových pravidel. Ale pokud jde o tým Tech 3, dokážeme porovnávat jen loňský rok, kdy Michelin dodával různé druhy pneumatik, a letošní rok, kdy Bridgestone dodává dva druhy předních a dva druhy zadních. Takže je to pro nás těžké srovnávat.

Po zkušenostech s pneumatikami Michelin z roku 2008, kdy francouzský výrobce několikrát špatně odhadl situaci a přivezl pneumatiky, které nevyhovovaly podmínkám na trati, byl Colin Edwards změnou pneumatik nadšený. Měl stále ještě v paměti závody v Misanu a na Laguna Seca, které pro něho nedopadly nejlépe, do značné míry právě kvůli problémům s pneumatikami. Edwardsovy počátky na Bridgestonech v sezoně 2009 nebyly optimální, protože po létech na pneumatikách Michelin, kdy na těchto pneumatikách nejen závodil ale také je testoval, bylo nutné změnit styl jízdy. Nakonec ale našel ten správný grif a pravidlo o jednotných pneumatikách si pochvaluje.
A ještě jedna poznámka. Rossi si v roce 2008 vynutil pneumatiky Bridgestone a sklidil dost velkou kritiku, protože opět požadoval něco lepšího, než měli ostatní. Na druhou stranu ale jeho situace - zvlášť v prvních závodech - nebyla jednoduchá, když byla jeho Yamaha uzpůsobená pro Micheliny. Nakonec ale tento poněkud kontroverzní přechod na jiné pneumatiky prospěl všem jezdcům Yamahy. Pro letošní sezonu už byl motocykl M1 daleko víc připravený pro Bridgestony, které pak dostali všichni.
Druhý rozhovor byl zveřejněn v červenci letošního roku, v polovině sezony, po závodě Velké ceny USA na Laguna Seca.

Otázka: Když jsme spolu mluvili v Kataru, řekl jste, že byste potřeboval několik závodů, abyste zjistil, do jaké míry byla příprava na závody ovlivněna zkráceným časem pro trénink a novým pravidlem o pneumatikách. Co nám můžete říci po sedmi závodech této sezony?

Guy Coulon:
Od Le Mans jsme už zavedli další změnu pravidel. Sezonu jsme zahajovali s třemi pětačtyřicetiminutovými tréninky. Od Le Mans máme pořád tři tréninkové jízdy, ale každá teď trvá hodinu. Takže hlavní věc, kterou jsme letos poznali, je to, že není tak těžké Yamahu nastavit. Myslím, že při menším počtu tréninků jsme dokonce v určité výhodě.

Samozřejmě však musíme využívat čas jinak než dřív, kdy jsme měli tréninků víc. Předtím jsme měli čtyři hodiny a teď máme tři, takže se musíme hodně soustředit na to, které změny chceme provést. Po každé změně se musíme rozhodnout, jestli chceme toto nastavení zachovat nebo ne. Když jsme měli víc času, mohli jsme různá nastavení srovnávat. Pokud si jezdec nebyl jistý, které je lepší, mohli jsme ty dva typy nastavení znovu porovnat, než jsme se posunuli dál. Ale teď, pokud porovnáváme dvě různá nastavení, se musíme hned rozhodnout, jestli tato dvě nastavení uchováme nebo ne. Musíme se vydat jednou cestou nebo druhou. Takže v tom je rozdíl oproti dřívějšku. Ale letos také máme jediného výrobce pneumatik a to znamená, že máme menší počet typů pneumatik, které potřebuje kombinovat s různými typy nastavení podvozku.

Myslím, že je to dobrá věc, mít jen tři hodinové tréninky. Zčásti proto, že v pátek dopoledne se teď může setkávat veřejnost se závodníky, když je depo přístupné. A také ekonomická situace je složitá, jak každý ví, takže můžeme ušetřit peníze, když se o každém závodní víkendu najezdí méně kilometrů. Pro výrobce motorů to znamená výraznou úsporu.

