Září 2009

Před Grand Prix Portugalska

30. září 2009 v 20:18 | Armí

Před Grand Prix Portugalska

Před Grand Prix Portugalska Do konce letošního mistrovství světa silničních motocyklů zbývají pouhé čtyři závody a před tím, než se celý cirkus přestěhuje ke dvěma zaoceánským závodům, se jezdci představí v portugalském Estorilu.
Okruh, na němž se pojede bwin.com Grande Premio de Portugal, leží 30 kilometrů od hlavního města Lisabonu, byl postaven v roce 1972 a po velké přestavbě v roce 1984 se na něm proháněly i vozy Formule 1. Mistrovství světa silničních motocyklů se na něm jezdí od roku 2000. Charakteristický je dlouhými rovinkami s následnými vracáky "kolem nohy" a také náročným zpomalovacím retardérem. Délka okruhu je 4 182 metrů, startovní rovinka měří 986 metrů a jezdci během jednoho okruhu zatočí devětkrát doprava a čtyřikrát doleva. Rekord okruhu v MotoGP drží z loňského roku Jorge Lorenzo a má hodnotu 1:37,404 sekundy, v obou slabších třídách jsou pak rekordy o rok starší, když Alvaro Bautista na čtvrtlitru zajel kolo za 1:40,521 sekundy a Gábor Talmacsi na dvacce pak za 1:45,027. Absolutně nejúspěšnějším jezdcem v Estorilu je Valentino Rossi, který od doby, kdy sem seriál Grand Prix zavítal poprvé, pokaždé skončil na stupních vítězů a pět závodů dokonce vyhrál.


Loňské výsledky

Jestliže portugalský závod letos sezónu spíše uzavírá, vloni tomu bylo právě naopak, když se v Estorilu jel třetí závod v pořadí. Ve stopětadvacítkách se o vítězství rvali dva jezdci, když souboj s Joanem Olivem nakonec vyhrál Simone Corsi. Na divokou kartu se ve dvackách představil i náš Karel Pešek, který ale dojel na posledním osmadvacátém místě. Úspěšnější byl jeho bratr Lukáš ve dvěstěpadesátkách, který dojel desátý, druhý český zástupce Karel Abraham skončil těsně za body, když závod vyhrál Alvaro Bautista. Jorge Lorenzo si na tomto okruhu vloni připsal svoje první vítězství v kubatuře MotoGP.

125 ccm 250 ccm MotoGP


1. Simone Corsi 1. Alvaro Bautista 1. Jorge Lorenzo
2. Joan Olive 2. Marco Simoncelli 2. Dani Pedrosa
3. Nicolas Terol 3. Mika Kallio 3. Valentino Rossi


Dosavadní průběh sezóny


Ve stopětadvacítkách si po posledním závodě v San Marinu opět svoje vedení upevnil Julian Simon (210 b.), který má před svými nejbližšími pronásledovateli takový náskok, že si může už v Estorilu s předstihem zajistit titul mistra světa (v případě, že Simon vyhraje, Terol skončí hůře než devátý a Smith pátý, případně Simon dojede druhý, Terol hůře než čtrnáctý a Smith devátý). Jak tedy vyplývá z této statistiky, nejbližšími pronásledovateli jsou Nicolas Terol se 152,5 bodem a Simonův týmový kolega Bradley Smith se 147,5 bodem. Na čtvrtém místě je další Asparovec Sergio Gadea (112 b.), který ale v posledních čtyřech závodech zažívá veliký útlum, když si během nich připsal pouhých osm bodíků. O mnoho lépe na tom není v této části sezóny ani pátý Andrea Iannone (109,5 b.), který sice na Masarykově okruhu dojel na třetím místě, ale v jinak ve zbylých třech závodech vůbec nebodoval. Šestý je Iannoneho "kamarád" Pol Espargaro (104,5 b.), který by ale určitě měl na svém kontě bodů více, nebýt Italova splašeného útoku v San Marinu. Další jezdci už nasbírali méně než sto bodů, když sedmý Marc Marquez jich má 87, osmý Sandro Cortese 76, devátý Stefan Bradl 72 a desátý Jonas Folger 69. Náš reprezentant Lukáš Šembera bude po svém těžkém zranění tento závod sledovat z nemocničního lůžka a určitě bude držet palce svému krajanu Jakubu Kornfeilovi, který opět nastoupí v týmu Loncin místo zraněného Aleixe Masboua.


Ve dvěstěpadesátkách se po posledním závodě boj o titul opět trochu přiostřil, když lídr pořadí Hiroshi Ayoama (205 b.) dojel na čtvrtém místě a jeho náskok před druhým Alvarem Bautistou (192 b.) se ztenčil na třináct bodů. Naopak třetí Marco Simoncelli (165 b.) už na obhajobu titulu rezignoval, což také dokládá jeho úspěšný "odskok" mezi superbikery do Imoly. Tento Ital spíš bude muset čelit útoku na svoji pozici od čtvrtého Hectora Barbery (158 b.), který po svém vítězství v posledním závodě ztrácí na Itala pouhých sedm bodů. Druhý aktér sanmarinské bitvy, pátý Mattia Pasini nasbíral dosud 120 bodů a na boje o bronzovou příčku tedy může zapomenout, ale stejně tak má velký náskok před svým pronásledovatelem, kterým je šestý Raffaele De Rosa (90 b.). Sedmý je s 86 body Hector Faubel, osmý Alex Debon (82 b.), devátý je zástupce českého týmu Emmi Caffe Latte Thomas Luthi (80 b.) a top ten uzavírá veterán Roberto Locatelli se 78 body. Lukáš Pešek poté, co kvůli přetrženému řetězu poslední závod nedokončil má na svém kontě 53 bodů a figuruje na třináctém místě, Karel Abraham je se 44 body o jednu příčku za Lukášem.


V nejsilnější kubatuře MotoGP je v čele tabulky Valentino Rossi, který dosud nasbíral 237 bodů a má tedy třicetibodový náskok pře svým týmovým kolegou Jorge Lorenzem (207 b.). Už ale dobře víme, že ani osminásobný mistr světa není robot a může udělat chybu, což nám předvedl například při americkém závodě v Indianapolis a tak v souboji o titul mistra světa je tedy vše ještě otevřené. O třetí místo, na němž je prozatím Dani Pedrosa (157 b.) se konečně povede skutečný boj, když Casey Stoner (150 b.) se po třízávodové zdravotní pauze opět vrací do sedla svojí Ducati. Na místě pátém je po doningtonském vítězství a následné sérii tří čtvrtých míst Andrea Dovizioso (133 b.), na něhož rovných deset bodů ztrácí šestý Colin Edwards (123 b.). Ten si svůj letošní první nedokončený závod připsal minule v San Marinu po sestřelení De Angelisem. Sedmé místo zaujímá Loris Capirossi s 97 body a od osmého do třináctého místa se jezdci srovnali v rozpětí pouhých deseti bodů! Tím osmým je smutný hrdina misanského karambolu Alex De Angelis (88 b.), stejný počet bodů má i devátý Randy De Puniet, desátý Marco Melandri pak ztrácí pouhý jeden bodík. Jedenáctý je Chris Vermeulen (84 b.), dvanáctý Toni Elias (80 b.) a třináctý James Toseland (78 b.).




Kallio zůstává v týmu Pramac

30. září 2009 v 20:12 | Armí

Kallio zůstává v týmu Pramac

Šestadvacetiletý finský závodník Mika Kallio bude pokračovat v týmu Pramac Ducati i v roce 2010. Ke svému týmu se vrací v Estorilu po třech závodech, které jel jako závodník továrního týmu, kde dočasně nahradil nemocného Caseyho Stonera.

Ve svém prvním roce v královské třídě na satelitní Ducati, kam přešel ze třídy 250cc, opravdu zapůsobil. Desetkrát skončil závod v první desítce a třikrát se umístil v první desítce v kvalifikaci. Během svého krátkého působení v továrním týmu dosáhl svého zatím nejlepšího výsledku v současné kariéře v MotoGP - v Misanu byl sedmý.

Finský závodník řekl, že podepsání smlouvy pro něho znamená zbavit se stresu a lepší možnost soustředit se na zbývající čtyři závody.