Otázka: Znamená nejnovější schéma tří hodinových tréninků dobrou vyváženost mezi náklady a přípravou na závody, nebo by se to mělo znovu změnit?
Guy Coulon: Myslím, že je ta rovnováha dobrá, protože konečně jsou všichni včas připravení pro závod. Všichni jsou možná o jednu desetinu pomalejší. Kdybychom měli další hodinový trénink, možná bychom mohli být o jednu nebo dvě desetiny rychlejší. Ale to, co předvádíme divákům, boj o pozice během závodu, to všechno je velmi podobné jako dřív. A tři hodiny tréninku jsou stejné pro všechny. Zároveň ušetříme hodně peněz, to je jasné. Nejen na počtu ujetých kilometrů, ale pokud jsme v Evropě na závodech, které nejsou tak daleko od sídla týmů, většina členů týmu může přijet o den později, takže máme o jednu noc méně v hotelech. To pomáhá po finanční stránce. V minulosti jsme měli jeden nebo dva dny testů po závodech, což znamenalo, že celý tým zůstával v hotelu na jednu nebo dvě noci navíc. To už teď není, takže to je další dobrý bod, kde se šetří peníze. A výkon při závodech je velmi podobný.
Otázka: Už předtím jste se zmínil o pneumatikách. Jak to jde na pneumatikách Bridgestone po sedmi závodech?
Guy Coulon:
Před prvním závodem jsme řekli, že je velkou otázkou, jak to bude vypadat na tratích, kde jsme s novými pneumatikami neměli žádné zimní testy. Testovali jsme v Kataru, v Malajsii a Jerezu, takže jsme už před závodním víkendem věděli, které pneumatiky tam použít. Ale když jsme začali závodit na tratích, kde jsme předtím netestovali, zjistili jsme, že jsou pneumatiky Bridgestone dobré. S pneumatikami jsme neměli problémy a všichni normálně zvládali závodní pneumatiky, životnost byla dobrá. Myslím, že si na to nikdo nestěžuje.
Otázka: Chybí vám další druh soupeření - mezi jedním výrobcem pneumatik a tím druhým? Nebo je to teď o závodních víkendech lepší.
Guy Coulon: V současné ekonomické situaci je jednoznačně dobré mít jen jednoho výrobce pneumatik. A také je pravda, že předtím, když některé týmy používaly Micheliny a jiné týmy měly Bridgestony, někdy se stalo, že vám chyběl výkon. Závodník mohl říci: "No, nejspíš to je kvůli pneumatikám." Teď však tohle zmizelo. Všichni mají stejné pneumatiky, takže pokud je nedostatečný výkon, je to kvůli nastavení nebo kvůli výkonu jezdce a na tyto body se můžeme soustředit.
Otázka: Když už mluvíme o jezdcích. Colin měl zatím skvělou sezonu. Myslíte, že si na pneumatiky Bridgestone zvyká snadněji než ostatní?
Guy Coulon: Myslím, že se Colin dobře adaptoval na pneumatiky Bridgestone hned od prvního testu. A rychle pochopil, že musí trochu změnit svůj styl jízdy, aby z nových pneumatik dostal maximum. Možná někteří jiní závodníci potřebují trochu víc času, aby to pochopili. Tato věc je při změně pneumatik pro tým velmi složitá, protože je těžké naučit závodníka, co má dělat jinak. Záleží hlavně na cítění jezdce, v tom je ten rozdíl. A jen jezdec může říct: "No, v této situaci mám jiný pocit a potřebuji změnit svůj styl, protože s touhle novou pneumatikou musím být v této oblasti rychlejší a v této oblasti zase opatrnější." Takže jedině závodník může rozhodnout, zda potřebuje změnit svůj styl jízdy nebo ne.
Vzpomínám si, že na začátku sezony Colin řekl, že musí změnit svůj styl jízdy a závod za závodem prohlašoval, že ještě není na maximu, protože potřebuje použít tuhle stopu nebo zase jinou. Protože používal Micheliny tak dlouho, stále měl v hlavě zafixované stopy, které vyhovovaly pro pneumatiky Michelin. Ale teď už mu je myslím všechno jasné. Ví, co musí dělat, aby z pneumatik Bridgestone dostal maximální výkon.
Otázka: V Assenu získal Colin už podruhé v této sezoně čtvrté místo. Jak těžké bude dostat se na pódium, když jsou Rossi, Stoner a Lorenzo v každém závodě tak rychlí?
Guy Coulon: No, víte, Colin je myslím vždycky nejlepším jezdcem satelitního týmu. Ale získat i to čtvrté místo je opravdu těžké. Vlastně páté místo nebo ještě lepší je nesmírně náročné. Protože ty dvě Yamahy jsou o stupínek lepší než náš motocykl. Máme opravdu dobrý motocykl, ale jsou to tovární motocykly, mají nejlepší motocykly. A to je naprosto normální. Potom Casey, ten je opravdu velmi dobrý. Takže aby se člověk dostal na pódiu, musí porazit jednoho z těch tří. A k tomu tu je Pedrosa a Dovizioso na továrních Hondách. Také nesmíte zapomínat na tovární Suzuki a některé další tovární motocykly v satelitních týmech. Takže naše normální dobrá pozice je páté, šesté, sedmé místo. Lepší než páté místo je…
Otázka: Něco jako vítězství?
Guy Coulon: Ano, přesně tak. A horší než sedmé místo, to už není tak dobré. Znamená to opravdu tvrdý boj, aby se někdo dostal do této oblasti. Od začátku sezony odváděl Colin opravdu dobrou práci, takže naším cílem je udržet se na této úrovni po celou sezonu.
Otázka: Co si myslíte o pravidlu pro nováčky? Měli by nováčci mít možnost jít do továrního týmu?
Guy Coulon: Myslím, že pro jezdce ze třídy 250cc je lepší jít do satelitního týmu s dobrými motocykly, protože jsou ve své první sezoně pod menším tlakem. Když uvedu příklad, Pedrosa nebo Lorenzo… ti možná mohli jít rovnou do továrního týmu, ale myslím, že takových není mnoho. Nevím, zda současní jezdci ze třídy 250cc by tam mohli jít. Samozřejmě, manažeři chtějí mít své jezdce hned v továrních týmech, ale to je jen obchodní záležitost. Například třeba i Lorenzo v loňském roce. Jsem přesvědčený, že byl pod velkým tlakem a měl hodně nehod hlavně proto, že byl v továrním týmu. Kdyby měl stejný motocykl v satelitním týmu, možná se mohl učit pomaleji a být přitom méně stresovaný. A to by bylo pro něho lepší. Takže toto pravidlo vidím hlavně jako dobrou věc.
Otázka: Co nám můžete říct o plánech týmu Tech 3 v Moto2?
Guy Coulon: Pracujeme na konstrukci podvozku. Zpočátku jsme začali na té konstrukci pracovat tak, aby se používal motor Yamaha, ale potom se změnila pravidla. Museli jsme znovu promyslet směr, kterým se vydáme. Příští týden bychom měli začít s montáží prvních součástí, které jsou zatím ještě ve výrobě. Doufám, že budeme mít motocykl sestavený nejpozději v prvním týdnu v září. Nebude ještě jezdit, ale podvozek, motor a tlumení už by měly být pohromadě. Pokud všechno půjde dobře…
Otázka: Která třída vás teď momentálně zajímá víc, MotoGP nebo Moto2?
Guy Coulon: Pro členy našeho týmu je teď momentálně zajímavější Moto2. Musíme hodně věcí připravit sami. Především v našem týmu, protože vytváříme svůj vlastní podvozek a potřebujeme vyrobit všechny součástky a prostě všechno. Takže můžeme řídit všechno hned od začátku až do doby, kdy budeme mít motocykl na trati. A to je opravdu zajímavé. Pokud to funguje. Pokud to nefunguje, je to samozřejmě těžší.
Otázka: Takže byste se účastnil práce ve dvou třídách zároveň?
Guy Coulon: Ne. Určitě budeme mít tým Moto2, ale bude úplně oddělený od týmu MotoGP. Teď pracuji na koncepci podvozku Moto2, ale pokud budu dál pracovat v týmu MotoGP, až začne sezona, budu pracovat jen v MotoGP. Pokud budu v Moto2, pak nebudu dělat nic pro MotoGP. Každý tým by měl být schopný pracovat naprosto nezávisle na tom druhém.
Pokud jde o Colina Edwardse, jeho letošní sezona byla opravdu dobrá až do konce. Sice nezískal žádné vítězství a zůstává nejdéle působícím jezdcem královské třídy, který nikdy nevyhrál žádný závod, ale dostal se na pódium, když v mokrém závodě v Británii dojel do cíle jako druhý. A ve finále ve Valencii potřetí získal čtvrté místo. Zůstal nejlepším jezdcem satelitního týmu a vybojoval si celkově páté místo před továrními jezdci Andreou Doviziosem na Hondě, Nicky Haydenem na Ducati a oběma jezdci týmu Suzuki Lorisem Capirossim a Chrisem Vermeulenem.

Pokud jde o tým Moto2, pro Yamahu budou jezdit italský závodník Raffaele de Rosa, který přichází ze třídy 250cc, kde získal letos šesté místo a titul Nováček roku, a japonský závodník Juki Takahaši, který v první části letošní sezony jezdil v MotoGP v týmu Scot, než ho nahradil Gábor Talmácsi. Jako hlavní mechanik pro de Rosu bude pracovat Daniele Romagnoli, který dosud působil jako manažer Jorge Lorenza v továrním týmu Fiat Yamaha. Pro Takahašiho bude pracovat Gary Reynders, který letos pracoval s Toselandem. První test nového týmu by měl proběhnout 9. a 10. prosince. Podvozek byl poprvé předveden v polovině října. Jeho fotografii najdeme například na této adrese: http://2wheeltuesday.com/2009/10/moto2-tech-3-yamaha-unveils-moto2-rolling-chassis/
A na úplný závěr ještě dvě malé poznámky. Když James Toseland mluví o komplikaci, kterou přináší jeho yorkshirský dialekt, ví, o čem mluví. Zejména na venkově se dost těžko domluví i rodilý Angličan, pokud pochází třeba z jižní Anglie. A ti, pro které angličtina není mateřským jazykem, to mají obzvlášť složité. Ani jeho mechanik, který pro něho pracoval v letošním roce, nepochází z hrabství Yorkshire, i když žije v Británii, nepříliš daleko od Toselanda. Porozumění místnímu dialektu už však asi zvládl. Druhá poznámka se týká jména tohoto mechanika. Na internetu se objevuje v různých podobách: Garry/Gary Reinders/Reynders. Přiklonila jsem se k podobě, která je v článku FIM. Tam by snad měli vědět, jak se vlastně jmenuje.





Rossi a Capirossi mají za sebou nejvíc vítězství v MotoGP na různých strojích

29. listopadu 2009 v 16:39 | Armí

Rossi a Capirossi mají za sebou nejvíc vítězství v MotoGP na různých strojích

Vítězit v závodech na strojích různých výrobců, v různých kubaturách a s různými pneumatikami, to je jeden z nejnáročnějších úkolů v motosportu.
Internetové stránky crash.net sestavily tabulku, která uvádí vítězné závody na různých strojích ve třídě 500cc/MotoGP. V tabulce jsou uvedeni závodníci, kteří jezdili v této třídě v sezoně 2009. Navíc je připojen i výsledek Maxe Biaggiho a Alexe Barrose.


Je celkem pochopitelné, že v čele jsou závodníci, kteří jsou v královské třídě nejdéle, takže měli nejvíc příležitostí pokusit se o vítězství na různých strojích. Není nic překvapivého na tom, že v čele této tabulky je Valentino Rossi, který už má za sebou deset sezon, a Loris Capirossi, který příští rok vstoupí už do své třinácté sezony.
Také Dani Pedrosa z týmu Repsol Honda prokázal svou schopnost přizpůsobení. Zvítězil na motocyklech s dvěma různými motory a různými značkami - celkem je těch variant pět. Pedrosa a Jorge Lorenzo jsou jediní dva jezdci, kteří mají víc variant, než je počet sezon v MotoGP.
Jeden bod v této tabulce dostal závodník za vítězství ve třídě 500cc (na každé značce), za vítězství ve třídě 990cc (na každé značce), ve třídě 800cc (na každé značce), na pneumatikách Michelin (v každé kubatuře) a na Bridgestonech (v každé kubatuře)


Během tří sezon s kubaturou 800cc zatím žádný jezdec nevyhrál závod na motocyklech různých výrobců. Nikdo z těch, kdo v této kubatuře zvítězili, zatím nepřešel do jiného týmu. Jedině Capirossi má určitou šanci něco takového dokázat v roce 2010. Capirossi vyhrál pro Ducati závod v Motegi v roce 2007 (závod začal na mokru, skončil na suché trati) a v následující sezoně přešel k Suzuki.
V éře kubatury 990cc (2002-2006) vyhráli závody na dvou různých značkách Rossi a Max Biaggi, oba zvítězili na Yamaze a na Hondě.
V případě rovnosti bodů se pořadí v tabulce řídí počtem let, kdy závodník působil v královské třídě.