"Teď když jsme se dohodli pro příští sezonu, můžeme se soustředí výhradně na svou práci na trati," řekl Kallio. "Jsem moc rád, že mohu pokračovat v týmu Pramac Racing, s Paolem Campinotim a Ducati, aby tento projekt měl potřebnou kontinuitu."

"Tato sezona se vyvíjí správným směrem, byly během ní dobré i špatné chvíle, ale vzhledem k tomu, že je to moje první sezona, je to normální. Věříme, že budeme schopní se společně v příštím roce zlepšit."

Šéf týmu Paolo Campinoti si myslí, že příští rok bude Kallio stále lepší.

"Jsme velmi rádi, že jsme dosáhli dohody s Mikou a že budeme v příští sezoně v práci pokračovat společně," řekl. "Letošní rok představuje jeho debut v MotoGP. Předvedl některé dobré výkony a věříme, že se příští rok může zlepšit. Věříme, jeho schopnostem při závodění a jsme pyšní na to, že můžeme v projektu pokračovat společně."

Kalliův týmový kolega Niccolò Canepa byl potvrzen pro zbytek sezony v týmu Pramac, i když se spekulovalo o tom, že forma Aleixe Espargaró, který Kallia v týmu zastupoval, je tak dobrá, že nahradí italského závodníka ve zbývajících závodech.

Avšak Campinoti řekl, že Canepa, kterému se v průběhu jeho sezony nováčka moc nedařilo, bude mít šanci prosadit se ve zbytku sezony a udržet si šanci na místo v roce 2010.

"Niccolò stále ještě nepředvedl svůj potenciál," řekl Campinoti. "Zbývají mu čtyři závody na to, aby se ukázal. Budeme ho podporovat co nejlépe, abychom mu poskytli ideální podmínky pro závodění."

Canepa přiznal, že čtyři příští závody budou pro něj ve vztahu ke kariéře MotoGP rozhodující.

"Měl jsem čas na přemýšlení a hodnocení své situace a teď jsem opravdu motivovaný, abych bojoval v posledních čtyřech závodech," řekl jednadvacetiletý Ital. "Musím oplatit důvěru, kterou mi dali, a doufám, že se mi to podaří v závěrečné části této sezony."




125cc: Lukáš Šembera má šanci na plné uzdravení

30. září 2009 v 20:10 | Armí |  Zprávy z 125 ccm

125cc: Lukáš Šembera má šanci na plné uzdravení

Teprve šestnáctiletý český jezdec Lukáš Šembera, který se před necelými dvěma týdny vážně zranil během motocyklové exhibice v Brně, zahájí náročnou rehabilitaci, aby získal cit v nohách, dokázal se na ně znovu postavit a začít chodit.

To, že jeho fyzioterapie má velkou šanci na úspěch je určitě velmi dobrá zpráva. Ohledně jeho další budoucnosti v motocyklovém sportu jsou lékaři ve svých hodnoceních opatrní, ale o tom je zatím ještě příliš brzy hovořit.

Nejdůležitější prozatím je, aby český závodník dokázal chodit a to, že má k tomu nyní velké předpoklady velkou měrou přispěla úspěšná operace Lukáše Šembery v brněnské Úrazové nemocnici.

Paolo Tajana je manažerem týmu Matteoni Racing a k léčbě Lukáše Šembery uvedl: "Hovořil jsem s Lukášovým otcem a s Massimo Matteonim a rovněž tam byla schůzka se všemi lékaři z Mobilní kliniky. Operace v Brně proběhla stoprocentně správně. Páteř není poškozena a proto je tam velká šance, že Lukáš bude znovu schopný chodit."

"V nejbližších dnech bude nezbytné zahájit intenzivní fyzioterapii a nyní vyhodnotíme, zda by měl k tomu cestovat do Itálie. Dle vyjádření lékařů bude pro Lukáše velmi těžké znovu jezdit, ale je pravděpodobné, že bude znovu chodit a to je ta nejdůležitější věc," řekl závěrem Paolo Tajana.

Do konce sezony nahradí zraněného Lukáše Šemberu v týmu Matteoni Racing mladý francouzský jezdec Quentin Jacquet, který už nastoupí do víkendové Velké ceny Portugalska.




Casey Stoner se těší na svůj návrat

30. září 2009 v 16:26 | Armí

Casey Stoner se těší na svůj návrat

Po více jak dvouměsíční pauze kvůli zdravotním problémům, vrací se Casey Stoner do sedla své tovární Ducati a je připraven na portugalské trati v Estorilu bojovat s ostatními jezdci o nejvyšší příčky.

Ještě do Velké ceny Itálie se zdálo, že se australský pilot opět zapojí do boje o mistrovský titul, ale zdravotní potíže zhatily plány jak samotného jezdce, tak celého týmu Marlboro Ducati na úšpěšnou a vítěznou sezónu. Casey ještě dokázal dojet na stupních vítězů v Katalánsku a holandském Assenu, ale pokaždé, co proťal cílovou pásku, byl naprosto vyčerpaný a na pokraji zhroucení. Po závodech v Americe, Německu a katastrofálním představení kvůli špatným pneumatikám v Anglii, rozhodl se Stoner po konzultaci s řadou lékařů vynechat tři Velké ceny.

Specialisté dlouho nevěděli, jakou nemocí mistr světa z roku 2007 trpí. Testy postupně vyloučily srdeční anomálie respiračního či neurologického původu. Profesor Sildeberg a doktor Coleman však nakonec odhalili, že australský pilot trpí nízkým tlakem a nedostatkem sodíku, kvůli čemu také dojížděl závody naprosto vyčerpaný.

Proto se také Casey po konzultaci s několika specialisty rozhodl vynechat tři závody a dva měsíce se na závodní trati neobjevil. Nyní však, takřka v plné síle a nabitý novou energií, se jezdec týmu Marlboro Ducati vrací.

"Ani si nedokážete představit, jak moc se těším, až se vrátím na trať. Abych byl upřímný, tak dlouhou přestávku od závodění jsem ještě nezažil. Bylo těžké akceptovat rozhodnutí o tom, že se dva měsíce neposadím na motorku. V minulosti jsem dokonce jel i když jsem byl zraněný, jako v sezóně 2008, kdy jsem startoval se zlomeným zápěstím, ale v tuto chvíli to vážně nebylo možné vydržet."

"Už se těším, až se opět uvidím s týmem a doufám, že se vrátím v ještě lepší formě než předtím. Až o víkendu se ukáže, jak na tom doopravdy jsem a zda jsem plně fit. Snad ale půjde všechno bez problémů a my budeme opět schopni konkurovat těm nejlepším," řekl Casey.

"Jsme nesmírně šťastní, že se k nám Casey vrací. Nikdy jsme nepochybovali o tom, že by v Estorilu nestartoval. Uvědomujeme si, že stále není stoprocentně fit, ale doufáme, že se v posledních čtyřech závodech vrátí do původní formy a společně s Nickym pomůže Filippu Preziosovi vyvinout motorku na příští sezónu," dodal šéf týmu Ducati, Livio Suppo.



Podle Rossiho není nic zaručeno

30. září 2009 v 16:25 | Armí

Podle Rossiho není nic zaručeno

Valentino Rossi říká, že nebere otázku titulu jako hotovou věc, i když v celkovém hodnocení před závodem v Estorilu vede.

Závodník týmu Yamaha je o 30 bodů před svým týmovým kolegou Jorge Lorenzem. V posledním závodě v Misanu před delší přestávkou přesvědčivě zvítězil. Do konce sezony zbývají čtyři závody.

Italský závodník však tvrdí, že boj o titul ještě zdaleka neskončil a uvědomuje se, že o tomto víkendu v Portugalsku rozhodně nemůže odpočívat.

"Bylo skvělé mít volno po vítězství v Misanu a s dobrým náskokem v počtu bodů. Ty tři týdny volna jsem si užil, ale teď jsem připravený vrátit se k práci," řekl Rossi.

"Jsme v závěrečném stadiu mistrovství a máme dobrou pozici, ale jak jsme už během této sezony viděli, stát se může cokoli a víme, že boj o titul ještě zdaleka neskončil."

"Příští tři závody jsou na okruzích, které jsou dobré pro mne i pro můj tým a mým cílem bude získat pokaždé co nejvíc bodů. Potom ve Valencii uvidíme, kam až se dostaneme."