JezdecBodyLétaVarianty
Valentino Rossi810 let500cc Honda, 990cc Honda, 990cc Yamaha, 800cc Yamaha, 500cc Michelin, 990cc Michelin, 800cc Michelin, 800cc Bridgestone
Loris Capirossi812 let500cc Yamaha, 500cc Honda, 990cc Ducati, 800cc Ducati, 500cc Michelin, 990cc Michelin, 990cc Bridgestone, 800cc Bridgestone
Dani Pedrosa54 roky990cc Honda, 800cc Honda, 990cc Michelin, 800cc Michelin, 800cc Bridgestone
Sete Gibernau411 let500cc Suzuki, 500cc Michelin, 990cc Honda, 990cc Michelin
Jorge Lorenzo32 roky800cc Yamaha, 800cc Michelin, 800cc Bridgestone
Andrea Dovizioso22 roky800cc Honda, 800cc Bridgestone
Casey Stoner24 roky800cc Ducati, 800cc Bridgestone
Chris Vermeulen24 roky800cc Suzuki, 800cc Bridgestone
Toni Elías25 let990cc Honda, 990cc Michelin
Nicky Hayden27 let990cc Honda, 990cc Michelin
Marco Melandri27 let990cc Honda, 990cc Michelin
----
Max Biaggi68 let500cc Honda, 500cc Yamaha, 990cc Yamaha, 990cc Honda, 500cc Michelin, 990cc Michelin
Alex Barros517 let500cc Suzuki, 500cc Honda, 990cc Honda, 500cc Michelin, 990cc Michelin



Autogramiáda knihy MS motocyklů 2009

28. listopadu 2009 v 17:05 | Armí

Autogramiáda knihy MS motocyklů 2009

U příležitosti vydání 12. ročníku knihy Mistrovství světa motocyklů 2009 se tuto středu uskuteční v Brně tradiční autogramiáda za účasti našich předních jezdců.
Na akci by neměli chybět zástupci českých barev v mistrovství světa Karel Abraham a vítěz Red Bull Rookies Cupu, Jakub Kornfeil. Svou účast přislíbili také Kuba a Matěj Smržovi, doplnění Ondrou Ježkem, Patrikem Vostárkem, Michalem Fillou, Michalem "Indym" Dokoupilem, Michalem Práškem, Michalem Šemberou, Davidem Látrem, Michalem Salačem a výbornou komentátorskou dvojicí, která nás provázela letošní sezónou MotoGP, Milošem Čihákem a Joskou Kubíčkem.
Autogramiáda se koná 2. prosince, tedy tuto středu, od 16:00 v brněnském knihkupectví "Jiří Šedivý" na Masarykově ulici 6.
Kniha MS motocyklů 2009Pokud nemáte možnost zavítat ve středu na autogramiádu do Brna, nezoufejte. Knihu si můžete koupit také stránkách autora www.fotorejda.com.
Vladimír Rejda
Zdroj a foto: autor



Lorenzovo přivítání v Thajsku

28. listopadu 2009 v 17:03 | Armí

Lorenzovo přivítání v Thajsku

Vícemistr světa královské kubatury Jorge Lorenzo je na PR cestě v Thajsku.
Vícemistr světa MotoGP, Jorge Lorenzo, je na PR cestě pro továrnu Yamaha v jižní Asii. .

Pilot týmu Fiat-Yamaha Jorge Lorenzo navštívil v Bangkoku továrnu Yamaha a potom byl celé odpoledne v největším klubu Yamahy v Bangkoku, "Yamaha Rider Club".

22-letý Lorenzo byl přijat prezidentem thajské továrny Yamaha, Frankem Nagashimou a obchodním ředitelem Praphanem Phornthanavasitem, kteří ho provedli továrnou, ve které je zaměstnáno 3000 lidí.


Potom absolvoval Lorenzo v kombinéze testovací jízdu s motocyklem Yamaha YZF-R1, která byla zbarvená v barvách Fiat-Yamaha. 800 fanoušků bylo nadšeno, když Španěl předvedl několikrát Burn-out.

Bylo to poprvé od 16. listopadu, kdy si Lorenzo nechal vyoperovat titanovou destičku z levé klíční kosti, že byl mallorský jezdec opět v sedle motocyklu.

"Bylo to neuvěřitelné s jakým nadšením mě zde lidé v Bangkoku přijali. Motocyklové závody zde jistě nepatří k nejpopulárnějším sportům, ale ekonomicky je motocyklový průmysl jedním z nejhlavnějších. Nyní cestujeme dále do Indonésie, jsem zvědav, co mě tam čeká", řekl vícemistr světa MotoGP Jorge Lorenzo.



Rok pauzy pro De Angelise?

28. listopadu 2009 v 17:02 | Armí

Rok pauzy pro De Angelise?

Ačkoliv se zdálo, že Alex de Angelis, nemá nouzi o nabídky na rok 2010 - tedy s výjimkou MotoGP - tak situace vypadá nyní úplně jinak.
Pokud se jedná ve spekulacích o nějaké volné místo v různých závodních sériích, tak se vždy určitě skloňuje jedno jméno: Alex de Angelis. Tohoto sanmarinského jezdce dávali všichni do souvislosti s různými možnostmi, a to především s penězmi od státu San Marino, respektive jeho ministerstva turistiky. Začalo to projektem Scot Honda MotoGP, po jeho neuskutečnění to byla druhá tovární Aprilie v superbicích a potom různé týmy nové kubatury Moto2, naposledy Hayate Moto2 Team.


Ale není všechno zlato co se třpytí a není vše tak úplně jednoduché jak se zdá. Dle sdělení "San Marino's Broadcasting Corporation" jsou prameny možností závodění Alexe de Angelise už skoro vyschlé. Zatímco projekt Scot Honda MotoGP skončil kvůli nesložení finanční garance v dohodnutém termínu, tak druhá šance a sice nasazení šestého motocyklu Ducati GP10 se naopak neuskutečnila z prostého důvodu, že tým Scot zbytečně dlouho jednal s Hondou a Ducati se prostě a jednoduše "naštvala" a De Angelis tuto šanci časově propásl a Ducati tak svou předchozí nabídku stáhla.

Druhý tým Aprilia Superbike bude sice existovat na základě fúze týmu Guandalini a Borciani, ovšem s největší pravděpodobností pouze s naším jezdcem Jakubem Smržem, neboť tým nemá peníze na angažování druhého jezdce kalibru Alexe de Angelise a pro San Marinského sponzora nejsou superbiky zajímavé, stejně jako kubatura Moto2.

Takže De Angelisova jediná šance je nyní právě kubatura Moto2, ale i zde se to jeví jako hodně těžká a svízelná záležitost. Alex de Angelis sice jedná s ex-týmem MotoGP Hayate, ale kontraverzním bodem jsou opět peníze. Hayate chce po De Angelisovi sponzorské peníze a on zase chce po Hayate gáži odpovídající ex-pilotovi MotoGP.


Sečteno a podtrženo: Dle vysílání RTV San Marino bude zřejmě Alex De Angelis donucen zvolit program dle Biaggiho receptu z roku 2006, tedy si dát v roce 2010 závodní pauzu a pokusit se navrátit do sedla závodního motocyklu až v sezóně 2011.



Mary Spies – mateřství a hvězda silničních závodů

28. listopadu 2009 v 17:01 | Armí

Mary Spies - mateřství a hvězda silničních závodů

Historie závodění je plná jezdců, kteří se proslavili s určitou pomocí svých otců. Napadne nás třeba Kenny Roberts Jr., Wayne Rainey, Valentino Rossi, bratři Haydenové, Bostromové, Casey Stoner… a tak dál a dál. Ale je těžké si vzpomenout na někoho, komu k v závodní kariéře pomohla matka - aspoň mezi těmi, kteří patří ke špičkám nebo aspoň do středu pole jezdců. Známá je snad jen Mary Spies, matka Bena, šampióna série AMA Superbike a nového mistra světa WSBK.


Rozhovor po telefonu vedl John Burns a byl zveřejněn na stránkách cycleworld.com. Rozhovor vznikl ještě v době, kdy Spies závodil v AMA, než přešel do Mistrovství světa Superbike. Mary Spies působí jako Benův osobní manažer, nikoli jako obchodní manažer.


Mary a Ben Spiesovi... Když o tom tak uvažujete… není mnoho maminek, které pomáhají svým dětem, aby z nich vyrostli šampióni série Superbike…
Všichni o ní někdy slyšeli. Osobně jsem se s ní nikdy nesetkal....
Bylo to asi tak v roce 1995. Potuloval jsem se v depu ve Willow Springs a najednou začalo jakési vzrušení, které přicházelo ze směru od stanu Dunlopu, asi tak jako když se začne vlnit vysoká tráva v Bangalore, těsně předtím, než z ní vyskočí tygr.

Někdo zamumlal: "Hele… tamhle se blíží ta Mary Spies..." a skupinka obvykle naprosto klidných mužů se okamžitě rozprskla, zmizela ve tmě a stáhla se do svých garáží a motorhomů. Já vlastně nevím, co je tak vyvedlo z konceptu, protože jsem také instinktivně zmizel. Raději jsem byl z dohledu….

Otázka: Mary, vy nevíte, že se od matek nečeká, že budou povzbuzovat své děti, aby závodily na motocyklu? Co takhle hodiny klavíru nebo něco takového?
Mary Spies: No, já jsem nikdy Bena nepovzbuzovala k tomu, aby závodil. Jen jsem mu pomáhala. V tom je velký rozdíl.
Otázka: Jak se to všechno stalo?
Mary Spies: Já a můj bývalý manžel jsme vzali Bena na závody na motokrosových motocyklech - byl to Supercross? - když mu byly čtyři roky. A on byl velmi zklamaný, že nemohl být na trati a závodit na motocyklu s ostatními dětmi. Proto jsme mu o trochu později pořídili první padesátku. Koupili jsme mu větší motokrosovou motorku, aby si vyzkoušel motokros. A já jsem si tehdy říkala: "No co, nemůže se mu rozhodně podařit přehazovat rychlosti." Myslela jsem si, že to nebude mít dlouhého trvání. Nikdy neměl rád velký hluk a - upřímně řečeno - Ben ' nebyl nikdy moc koordinovaný. Ve svých malých džípech na baterii a takových věcech narážel do stromů, vypadalo to, že to dělá schválně. Ale zvládl to. Závody na motokrosové motorce se mu ale moc nelíbily. Řekl: "Mami, myslím, ale to není to, co opravdu chci." Moc to poskakovalo a bylo to vrtkavé, říkal. Takže to opravdu moc dlouho netrvalo. Později dostal malý silniční motocykl, možná YSR50, a to bylo přesně to, co si přál.


Otázka: Kdy jste začali mít tušení, že by to dítě mohlo být na motocyklu dobré?


Mary Spies:
Když mu bylo deset, věděla jsem, že má zvláštní talent, že by byl šampiónem, kdybychom to zvládli po finanční stránce. O tom se nedalo pochybovat. Něco v něm bylo, když seděl na motocyklu. Jezdil tak hladce, tak plynule, že to byl prostě zážitek ho sledovat. Nezáleželo na tom, jak ostře svítilo slunce, jak moc bylo jasno, všichni si ho prostě všimli, i když byli na druhém konci trati, jak elegantně jezdí. Chci tím říct, že prostě všem bylo jasné, že nejezdí tak, jako ostatní lidé kolem. Potom, když mu bylo dvanáct, zvítězil v šampionátu YSR. Vzpomínám si, že jsem mu řekla: "Teď si jsem naprosto jistá, že jednou určitě budeš šampiónem. O tom není možné pochybovat."
Otázka: Ve svém prvním závodě všechny zničil, nebo co se stalo?