"Loni jsme v Estorilu měli trochu problémy, ale v minulosti to pro mne byla dobrá trať, hlavně na Yamaze. Je to místo, kde jsou obvykle dobré a těsné závody, proto doufám, že to tak bude i letos. Doufám, že Casey zase bude v dobré formě a zdravý, protože v šampionátu chybí."

Lorenzo je nadšený, že se vrátí po přestávce zpátky ke své práci a těší se na další dobrý výsledek po loňském vítězství.

"Jsem opravdu nadšený, že zase vracíme sem na svůj závod, měsíc je po letní pauze příliš dlouhý," řekl Lorenzo. "Je to zvláštní mít tak dlouhou přestávku, ale snažil jsem se tohoto času využít k přípravě na závěrečné závody. Strávil jsem týden na Mallorce, trénoval jsem se svým otcem a odpočíval jsem spolu s rodinou a opravdu jsem si to užil."

"Teď jedeme do Estorilu, kde jsem zažil chvíle, které patří mezi nejlepší v mém životě. V minulosti jsem tu nikdy nebyl dobrý, ale loni jsem zajel neuvěřitelný závod. Letos je jiná situace, jiné období roku, všichni mají stejné pneumatiky a blížíme se k závěru šampionátu."


"Mým cílem je zvládnout dobrý víkend, tak aby boj o titul ještě pokračoval. Také jsem rád, že o tomto víkendu zase uvidíme Caseyho, protože pro nás všechny zase přináší novou výzvu."



De Angelis chce v Estorilu odčinit zklamání ze San Marina

30. září 2009 v 16:23 | Armí

De Angelis chce v Estorilu odčinit zklamání ze San Marina

Před Alexem De Angelisem a Toni Elíasem je poslední část sezony 2009 v podobě čtyř závodů Grand Prix zcela určitě posledním obdobím v barvách týmu San Carlo Honda Gresini a možná vůbec posledním v MotoGP.

Ani jeden z jezdců zatím nepotvrdil své plány pro rok 2010 a je možné, že právě portugalský Estoril bude tím místem, kde se jejich další osud ve světě závodních motocyklů dozvíme.

Nicméně před cestou na pobřeží Atlantiku je Alex De Angelis na průběžném osmém místě a v Estorilu se bude snažit ze všech sil odčinit výpadek ze San Marina, kde se mu vůbec nepodařil úvod závodu a díky jeho pádu byli vyřazeni další dva jezdci královské kubatury.

"Po celou dobu přestávky jsem tvrdě trénoval a snažil se zapomenout na zklamání z posledního závodu v Misanu, kde jsem v závěru jinak pozitivního víkendu havaroval," uvedl Alex De Angelis.

"Zůstal mi potom pocit hořkosti, ale právě teď jsem ve skvělé formě a na okruhu jakým je Estoril, kde se mi v minulosti dařilo v nižších třídách věřím, že můžu dám věci znovu do pořádku. Bohužel loni jsem měl devětatřicetistupňovou horečku a byl zázrak, že jsem vůbec dokázal závod dokončit."

"V tomto roce jedeme do Portugalska se vším, co hraje v můj prospěch, protože začínám plně využívat potenciálu mého motocyklu a typicky proměnlivé podmínky v Estorilu mi starosti nedělají, protože jsme již dříve předvedli, že dokážeme být rychlí jak na suché tak mokré dráze," řekl závěrem De Angelis.

Toni Elías si své vytrpěl na satelitní Ducati v roce 2008 bohužel ani zkušenost po návratu ke Gresinimu není nejlepší a v této chvíli patří Španělovi dvanácté místo v tabulce šampionátu. Na Estoril má ale velmi dobré vzpomínky, protože tam v roce 2006 vyhrál závod královské kubatury, když tehdy porazil Valentina Rossiho.

"Tuto neobvyklou a dlouhou přestávku jsem strávil tréninkem. Bavil jsem se ježděním na kole v Zarauz v Baskitsku a surfováním podél báječné dvacetikilometrové pláže v San Sebastianu spolu s mým dobrým kamarádem Carlosem Arguinanem, jedním z nejlepších a nejslavnějších španělských kuchařů ve Španělsku," uvedl odpočatý Toni Elías.

"Také jsem se jel podívat do Andorry na závod Supermoto a strávil jeden den s Mikkem Hirvonenem, pilotem Mistrovství světa v rallye, kdy jsme spolu jezdili v jeho WRC autě, což bylo neuvěřitelně vzrušující."

"Pochopitelně jsem stále myslel na to až se vrátím zpátky na závodní dráhu a na další závod v Estorilu, kde jsem v roce 2006 vyhrál," pokračoval Elías. "Je to okruh, který mám rád a kde jak doufám budu znovu mezi vedoucími závodníky."




Hayden jede do Portugalska motivován posledními výsledky

30. září 2009 v 16:23 | Armí

Hayden jede do Portugalska motivován posledními výsledky

Američan Nicky Hayden bude už tento víkend v boxech továrního týmu Ducati opět se svým australským kolegou Casey Stonerem, který se vrátil po dvouměsíční zdravotní dovolené a oba se tak můžou společně připravovat na čtrnáctý podnik sezony - Velkou cenu Portugalska.

Hayden v několika posledních závodech ukázal, že se mu daří s GP9 dělat pokroky, což dokázal třetím místem v závodu na okruhu v americkém Indianapolisu a velmi dobře si poradil s přípravou na Velkou cenu San Marina, která bohužel pro něho skončila nezaviněným pádem.

Poslední čtyři podniky světového šampionátu pro Haydena znamenají jediné a to pokračovat stejným stylem jako v Indianapolisu nebo Misanu. Určitě na to má a stejně tak Ducati se snaží co nejvíc přizpůsobit jejich motocykly všem jejich jezdcům.

"Mít několik týdnů volna je pokaždé dobré, ale teď už jsem rozhodně připravený vrátit se zpátky na dráhu a na motocykl," řekl Nicky Hayden před cestou do Portugalska. "Kdykoliv máme příležitost být doma je to jako zlato, když stále cestujete tak jako my."

"Na víkend v Portugalsku jsem pořádně nabuzený. Jedeme tam pozitivně naladěni potom, co jsme v posledních několika závodech získali na rychlosti," uvedl osmadvacetiletý rodák z amerického Owensbora.

"Ve srovnání s minulým rokem tam jedeme v jiném období sezony, takže to bude téměř rok a půl, co jsme tam byli naposledy a to bude trošku náročné," pokračoval Američan. "Dráha není nijak zvláštní, ale líbí se mi. Je pěkně úzká a má pravděpodobně nejtěsnější a nejpomalejší šikanou v celém kalendáři."

"Také tam budeme mít zpátky Caseyho, což je skvělé pro tým a šampionát a věřím, že bude stejně rychlý, jak kdy předtím," řekl Nicky Hayden, kterému v jeho prvním roce u tovární Ducati patří v průběžném hodnocení šampionátu čtrnácté místo.





Bridgestone přiveze do Estorilu asymetrickou zadní pneumatiku

30. září 2009 v 16:22 | Armí

Bridgestone přiveze do Estorilu asymetrickou zadní pneumatiku

Závodní okruh v portugalském Estorilu je po technické stránce jedním z nejnáročnějších v celém kalendáři závodů mistrovství světa a na pneumatiky Bridgestone klade vysoké nároky. Různorodá povaha této dráhy tak zcela určitě prověří pracovní rozsah letošních pneumatik japonského výrobce.

Vzhledem k tomu, že jezdci v jednom kole projedou celkem čtyřmi levými a devíti pravými zatáčkami, nasadí Bridgestone v Estorilu asymetrickou zadní pneumatiku, aby tak kompenzoval rozdíl teplot na její pravé a levé straně.

Pneumatiky Bridgestone musí během jednoho kola čelit hned několika výzvám. Estoril má dlouhou a rychlou rovinku s intenzivním bržděním do první zatáčky, je tam nevyváženost v počtu levých a pravých zatáček, velmi pomalá šikana a dlouhá poslední zatáčka, kde pneumatiky musí zvládnout zatížení, když jezdec jede vysokou rychlostí v náklonu, aby dokázal co nejrychleji akcelerovat a projet cílovou rovinku maximální rychlostí.