Mary Spies:
No, první rok měl špatný motocykl. Takže když mu bylo devět, zažil celý rok tvrdých porážek. V dalším roce měl motocykl, který byl v pořádku. A pak už to byla prostě historie. Myslím, že v deseti letech vyhrál 27 závodů po sobě. Pak už to bylo těžší, když mu bylo čtrnáct nebo patnáct a dostal se do skutečné konkurence. John Ulrich a Team Valvoline nám tehdy hodně pomohli a myslím, že právě tehdy začala vznikat moje pověst. Neustále jsem kladla nějaké otázky, abych lépe pochopila, jak to vlastně na profesionální úrovni funguje. Byla ve mně přede jen matka a ta mi říkala: "Proboha, to ne! Vždyť jsme ty pneumatiky už jednou použili, nemůžeme je použít znovu!" A John byl skvělý. Říkával: "Ale ne…," a vysvětloval mi, jak je to s levou a pravou stranou, jak je to se zahřátím motocyklů… takže jsem Johna prostě přiváděla k šílenství. A v té době jsem opravdu neměla dost znalostí na to, abych měla pocit, že to je bezpečné. Jsem matka.Tak dobře, nechám své dítě, aby tohle dělalo, ale vždyť je v ohrožení života. Mohu dostatečně věřit ostatním lidem, abych je nechala rozhodovat? Musela jsem dál a dál zjišťovat, co a jak, klást otázky, dokud jsem neměla pocit, že už jsem udělala všechno, co bylo možné. Svým obyčejným mozkem jsem se snažila všechno pochopit, tak aby to bylo pro Bena dobré. Můžete mě kvůli tomu ukřižovat…
Otázka: Uvažovala jste někdy o tom, že mu řeknete: "Bene, je to moc drahé a nebezpečné. Myslím, že bychom s tím měli přestat."
Mary Spies: Nikdy. Ale on mi jednou sám řekl, že chce skončit. A trvalo to asi 48 hodin. Chystal se na účast v šampionátu GPRA 125, jeho soupeřem měl být Jason DiSalvo, a také měl jet v šampionátu F2WERA. Bylo to v roce 1999. Řekl, že si to rozmyslel, že tam nepůjde. A já jsem řekla: "Ne, nechceš skončit. Někdo (a tím "někým" jsem myslela svého bývalého přítele) se snaží o to, aby ses cítil provinile kvůli všem těm penězům, které do toho dáváme." Řekla jsem mu: "Ať tě ani nenapadne rozmyslet si to (kvůli někomu jinému). Mně je jedno, co děláš. Je mi jedno, jestli třeba budeš až do konce života prodávat někde na benzínce. Chci, abys byl šťastný. Chci, abys měl pevnou vůli a pevné srdce."
Otázka: Vedli jste někdy vážný rozhovor o důsledcích, které s sebou někdy přináší kariéra motocyklového závodníka?
Mary Spies: Byl jedním z těch, kdo nesli rakev na pohřbu svého nejlepšího přítele. Když viděl jeho rodinu, jak byla zoufalá, Ben nechtěl, aby někdy své rodině způsobil takovou bolest, kdyby to nezvládl. Takže jsme o tom mluvili. Řekl: "Vím, že mě máš tak ráda, že mě necháš tohle dělat bez ohledu na to, jak to může skončit. Budeš dostatečně silná na to, abys přijala cokoli, o čem Bůh rozhodne." A já jsem mu řekla: "Děkuji ti, chlapče, a objala jsem ho. A tím to skončilo."
Otázka: Měla jste pořád tři zaměstnání, abyste tuhle věc financovala?
Mary Spies: Znám osamělé rodiče, kteří vydělávali spoustu peněz a vedli skvělý společenský život, ale já jsem nechtěla své děti nechávat samotné. Na to jsem myslela při rozvodu, ale říkala jsem si, že by tím děti neměly trpět. Chtěla jsem, abych pro ně byla k dispozici o víkendech, po škole… Aby to člověk mohl dělat, musí se spokojit s menším množstvím peněz. Takže jsem pracovala jako suplentka (zastupující učitelka), dělala jsem účetnictví pro jednu malou elektrárenskou společnost, pracovala jsem v realitní kanceláři, měla jsem pronajatou nemovitost, jedno léto jsem v noci pracovala jako telefonní operátorka, abych mohla koupit motocykl YSR50 nebo 80 nebo něco takového. A potom se dal Ben dohromady s firmou Valvoline a to pomohlo, ale neplatili všechno. Můj bývalý přítel se dělil o náklady se mnou až do doby, kdy bylo Benovi asi třináct let. Potom jsem to všechno táhla já sama, moje splátky na kreditní karty byly prostě šílené. A můj bývalý manžel, Henry, který je prostě úžasný člověk, pomáhal platit studium pro mou dceru a spoustu věcí, které děti chtěly dělat. Dokázali jsme zůstat přáteli. Vždycky byl po ruce, když bylo potřeba podporovat děti. Ale byl jako můj otec a zbytek rodiny. Nechtěli to podporovat až příliš - měli strach, že budou mít na rukou krev, kdyby se něco stalo. A John Ulrich pomáhal, jak to šlo, potom také Team Attack. Finanční situace byla několik let pořádně napjatá, ale zvládli jsme to.
Jsem moc ráda, že jsem se rozhodla právě takhle. Zbytek rodiny je také velmi spokojený a teď to konečně chápou. Teď nás hodně v našich snahách podporují, ale tehdy, víte, obvykle si lidi jen tak nesednou a neřeknou: "Bezva. Jeď tamhle nebo tamhle, jeď rychlostí devadesát mil za hodinu, vždyť ti je devět let, a klidně se můžeš zabít!" Většina lidí se tímhle směrem nevydá. Ale pro mne to nebyla otázka té rychlosti. Byla to otázka toho, aby měl Ben možnost vybrat si život, jaký chce žít. Řekl snad milionkrát: "Raději chci dělat to, co dělám, nezáleží na tom, kolik let to budu schopný dělat, než abych měl nějakou nudnou práci od devíti do pěti každý den. Chci žít, pokud mi to Bůh dovolí, ale nikdy se nechci ohlížet zpátky za svým životem a říkat si, že jsem tohle měl dělat, ale nedělal jsem to." Ben má prostě něco v sobě. Motocykl je jeho kyslík. Myslím, že by bez toho nemohl žít.
Je to jeho podstata? Nebo je to dáno výchovou? V případě Bena Spiese se zdá, že je v něm od každého trochu. Vlastně spíš hodně. Řidička, matka, manažerka, technik přes pneumatiky, opora… Mary Spies to zvládá všechno. A budoucnost dítěte z Longview v Texasu snad ani nemůže být světlejší… Mary tvrdí, že pokud zavolá Evropa, Ben se tam vydá sám. Ona zůstane v Texasu. Věří tomu někdo? Když při svém synovi stála celá ta léta, dokáže závodění na mezinárodní úrovni odvést tuto ženu z Longview? Necháme se překvapit.
Dodatek: Odpověď na tuto otázku už dnes známe a nikoho celkem nepřekvapilo, že matka Mary doprovázela svého syna i během jeho ročního působení v Mistrovství světa Superbike. Jeho přechodem do motocyklové královské třídy se jistě nic nezmění. No, necháme se překvapit…



V příštím roce pojede Jonas Folger Aprilii RSA

28. listopadu 2009 v 17:00 | Armí |  Zprávy z 125 ccm

V příštím roce pojede Jonas Folger Aprilii RSA

Šestnáctiletý německý talent Jonas Folger vykročil v přípravě na nový ročník světového šampionátu pravou nohou, když s motocyklem Aprilia RSA minulý týden vyhrál finální závod španělského šampionátu CEV na okruhu Ricardo Torma ve Valencii.

V nejnižší kubatuře mistrovství světa pojede Jonas Folger na stejném stroji u týmu Ongetta I.S.P.A. a vítězství v závodu ve Valencii znamená, že si s motocyklem RSA začíná rozumět velmi dobře.

"Cílem závodního víkendu bylo vyzkoušet nový motocykl RSA pro nadcházející ročník. Rovněž bylo cílem získat dostatečně dobrý kontakt s motocyklem pro předsezonní test," uvedl Jonas Folger. "Motocykl není vůbec jednoduchý, ale po celý víkend jsme tvrdě pracovali na nastavení a vyzkoušeli různé pozice. Ze začátku to bylo celkem těžké, ale v zahřívacím tréninku jsme již získali to správné nastavení."

Ambice německého mladíka jsou tak pro sezonu 2010 samozřejmě mnohem vyšší. Letos mu v nejnižší kubatuře mistrovství světa silničních motocyklů patří celkově dvanáctá pozice s jediným umístěním na stupních vítězů z francouzského Le Mans. To by od příští sezony rád změnil a pravidelně bojoval o pozice v první pětce znovu s týmem Ongetta I.S.P.A..

"U stejného týmu pojedu znovu, protože jsem s nimi velmi spokojený a je tu sranda, takže je určitě dobré tady zůstat. Letos jsem zajel některé dobré výsledky a pro příští rok si myslím můžu získat umístění v první pětce. Chci se zlepšit, takže jsem RSA testoval ve Valencii, abych zjistil o kolik lepší je tento motocykl. Důležité je najít to správné nastavení a využít ho v průběhu roku na různých okruzích," řekl Folger závěrem.



Jorge Lorenzo na cestách po jihovýchodní Asii

28. listopadu 2009 v 17:00 | Armí

Jorge Lorenzo na cestách po jihovýchodní Asii

Po drobné operaci Jorge Lorenzo vyrazil na dovolenou do Indonésie a na Bali, aby si po náročné sezoně odpočinul. Volný čas, který nyní tráví v jihovýchodní Asii tak využil k návštěvě továrny Yamahy v Bangoku, hlavním městě Thajska. Tam se představil mnoha svým fanouškům a později strávil nějaký čas u Yamaha Rider´s Club, největšího prodejce motocyklů ve městě.

V zemi, kde se ročně prodá na půl miliónu motocyklů není tak časté vidět hvězdy závodního motocyklového nebe a Jorge Lorenzo byl všemi opravdu velmi vřele přivítán. V továrně Yamahy to byl její ředitel Frank Nagashima a ředitel akciové společnosti Praphan Phornthanavasit. Poté Lorenzo prošel všemi provozy továrny, kde pracuje na tři tisíce zaměstnanců, kteří se zejména podílejí na výrobě nejprodávanějšího modelu 115ccm motocyklu Yamaha Fino.

Odpoledne Jorge Lorenzo poskytl několik rozhovorů místnímu tisku a potom si už oblékl kombinézu a před všemi fanoušky předvedl jízdu v sedle Yamahy YZF-R1. Motocykl nesl barvy týmu Fiat Yamaha MotoGP a na kapotě samozřejmě nechybělo jeho startovní číslo devětadevadesát. Naposledy Lorenzo jezdil při testech ve Valencii a teď byl navíc po operaci, ale stále dostatečně silný na to, aby všechny přítomné ohromil svými jezdeckými dovednostmi. Velký úspěch u osmi stovek diváků vyvolalo, když Lorenzo propálil u R1 zadní pneumatiku.

"Je neuvěřitelné, když vidíte tolik nadšených lidí tady v Bangkoku, kde zase není vidět tento druh akcí příliš často," uvedl nadšený Lorenzo. "Motocyklový sport tady patří k nejpopulárnějším sportům vůbec a určitě patří mezi jeden z nejdůležitějších obchodních artiklů."

"To, že jsem tady mohl přijít a podpořit lidi u Yamahy mě naplňuje pýchou. Zítra už zamíříme do Indonésie a jsem si jistý, že odkryjeme další tajemství této skvělé značky," řekl závěrem Jorge Lorenzo, vicemistr světa královské kubatury mistrovství světa silničních motocyklů.




Šéfové Hondy závodili v Motegi

27. listopadu 2009 v 16:04 | Armí

Šéfové Hondy závodili v Motegi

Mladí závodníci ve finále série minibike NSF100 HRC Trophy byli v pondělí překvapení, když zjistili, že mezi jejich soupeři bude speciální tým HRC.
Tým HRC tvořili vice prezident HRC Šuhej Nakamoto, ředitelé HRC Seiki Iwii a Tomoaki Nagajama, testovací jezdec HRC Tady Okada - který obvykle tráví čas na trati testováním motocyklu MotoGP Honda RC212V - a veterán Hondy Šinichi Itó.
Tento tým se zúčastnil speciálního čtyřhodinového vytrvalostního závodu na tomto okruhu, který hostí japonské kolo Mistrovství světa MotoGP. Závodů na mini motocyklech Honda se zúčastnil úctyhodný počet 86 týmů a 420 jezdců.
Zatímco bývalí závodníci Velké ceny se samozřejmě snažili zjistit, kde jsou hranice možností motocyklu NSF100 značky Repsol Honda, šéfové HRC se spokojeni prostě s tím, že si vyzkoušeli motocykl kubatury 100cc, stroj, na němž mnoho závodníků začínalo svou kariéru.
Tým HRC zajel celkem 105 kol a mezi osmdesáti jezdci, kteří dokončili závod, získali slušné 57. místo.
"Byla to opravdu velká zábava, účastnit se tohoto závodu spolu s kolegy a s našimi profesionálními jezdci," řekl Nakamoto. "Nejspíš bychom mohli jezdit trochu rychleji, ale byli jsme tu prostě jen proto, abychom si užili ten závod, než kvůli dosažení výsledků. Pro nás to dnes byla důležitá příležitost vidět, jak používají stroj NSF100 závodníci z celého světa, velkého věkového rozmezí. A také jsme mohli vidět, jak můžeme dál rozvíjet tento typ závodů v budoucnosti."