Letošní portugalská Grand Prix je desátým podnikem pořádaným na okruhu v Estorilu a v těchto letech tam byli čtyři různí jezdci, kteří závod vyhráli. Přesto se ani jednou nepodařilo vyhrát jezdci s pneumatikami Bridgestone. V roce 2004 se Makoto Tamada kvalifikoval na pole position, ale skončil druhý, Casey Stoner se v roce 2007 umístil na třetím místě a stejnou pozici na stupních vítězů získal loni Valentino Rossi.

"Ve skutečnosti jsme měli v sezoně dvě přestávky a tato byla mnohem delší než ta první v srpnu, takže věřím, že se už všichni na závodění znovu těší, aby viděli závěr této napínavé sezony," řekl Hiroshi Yamada z Bridgestone Motorsport.

"Vzhledem k očekávanému návratu Casey Stonera věřím, že budeme stále sledovat vyrovnané mistrovství a napínavé závody, na které jsme zvyklí v prvním roce jednotných pneumatik v MotoGP," uvedl závěrem Yamada.

Tohru Ubukata pracuje u japonského výrobce pneumatik Bridgestone v oddělení vývoje a před závodním víkendem v Portugalsku uvedl: "Estoril patří mezi nejnáročnější dráhy v kalendáři šampionátu se směsí pomalých levotočivých zatáček a vysokorychlostních pravých a ve spojení s rovinkami tak otestuje všechny aspekty jezdce, stroje a kompletu pneumatik."

"Okruh má velmi různorodou povahu během každého kola, ale věřím, že náš širší operační rozsah letošních pneumatik nám dává podstatnou výhodu v této sezoně ve srovnání s těmi předchozími."

"Povaha dráhy se mění od zatáčky k zatáčce a pneumatiky se také musí v průběhu jednoho kola vyrovnat se změnou povrchu dráhy poté, co v roce 2006 došlo k její částečné obnově," pokračoval Ubukata.

"V Estorilu znovu uvidíme některá místa s intenzivním bržděním, jako to do první zatáčky, kde je rozhodující odolnost přední pneumatiky. Použití asymetrických zadních pneumatik je tady velmi důležité a to hlavně proto, aby zajistily odpovídající přilnavost v pomalejších zatáčkách na levou ruku jako například v šikaně, kde pak jezdci intenzivně zrychlují v jejím výjezdu," řekl závěrem Ubukata.



Stoner už v Evropě

29. září 2009 v 20:24 | Armí

Stoner už v Evropě

Po vynechání tří závodů Grand Prix a odletu domů do Austrálie, přistál mistr světa z roku 2007, Casey Stoner, už v Evropě a nic tedy nestojí v cestě jeho startu v Estorilu.
Ačkoliv Livio Suppo už dlouho mluvil o tom, že startu Caseyho Stonera v Estorilu nestojí nic v cestě, tak veškeré pochybnosti padly teprve, když tovární jezdec Ducati přistál včera v ranních hodinách na curyšském letišti. Zajímavé ale je, že tovární stáj Ducati stále udržuje v bojové připravenosti španělského jezdce Aleixe Espargara.


"Casey přistál ve Švýcarsku, vyměnili jsme si několik SMS a Stoner je OK. Ovšem jak se mu povede na motocyklu, to uvidíme až na trati. To pochopitelně nemůžeme dopředu vědět",
řekl dále Livio Suppo. Ten zároveň počítá s tím, že Stoner ještě jistě není psychicky úplně ve staré formě a tyto zbývající závody jsou víceméně tréninkem na příští rok a jeho pomoci při vývoji motorky na rok 2010.

Ovšem určitý problém vznikl mezi hlavním sponzorem továrního týmu Ducati, tedy cigaretovou firmou Marlboro a jmenovaným jezdcem. Zástupce Marlbora Maurizio Arrivabene očekává od ex-mistra světa omluvu, proč vynechal závody v Brně, Indianapolis a v Misanu: "Doufám, že se Stoner po svém příletu týmu omluví. Většina pracovníků Ducati by v současné těžké hospodářské krizi kvůli bolení v žaludku jistě nezůstala doma, místo toho aby šla do práce", řekl Arrivabene pro italskou agenturu Sportmediaset. Tento muž je v konzernu Philip Morris rozhodujícím mužem, co se týká sponzoringu motorového sportu (např. ve formuli "1" - Ferrari).



Jsme připravení, hlásí jezdci týmu Repsol Honda

29. září 2009 v 20:22 | Armí

Jsme připravení, hlásí jezdci týmu Repsol Honda

Dani Pedrosa, jenž se připravuje na závěrečnou bitvu s Caseym Stonerem o třetí místo, se těší, až se po dlouhé přestávce vrátí do sedla své tovární Hondy RC212V.
S náskokem sedmi bodů na čtvrtého Stonera, vstupuje španělský pilot do závěrečné části s jasným cílem - udržet třetí příčku v celkovém hodnocení a zopakovat umístění z minulého roku, které by si rád upevnil o tomto víkendu, kdy se představí na portugalské trati.
"Už je to dlouho, co jsem naposledy závodil, ale letní přestávku jsem si užil a zkombinoval ji s tréninkem," řekl Pedrosa, jenž během dovolené vystoupal společně s Hectorem Barberou na druhou nejvyšší horu světa, Mont Blanc. "Nyní je však čas vrátit se na trať a já osobně už se nemůžu dočkat, až opět usednu do sedla své Hondy."
"Od pátečního tréninku musíme být velice soustředění a připravit se co nejlépe na ostrý závod. Zvláště na této trati je důležité, aby motorka dobře brzdila, protože vozovka je hodně hrbolatá a přilnavost pneumatik minimální. Z pohledu jezdce je Estoril nesmírně náročný okruh, ale cítím se v plné formě a chci navázat na úspěchy z minulých let," dodal Dani, který v posledních dvou letech proťal v Portugalsku cílovou pásku jako druhý.
"V Estorilu jsem v minulosti dosáhl na několik dobrých umístění a opravdu se těším, až se po tak dlouhé přestávce vrátím na trať," pokračoval Pedrosův týmový kolega, Andrea Dovizioso. "V Misanu jsme udělali velký skok kupředu co se motocyklu týče a já dojel čtvrtý, takže o tomto víkendu pomýšlíme na bednu."



Simoncelli nadšený třetím místem v Superbicích

29. září 2009 v 20:19 | Armí |  Zprávy z Moto2

Simoncelli nadšený třetím místem v Superbicích

Přestože jel Marco Simoncelli v sedle tovární superbikové Aprilie RSV4 pouze na divokou kartu, představil se v italské Imole ve skvělé formě a i když se v prvním závodě odporoučel z pátého místa mimo trať, ve druhém proťal cílovou pásku na fantastickém třetím místě.
Nahrazující zraněného Shinyu Nakana, představil se Marco Simoncelli o víkendu v seriálu mistrovství světa Superbiků. Po testování v italském Mugellu, startoval v nedaleké Imole ze sedmého místa. V první rundě sice upadl z pátého místa, avšak v druhém závodě podal naprosto famózní výkon a dojel na třetím místě.
"Předtím, než jsem vyjel na trať, jsem si dával za cíl dojet v první pětce. Potom bych byl spokojený. V prvním závodě jsem se držel na špici a držel tempo s ostatními, ale pak jsem upadl."
"V druhé rundě jsem to při nájezdu do šikany přehnal na brzdách. Vzhledem k tomu, že jsem byl těsně za Maxem, jsem se musel rozhodnout, jestli ho natěsno předjedu nebo do něj vrazím. Nakonec se mi to povedlo a já dojel třetí," řekl Ital, jenž příští rok pojede v královské kubatuře MotoGP za satelitní tým Fausta Gresiniho.
"Jsem nesmírně šťastný a chtěl bych ještě jednou poděkovat Aprilii za nabídnutou šanci. Byla to pro mě obrovská zkušenost," dodal Marco.



Čtrnáctý podnik sezony - Velká cena Portugalska

29. září 2009 v 16:35 | Armí

Čtrnáctý podnik sezony - Velká cena Portugalska

Poslední část sezony mistrovství světa silničních motocyklů odstartuje po měsíční přestávce její čtrnáctý podnik - Velká cena Portugalska. Okruh v Estorilu tak už tento týden přivítá všechny jezdce a týmy světového šampionátu. V nejnižší kubatuře je s velkým náskokem ve vedení Julian Simon z Bancaja Aspar, ve čtvrtlitrech se pravděpodobně rozhodne mezi Hiroshi Aoyamou ze Scot Racingu a Alvarem Bautistou z Mafre Aspar a v MotoGP bude největším soupeřem Rossiho jeho týmový kolega Jorge Lorenzo z Fiat Yamahy.