"Dobře jsem dnes odstartoval a podařilo se mi dostat ze zadní části pole jezdců a probojovat se na druhé místo,"
dodal Okada, někdejší vítěz závodu třídy 500cc. "Protože se účastnil také Juki, v posledních deseti kolech to byl napínavý závod. Nemáme mnoho příležitostí takhle závodit s jinými jezdci, takže jsme si to dnes opravdu užili."
"Bylo to trochu jiné než závody, kterých se normálně účastím, a opravdu se mi to líbilo," prohlásil další bývalý závodník Velké ceny Itó. "Někteří z mladších závodníků jezdí na NSF100 opravdu profesionálním způsobem a také jim velmi dobře vyhovuje malý rozměr těchto motocyklů. Proto byli v zatáčkách velmi rychlí a bylo těžké je předjet."
Motocykl NSF100 je produkční závodní model jednoválec se čtyřtaktním motorem chlazený vzduchem.
Kromě toho, že se jezdci bavili při vytrvalostním závodě, důležitou součástí dne byly dva sprinty - závody na osm kol. Byla to dvě závěrečné kola mistrovství Trophy NSF100 HRC. Tuto sérii závodů na jednotných motocyklech Honda organizuje proto, aby podporovala finančně dostupné závody a aby dala mladým jezdcům možnost začít se závoděním. V roce 2009 se na různých místech celého Japonska jelo 102 závodů, každý okruh měl své vlastní mistrovství. Tato Trophy se koná i v evropských zemích, jako je Belgie, Itálie, Finsko, Švédsko a Holandsko.

Závodu v Motegi se zúčastnili špičkoví mladí závodníci z evropských sérií NSF100. Třináctiletý Andrea Locatelli, vítěz italské NSF100 Trophy Extreme dojel do cíle jako sedmnáctý. Bo Bendsneijder, také třináctiletý, vítěz holandské série, byl dvacátý. Jesper Hübner ze Švédska a Patrick Pullkkinen z Finska (oběma je třináct) skončili na 22. a 25. místě.




Aoyama na návštěvě v Japonsku

27. listopadu 2009 v 16:03 | Armí |  Zprávy z Moto2

Aoyama na návštěvě v Japonsku

Mistr světa čtvrtlitrové kubatury Hiroshi Aoyama přicestoval tento týden do Japonska, aby navštívil sídlo Hondy v hlavním městě Tokiu. Japonec letos odolal přesile motocyklů Aprilia a poslední sezonu čtvrtlitrů vyhrál právě s Hondou.

V hlavním sídle Hondy se s úspěšným závodníkem světového seriálu mistrovství světa silničních motocyklů setkalo na sto lidí. Aoyama si tak mohl plně užít současného statusu světového šampiona, když během tiskové konference hovořil o své dosavadní kariéře a samozřejmě o vítězné sezoně 2009.

Aoyama bydlí ve španělské Barceloně, ale nyní stráví nějakou dobu ve svém rodném městě spolu s rodinou než odjede do Malajsie. Na okruhu v Sepangu bude jednadvacátého až třiadvacátého prosince pokračovat se svým novým týmem Interwetten Honda MotoGP v přípravě na sezonu 2010.



Začátek testů Ducati v Jerezu zkomplikovalo počasí

27. listopadu 2009 v 16:02 | Armí

Začátek testů Ducati v Jerezu zkomplikovalo počasí

Ve čtvrtek začal na španělském okruhu v Jerezu soukromý test Ducati, jehož se kromě Hectora Barbery účastní také Vittoriano Guareschi a Franco Battaini. První den poznamenal déšť.

Španělský jezdec, který bude příští rok závodit v týmu Aspar, odjel ve čtvrtek celkem 35 kol a nejlepší čas měl hodnotu 1:50,5. Kolem poledne sice přestalo pršet, ale trať do konce dne nestihla uschnout.

"První den byl velmi pozitivní, protože jsem jezdil na vodě a dosáhnul jsem slušného času," řekl Barbera. "Rychle jsem se přizpůsobil podmínkám na trati a úpravám, které jsme provedli."

"Je škoda, že jsme museli skončit brzy, protože potřebujeme otestovat ještě hodně věcí. Ale i tak jsem po prvním dni velmi spokojený s chováním motorky. Získat dobrý pocit na morku je zpočátku komplikované, takže je to více než postačující důvod ke spokojenosti. Tady v Jerezu jsem si uvědomil, že má motorka hodně výkonu a neuvěřitelnou trakci."

Tým Aspar má v plánu testovat v Jerezu až do soboty, ale na všechny dny je předpovídán déšť.



Dvě kola, 300 km v hodině, každý sám za sebe,
16 okruhů na 5 kontinentech.

Profily jezdců, kteří chtějí být stále rychlejší. Slova mechaniků, lékařů a dalších, bez kterých by to nikdy nedokázali. Dech beroucí závody, pády, vítězství i prohry.

Pro motorkáře zřejmě povinná záležitost, pro ty ostatní zajímavé nahlédnutí do světa rychlých strojů. Poznejte nehrané napětí, karamboly a touhu po vítězství.

( Moto gp v zajetí rychlosti )