Valentino Rossi je vedoucím jezdcem v průběžném hodnocení královské kubatury. Na druhého Jorge Lorenza má nyní náskok rovných třiceti bodů a portugalská Grand Prix bude jeho stým závodem v sedle tovární Yamahy. Ital v Estorilu vyhrál pět Velkých cen královské kubatury a je mu jasné, že další vítězství na pobřeží Atlantiku ho ještě více přiblíží k zisku devátého titulu kariéry.

Vítězem posledního podniku v Estorilu není nikdo jiný než Rossiho týmový kolega Jorge Lorenzo a stejný výsledek jako loni chce tento španělský talent zopakovat i letos. Lorenzo se nevzdává naděje a rád by z Portugalska odjížděl z mnohem menší ztrátou na vedení v šampionátu. Po dvou závodech v Británii a České republice, kde nezískal jediný bod vyhrál další závod v Indianapolisu a jako druhý v pořadí pak projel cílem v Misanu.

Třetí místo patří jezdci Repsol Hondy Danimu Pedrosovi. Třetím místem v San Marinu získal v průběžném hodnocení pozici hned za dvojicí z Fiat Yamahy a před Casey Stonerem teď drží náskok v podobě sedmi bodů. Pro továrního jezdce Hondy není okruh v Estorilu nijak příznivě nakloněn, protože tam nikdy nevyhrál. Poslední zlepšení jeho továrního stroje mu ale nabízí šanci toto nepříznivé skóre změnit. Po dvouměsíční přestávce se vrací Casey Stoner a je jasné, že si oba o třetí místo v posledních čtyřech závodech sezony s chutí zabojují.

Potom, co Casey Stoner vynechal ze zdravotních důvodů tři Velké ceny se australský vítěz závodu z Losail a Mugella vrací zpátky do prostředí top motocyklových závodů. Jeho cílem bude získat zpátky potřebnou jistotu a všem dokázat, že během léčby neztratil nic ze svého zápalu a bojovnosti. Australan je sedmaosmdesát bodů za Rossim, sedmapadesát za Lorenzem a jen sedm za Pedrosou. Na dráze, kde v roce 2005 vyhrál závod třídy do 250ccm a cílem závodu MotoGP projel jako třetí v roce 2007 se může pro začátek pokusit svou třetí průběžnou pozici získat zpátky.

Pátý Andrea Dovizioso z Repsol Hondy od svého vítězství v Donington Parku skončil v dalších třech závodech pokaždé na čtvrtém místě. Před třemi lety v Estorilu Ital vyhrál závod čtvrtlitrů, ale loni tam ve své premiéře s motocyklem MotoGP spadl a nezískal jediný bod. Samozřejmě také Dovizioso má na své tovární Hondě změny k lepšímu, čehož se bude snažit o tomto víkendu stoprocentně využít.

Po nezaviněném pádu v San Marinu je Colin Edwards z Monster Tech 3 na šestém místě. Od německé Grand Prix v roce 2008 to bylo poprvé, kdy Američan nedokončil závod, což je velmi dobrá bilance. V Estorilu si Edwards v minulosti dojel pro čtvrté místo v roce 2006 a 2008 a určitě by rád něco podobného v neděli zopakoval.

Sedmá pozice patří Lorisi Capirossimu v barvách továrního týmu Suzuki, jehož nejlepším umístěním je v letošním roce páté místo, pro které si dojel v celkem čtyřech Velkých cenách.

Postavení v průběžném hodnocení šampionátu od osmého místa Alexe De Angelise přes deváté Randy De Punieta a desátého Marca Melandriho je velmi vyrovnané, protože je dělí jen jeden jediný bod. Pro všechny zmíněné, tak poslední čtyři závody znamenají možnost si výrazně bodově polepšit a získat tak solidní umístění v celkovém hodnocení šampionátu.
Pozor !!! V neděli zahajuje Velkou cenu Portugalska závod třídy do 250ccm. Jezdci kubatury do 125ccm se tentokrát postaví na start až po skončení závodu MotoGP.

Výsledek závodu Velké ceny Portugalska z roku 2008 - MotoGP:
P.
JezdecMotocyklCelkový časKm/hZtráta
1.Jorge LORENZOYamaha45'53.089153.117-
2.Dani PEDROSAHonda45'54.906153.016+ 1.817
3.Valentino ROSSIYamaha46'05.812152.412+ 12.723
4.Colin EDWARDSYamaha46'10.312152.165+ 17.223
5.John HOPKINSKawasaki46'16.841151.807+ 23.752
6.Casey STONERDucati46'19.777151.647+ 26.688
7.James TOSELANDYamaha46'25.720151.323+ 32.631
8.Chris VERMEULENSuzuki46'29.471151.120+ 36.382
9.Loris CAPIROSSISuzuki46'31.357151.018+ 38.268
10.Shinya NAKANOHonda46'32.565150.952+ 39.476
11.Alex DE ANGELISHonda46'54.395149.781+ 1'01.306
12.Toni ELIASDucati46'56.956149.645+ 1'03.867
13.Marco MELANDRIDucati47'02.614149.345+ 1'09.525
14.Sylvain GUINTOLIDucati47'02.723149.340+ 1'09.634
15.Randy DE PUNIETHonda47'04.631149.239+ 1'11.542
16.Anthony WESTKawasaki47'16.718148.603+ 1'23.629

Nicky HAYDENHonda26'23.675


Andrea DOVIZIOSOHonda24'43.870



Časový harmonogram Velké ceny Portugalska:

Pátek 2. října 2009
ČasJízdyTelevize
13:40 - 14:40125ccm: 1. volný trénink
14:55 - 15:55MotoGP: 1. volný trénink
16:10 - 17:10250ccm: 1. volný trénink

Sobota 3. října 2009

ČasJízdyTelevize
10:00 - 10:40125ccm: 2. volný trénink
10:55 - 11:55MotoGP: 2. volný trénink
12:10 - 13:10250ccm: 2. volný trénink
14:00 - 14:40125ccm: kvalifikaceNova Sport (Živě)
14:55 - 15:55MotoGP: kvalifikaceNova Sport (Živě)
16:10 - 16:55250ccm: kvalifikaceNova Sport (23:20)

Neděle 4. října 2009

ČasJízdyTelevize
10:00 - 10:20250ccm: Warm Up
10:30 - 10:50MotoGP: Warm UP
11:00 - 11:20125ccm: Warm Up
12:15250ccm: ZávodNova Sport (Živě)
14:00MotoGP: ZávodNova (Živě)
15:30125ccm: ZávodNova Sport (20:00)



Lorenzo chce i nadále bojovat o titul

29. září 2009 v 14:23 | Armí

Lorenzo chce i nadále bojovat o titul

Jezdec týmu Fiat Yamaha Jorge Lorenzo chce na portugalské trati v Estorilu navázat na triumf z minulého roku a udržet šance na zisk mistovského titulu.
Po měsíci odpočinku, vrací se španělský pilot do sedla své tovární Yamahy M1 a chce nedaleko svého domova vybojovat čtvrté vítězství v letošní sezóny, aby stáhl třiceti bodový náskok svého týmového kolegy Valentina Rossiho a udržel alespoň teoretickou šanci na zisk mistrovského titulu.
"Nemůžu se dočkat, až se po tak dlouhé době vrátím na trať. Nyní pojedeme v Estorilu, kde jsem minulý rok zažil jeden z nejkrásnějších okamžiků v životě," řekl Lorenzo, jenž si v Portugalsku připsal první vítězství v královské kubatuře. "V minulosti se mi zde nedařilo, ale minulý rok jsem podal naprosto neuvěřitelný výkon. Letos je sice hodně věcí jinak, ale opět si dávám za cíl předvést dobrý výkon a vybojovat pětadvacet bodů."
"Jsem taky velice rád, že se vrací Casey," dodal třiadvacetiletý Španěl na adresu Caseyho Stonera, který se po takřka dvouměsíční pauze vrací do sedla své tovární Ducati.



Simón teoreticky může získat titul už v neděli

29. září 2009 v 14:22 | Armí

Simón teoreticky může získat titul už v neděli

Julián Simón z týmu Bancaja Aspar má po vítězství v Misanu v celkovém hodnocení náskok 57,5 bodu a ve 14. kole v portugalském Estorilu by si mohl zajistit titul.

Rozhodnutí Juliána Simóna vrátit se zpátky do třídy 125cc po období, kdy závodil ve čtvrtlitrech, se vyplatilo. Letos se mu v nejnižší kategorii opravdu daří.

Pokud v Estorilu skončí jako první nebo druhý - záleží také na umístění jeho nejbližších soupeřů - mohl by si případně zajistit titul. Zvítězil už ve čtyřech závodech a celkem devětkrát byl na stupních vítězů.

Titul může získat, pokud v Estorilu zvítězí a Nico Terol nebude mít lepší než deváté místo a Bradley Smith nezíská lepší umístění než pátou pozici. Mistrem světa se může stát i v případě, že bude druhý, Terol nebude lepší než čtrnáctý a Smith nezíská lepší než deváté místo.

Pravděpodobnější však je, že bude muset ještě nějakou chvíli počkat, než svého cíle dosáhne. Jeho nejlepším výsledkem v Estorilu bylo zatím páté místo ve třídě 125cc. V posledních čtyřech závodech mu však k zajištění titulu stačí získat jen 43 bodů, bez ohledu na to, jak dopadnou ostatní jezdci.

Pro Nico Terola, který je v současnosti celkově druhý, bylo loňské třetí místo v Portugalsku jeho prvním výsledkem v pásmu bodů. Letos už získal osm umístění v první čtyřce za sebou a druhé místo v šampionátu by si rozhodně zasloužil.
Nutno říct, že Estoril není příliš úspěšným okruhem pro Simónova týmového kolegu Smithe.

Jeho nejlepším výsledkem na tomto okruhu bylo 12. místo v roce 2007. Loni spadl a závod nedokončil, když dostihl vedoucí skupinu po startu z 13. pozice na roštu, ale v současnosti je v dobré formě, pod dvou umístěních na stupních vítězů za sebou a určitě věří, že se zlepší ve srovnání se svými předcházejícími výsledky v Portugalsku.

V první pětce je i třetí závodník týmu Bancaja Aspar španělský závodník Sergio Gadea a italský jezdec Andrea Iannone, jehož cílem bude především to, aby se v Portugalsku vyhnul jakýmkoli kontroverzím, když v Misanu spadl díky příliš agresivní jízdě, a také se tam moc neproslavil nesportovním chováním, i když sám dodatečně uznal, že to, co předvedl, nebylo moc hezké.

Iannone se minule srazil s Polem Espargaró. Ten je v celkovém hodnocení šestý a před dvěma lety v Estorilu získal své první umístění na pódiu v závodě Velké ceny.





Dani Pedrosa chce v Portugalsku navázat na poslední zlepšení

29. září 2009 v 14:21 | Armí

Dani Pedrosa chce v Portugalsku navázat na poslední zlepšení

Velmi dlouhá přestávka v mistrovství světa silničních motocyklů nastala díky tomu, že z kalendáře závodů vypadl ten, který se měl pořádat na dráze v Maďarsku. Dani Pedrosa se bude snažit navázat na svou předchozí formu, když v posledních závodech dosáhl řady dobrých výsledků, což mu nakonec zajistilo umístění na třetím místě v průběžném hodnocení. Španěl v prvních sedmi kolech závodu v San Marinu vedl, ale potom se postupně propadl na třetí pozici. Spolu s techniky týmu se bude snažit zajistit, aby svůj motocykl dokázal udržet na špici po celou dobu závodu.

"Od posledního závodu to byla celkem dlouhá přestávka a já si ji pořádně užil. Kombinoval jsem čas na odpočinek s příležitostmi k tomu, abych si dobře zatrénoval," řekl úvodem Dani Pedrosa. "Není obvyklé mít tři týdny dovolené v této části roku, ale teď nadešel čas vrátit se znovu na dráhu a já se moc těším na tuto poslední část sezony."

"Potřebujeme se plně soustředit už od prvního pátečního tréninku, abychom motocykl pro tento závod připravili jak nejlépe to půjde," pokračoval Španěl. "Na této dráze potřebujete takový stroj, jenž dobře funguje na brzdách a přes nerovnosti na dráze si stále dokáže udržet dobrou úroveň zadní přilnavosti."

"Z hlediska jízdy je to celkem těžká dráha, ale věřím si, protože teď jsem na tom po fyzické stránce opravdu dobře. Uvidíme jaké tam bude počasí ve srovnání s minulým rokem, protože tehdy jsme tam jeli v dubnu," řekl Španěl, který v úterý oslaví čtyřiadvacáté narozeniny. "Na rok 2008 mám hezké vzpomínky, podařilo se nám tam dojet na druhém místě a to přesto, že v neděli byly proměnlivé podmínky s nějakými přeháňkami na začátku závodu."

"Samozřejmě bych dal přednost stabilnímu počasí a suchým podmínkám, ale ať už tam bude cokoliv, každopádně se už těším zpátky na dráhu," řekl závěrem Dani Pedrosa, kterému po třinácti kolech sezony patří průběžné třetí místo.

V předchozím ročníku mistrovství světa silničních motocyklů Andrea Dovizioso ještě závodil na satelitní Hondě JiR Scot. Letos je situace jiná, Ital jede v barvách továrního týmu a rád by zopakoval poslední bitvu v Estorilu ovšem s mnohem příznivějším koncem. V roce 2008 totiž Dovizioso, který dráhu v Estorilu zná velmi dobře, spadl a přišel tak o možné umístění na stupních vítězů. Stejně jako Pedrosa také Ital Dovizioso nedávno podepsal prodloužení smlouvy a tak mu v portugalské Grand Prix určitě nebude chybět řádná dávka motivace.

"Estoril je okruhem, kde jsem získal nějaké dobré výsledky a po tak dlouhé přestávce se už těším na motocykl," uvedl Andrea Dovizioso. "Loňský závod pro mě nevypadal špatně. Dříve než jsem spadl tak jsem bojoval s Lorenzem, Pedrosou a Valentinem, takže mám velmi dobrý pocit ohledně blížícího se víkendu a jsem si jistý, že dokážu zajet dobrý závod."

"Je to celkem pomalý okruh a pro stroje MotoGP jsou některé jeho části trochu úzké a těsné," pokračoval Ital v barvách továrního týmu Repsol Hondy. "To znamená, že tam vůbec není jednoduché zkrotit tyto stroje a nějakou dobu to zabere než přijdete na to, jak k dráze přistupovat a plně na ni využít výkonu motocyklu MotoGP."

"V posledním závodu v Misanu jsme získali důležitá data a spolu s týmem mám nějaké nápady, jak dále zdokonalit nastavení motocyklu se zavěšením Öhlins. Jsem skutečně zvědavý jak budou tato nová řešení fungovat," uvedl Andrea Dovizioso, kterému před cestou do Portugalska patří průběžné páté místo.




Jezdci týmů Aspar mají šanci získat titul v obou nižších kubaturách

29. září 2009 v 14:20 | Armí |  Zprávy z 125 ccm

Jezdci týmů Aspar mají šanci získat titul v obou nižších kubaturách

Jorge Martinez má ve světovém šampionátu závodů silničních motocyklů dva úspěšné týmy v nižších kubaturách. Po třech letech snažení se mu nakonec podařilo splnit sen o účasti v MotoGP a v příštím roce bude mít tým Aspar na startovním roštu všech tří kubatur své zastoupení.

Letošní ročník mistrovství světa je tak pro tým Aspar nepochybně jedním z nejlepších. V nejnižší kubatuře je totiž velmi pravděpodobné, že titul získá Julian Simon. V kategorii čtvrtlitrů je to Alvaro Bautista, který má rovněž šanci získat titul a v neposlední řadě je to spojení s Hectorem Barberou, který bude v příštím roce novým jezdcem týmu Aspar v MotoGP.

Na otázku zda se daly tak dobré výkony Juliana Simona čekat potom, co předvedl v předsezonních testech, Jorge Martinez odpověděl: "Samotná sezona ne vždy vyjde stejným způsobem jak předsezonní testy. Někdy začnete nejsilnější a potom vás doženou další jezdci a týmy, protože se jim podaří docílit většího pokroku než vy."

"Začal na vyšší úrovni než kdokoliv jiný a jsem si jistý, že do sezony vstoupil s myšlenkou vyhrát každý závod, i když se postupně učil smířit se ztrátou a v rámci potřeby brát druhé místo nebo dokonce čtvrté. Jeho postoj se možná změnil po chybě v Jerezu."

"Letos předvedl v třídě do 125ccm senzační výkonnostní úroveň a před každým byl vždy o krok napřed. Pokud se nestane nic nepředvídatelného, protože v závodění nemůžete nic brát za hotovou věc, myslím, že titul Mistra světa je v jeho rukách," uvedl na adresu svého jezdce Jorge Martinez.

Ohledně Alvara Bautisty, který bojuje o titul ve čtvrtlitrovém týmu Aspar, Jorge Martinez řekl: "Věřím, že Alvaro bouchne pěstí do stolu a sám sebe správně nabudí a zaútočí o něco více agresivnějším způsobem. Připouštím, že v některých závodech jsem ten první, který mu říká, aby jel s rozumem a uvědomil si kdo bude jeho hlavním soupeřem a třeba byl i opatrný pokud je to nezbytné. Teď nadešel čas se probudit a pokročit o krok dopředu. Naštěstí v Misanu jsme už tuto stránku Alvara Bautisty mohli vidět."

Do konce sezony zbývají čtyři Velké ceny a v nich se rozhodne, zda letošní ročník světového šampionátu bude pro tým Aspar opravdu velkým úspěchem. Možná už víkendová Velká cena Portugalska nám v tomto směru mnohé napoví.



Oba jezdci Rizla Suzuki připraveni podat maximální výkon

28. září 2009 v 18:42 | Armí

Oba jezdci Rizla Suzuki připraveni podat maximální výkon

Japonský výrobce připravil hned několik zlepšení pro své tovární stroje Suzuki GSV-R a oba jejich jezdci Loris Capirossi a Chris Vermeulen se budou snažit o to, aby tato zlepšení dokázali co nejlépe prodat a získat do konce sezony třeba umístění na stupních vítězů, které jim letos stále ještě chybí.

Po Misanu, kde se italský jezdec umístil na pátém a jeho australský kolega na devátém místě mají oba jezdci další příležitost získat pro Suzuki důležité body už tento týden v portugalském Estorilu, čtrnáctém podniku v kalendáři závodů světového šampionátu.

Nový motor spolu s novým podvozkem je příjemnou změnou, která ovšem přišla až v závěru sezony, což je určitě aspoň pro Vermeulena, který u Suzuki letos končí, dost pozdě. Loris Capirossi, který bude u Suzuki v roce 2010 pokračovat dál, naopak může informace na dráze využít k dalšímu rozvoji GSV-R.

"Nakonec jsme měli přestávku po dobrém výsledku v Misanu, ale chceme ještě víc," řekl Loris Capirossi. "V poslední době továrna zapracovala a my tak mohli předvést velké zlepšení a v tomto směru potřebujeme pokračovat po zbytek sezony a přenést to skrz zimu do sezony 2010."

"V Estorilu jsem měl pár umístění na stupních vítězů stejně jako startů z pole position a opravdu bych rád o tomto víkendu přidal další. Víme, že to nebude jednoduché, ale potřebujeme si věřit a pokusíme se o další krok kupředu," řekl před cestou do Portugalska Loris Capirossi.

Závod v Misanu mohl pro Chrise Vermeulena dopadnout mnohem lépe nebýt zaváhání Alexe De Angelise, jenž vyvolalo nehodu tří jezdců. Australan ve snaze vyhnout se troskám motocyklů vyjel mimo trať a do závodu se znovu zapojil až jako poslední.

Protože poslední závody sezony jsou zároveň jeho posledními v barvách tovární Suzuki, Australan je připraven podat pro svého zaměstnavatele ten nejlepší výkon. Pravděpodobně také v Portugalsku oznámí plány ohledně své budoucnosti.

"Už se nemůžu dočkat až se po krátké přestávce znovu vrátím na motocykl. Cítím se plně uzdravený a naprosto koncentrovaný pro zbytek sezony," řekl úvodem Chris Vermeulen. "Estoril pro nás není jednoduchým okruhem, ale se změnami, které jsme v poslední době udělali doufám, že bude místem obratu k lepšímu."

"Zajel jsem tam pár umístění v první desítce a i když do není ten druh výsledků, které bych rád, všechno to bylo po velmi tvrdých bitvách a pokaždé jsem získal další zkušenosti. Opravdu se na tento víkend těším a udělám všechno proto, abych dostal motocykl na přední příčky," řekl Vermeulen závěrem.



U Fiat Yamahy se připravují na závod v Portugalsku

28. září 2009 v 18:42 | Armí

U Fiat Yamahy se připravují na závod v Portugalsku

První dvě pozice v průběžném hodnocení šampionátu patří dvojici továrních jezdců Yamahy Valentinu Rossimu a Jorge Lorenzovi. Italský šampion je na prvním místě s třicetibodovým náskokem, ale vzhledem k tomu, že do konce sezony zbývají čtyři Velké ceny, ještě stále není nic rozhodnuto.

Přesto další dři okruhy, které jsou na programu v kalendáři světového šampionátu Rossimu vyhovují a bude se tam snažit, aby o vítězství pokud možno rozhodl dříve než v posledním závodu na okruhu ve Valencii. Naposledy vyhrál závod v Misanu a bylo to jeho letošní šesté vítězství v závodu Grand Prix.

"Bylo skvělé zahájit přestávku po vítězství v Misanu a s dobrým náskokem ve vedení šampionátu. Tři týdny mimo jsem si užil, ale nyní už jsem připravený vrátit se do práce," řekl před cestou do Portugalska Valentino Rossi. "Teď jsme v posledním stádiu šampionátu a máme silnou pozici, ale jak už jsme v tomto šampionátu viděli, stát se může cokoliv a je nám jasné, že šampionát ještě není zdaleka u konce."

"Příští tři závody se jedou na pro nás výhodných okruzích a můj tým stejně jako já tam máme v plánu získat tolik bodů, jak jen to bude možné a potom uvidíme, kde budeme ve Valencii!" pokračoval Rossi. "Loni jsme měli v Estorilu trošku potíže, ale jinak to byla v minulosti pro mě skvělá dráha a zvlášť s Yamahou. Je to místo, kde se obvykle jedou dobré, vyrovnané závody, takže doufám, že to samé bude i letos."

"Rovněž doufám, že uvidím zpátky a v dobré formě uzdraveného Caseyho, protože šampionátu chybí," uvedl závěrem Valentino Rossi, který je s třicetibodovým náskokem na nejlepší cestě získat další titul mistra světa.

Jorge Lorenzo je mužem, který se bude snažit Rossiho cestu k devátému titulu ztížit jak jen to půjde. Má k tomu všechny předpoklady a v Estorilu pak zejména ten, že tam v roce 2008 vyhrál vůbec svůj první závod v královské kubatuře. Dvaadvacetiletému rodáku z Mallorky je jasné, že nic víc než vítězství v závodech mu neumožní, co nejviditelnějším způsobem umazávat z třicetibodového náskoku svého týmového kolegy.

"Jsem hodně nadšený, že se konečně můžu vrátit zpátky k závodění, měsíc bylo příliš dlouho," řekl Jorge Lorenzo. "Bylo divné mít tak dlouhou přestávku, ale snažil jsem se tento čas využít a připravit se na poslední závody. Strávil jsem týden na Mallorce, trénoval tam s tátou a odpočíval s rodinou. Hodně jsem si to užil."

"Teď jedeme do Estorilu, kde jsem zažil jeden ze svých nejhezčích momentů v životě," pokračoval Španěl, který loni v Portugalsku vyhrál svůj první závod v MotoGP. GP Portugalska ale tehdy byla v pořadí jako třetí podnik sezony. "V minulosti jsem tam nebyl nikdy nijak výrazný, ale loni jsem tam zajel neuvěřitelný závod."

"Letos je zcela jiná situace. Jiné roční období, všichni máme stejné pneumatiky a jsme ve finálním stádiu šampionátu," řekl Lorenzo. "Mým cílem je mít úspěšný závodní víkend, abych si díky tomu udržel naděje v šampionátu. Také jsem velmi rád, že o víkendu uvidíme zpátky Caseyho, protože s ním přichází pro nás všechny další výzva."



Co dělal během volného měsíce Karel Abraham?

28. září 2009 v 13:08 | Armí

Co dělal během volného měsíce Karel Abraham?

Na čtrnáctém místě je v šampionátu dvěstěpadesátek brněnský Karel Abraham. Jaké to vlastně bylo po brněnské Grand Prix a další Abajovi názory.
Tento rozhovor s Abajou byl na jednom blogu a protože se mně líbil svým zajímavým a netradičním obsahem otázek a odpovědí, tak jsem ho dal i na náš web.


Tak Karle, máš teď měsíční přestávku. Co během ní podnikáš?

"Jezdím na supermotardu, jezdím motokros, něco málo najezdím na kole, hodně cvičím v posilovně a taky samozřejmě běhám. Ve volnu jsem byl například v kině, doufám, že se do něj během té pauzy ještě aspoň jednou dostanu. Školu zatím ne. V pátek budu dělat přijímačky na Joštovu akademii."

Chodíš v Brně na nějaké jiné sporty? Fotbal, hokej?
"Já sleduju hlavně motosport. Motorky, auta. Rád zajdu s kamarády na motokáry. Taky mě baví střelnice."

Máš v Brně nějaké oblíbené místo?
"To nemám. Já to rád střídám. Akorát mám problém, že si rád pospím a raděj zajdu někam večer. Takže je problém najít něco nového, zajímavého, co je ještě otevřené."

Jak moc tě lidi v brněnských ulicích poznávají?
"Moc ne. Občas se to stane, ale není to tak hrozné, že by mě to obtěžovalo. Zatím jsem spíš rád, když mě někdo pozná."

Pedrosa a Barbera byli nedávni Mont Blancu. Ty máš taky rád extrémní sporty. Lákalo by tě něco takového?
"Oni byli na Mont Blancu? To ani nevím. To jsem teda překvapenej, že zrovna prcek Pedrosa a Barbera se pustili do tohohle. To je určitě zajímavé. Já bych si teď chtěl udělat kurz parašutismu. Baví mě potápění, i když to jsem už hodně dlouho nedělal, ale doufám, že se k tomu zase brzo dostanu."

Máš v této oblasti nějaký sen? Odněkud skočit, někde se potopit?
"To ne. Žádný konkrétní sen nemám. Mně se toho líbí hodně. Spíš je to tak, že vidím něco v televizi a říkám si, to je dobrý, to bych chtěl zkusit."

Pořád platí to, že máš přibližně od brněnské Grand Prix přítelkyni?
"Jo, to pořád platí."

Znáte se už déle?
"Jo, to známe."

Takže už od dětství?
"No to zase ne. Pokud to berete takhle, tak se známe chvíli."

Pojďme k tvé kariéře. Ty jsi začínal na lyžích. Jak se člověk dostane od lyží k motocyklům?
"Mně se motorky a motorismus vůbec vždycky líbil. Závodil jsem na lyžích a pak jsme se jednou v hospodě bavili o závodění. A došli jsme k tomu, že jestli to chci zkusit, tak můžu, že si mám vybrat, jestli motokáry nebo motorky. Tak jsem řekl, že určitě motorky. Tak jsme došli k tomu, že nemůžu jít rovnou na stopětadvacítky, že musím začít na minibiku a tak a dostali jsme se k tomu, že jsem to vyzkoušel, nevedlo se mi špatně a postupně jsem pokračoval výš a výš."

To lyžování ti pak nechybělo?
"Chybělo, ale já jsem v lyžování vlastně ani moc závodů nejel. Protože jsem vlastně skončil ve dvanácti a do těch dvanácti se moc závodů nejezdí."

Letos tě čekají ještě čtyři závody. Jaké v nich máš cíle?
Určitě získat co nejvíc bodů a posunout se ještě v žebříčku.


Posunout se v žebříčku. Lukáš Pešek je o jedno místo před tebou. Bereš to jako prestižní souboj, nebo ho bereš jako jakéhokoliv jiného závodníka?
"Ne, prestižní souboj to určitě není. Je to souboj? Špinavej (směje se). Ne, je to prostě jen mezi náma, takový malý souboj. Já chci být před ním, on chce být přede mnou. Je to pěkný, ale já si myslím, že ani on ani já nemůžeme být s touto sezonou spokojení. Ale nechci mluvit za Lukáše. Co se týká mě, tak jsem určitě měl podat výsledky lepší. Nebo možná ani ne lepší, ale stabilnější. Třeba takový De Rosa nejezdí nijak perfektně, když dojedu, tak dojedu s ním. Ale on je v žebříčku daleko přede mnou, protože zkrátka všechny závody dokončil. "

Loni jsi těmi pády byl hodně proslavený, ale v letošní sezoně se to trošku zlepšilo, ne?
"Já myslím, že lidi to pořád říkají. Já vím, že padám často. Snažím se nepadat, nechci padat, ale prostě jsem takovej. Snažím se to změnit a uvidíme, jestli to půjde, nebo nepůjde. Já doufám, že jo."

Jak se těšíš na novou sezonu, kde budeš startovat v nové třídě Moto2 na aprilii a přitom s motorem od hondy?
"Hodně se těším, ale hlavně jsem hodně zvědavý. Protože vůbec nevím, co od toho mám čekat."

V příští sezoně bude tvým cílem opět dojíždět v top ten, nebo už si dáš cíle vyšší? Třeba se konečně dostat na bednu?
"Tak na bednu bych se dostal velice rád. To bych rád už příští závod. Ale s těmi cíli vůbec nevím, protože je možnost, že přijdem do Moto2 a budeme rádi, že budeme vůbec bodovat a je možnost, že přijdeme do Moto2 a všechno bude perfektní. Prostě je to fakt něco úplně nového a je těžké si dávat nějaké cíle. Za první nevím, jak pojedu na čtyřtaktu, jak pojedou ostatní na čtyřtaktu, jak bude ta motorka fungovat, jak mi sedne. Může se stát, že si někdo vezme aprilii a ta motorka bude suprová a někdo jiný s ní zas bude mít obrovské problémy. Protože fakt nikdo neví, co má od těch motorek očekávat."

Ty máš se čtyřtakty nějaké zkušenosti?
"Supermotard a motokros jezdím na čtyřtaktu. Včera jsem byl trénovat na okruhu na taťkově šestistovce, ale bylo to docela na prd. Myslel jsem si, že mi to třeba trochu pomůže vzhledem k tomu příštímu roku, ale ta motorka se chová natolik jinak, že to nešlo. Je těžká, má hrozně měkké pérování. Je to zkrátka normální silniční motorka a to se s Moto2 nedá srovnávat, takže bych to určitě jako nějakou zkušenost nepočítal. Takže na okruhu se čtyřtaktem vlastně nemám žádné zkušenosti."


Jaké to bylo po brněnské Grand Prix?
"Špatný. Mě to hodně štvalo, protože jsme tentokrát měli dobře nastavenou motorku. Že se stane tohle, jsem opravdu nečekal. Byl to strašně zbytečný pád. Srazil jsem se trošku s Faubelem na rovince a ona se mně trošku nadzvedla páčka. Když jsem se jí snažil nahmatat, tak jsem pořád šahal do prázdna a pak už jsem byl na zemi."

Jaký máš vztah s fanoušky? Scházíš se se svým fanklubem?
"Scházím se s fanklubem. S těmi lidmi se znám. Fanklub je úplně super. Máme srazy, třeba i náhodně, tak čtyřikrát, pětkrát ročně a je to vždycky úplná pohoda."

Jak se po Brně pohybuješ?
"Autem. Mám teda i motorku, se kterou můžu jezdit, ale je to nebezpečný. Uvědomuji si to riziko ježdění na silnici. Nemám strach, že bych udělal chybu, ale když prostě někdo jiný tam najede na poslední chvíli, tak to bych mohl jet třeba čtyřicet a stejně bych to do toho člověka napálil. Kdyby tam najel třeba někdo s dodávkou, tak jsem vyřízenej. Mám smůlu. To bych mohl mít tisíckrát přednost, ale to mi nepomůže. Chlapa pak můžou zavřít, ale já už to budu mít za sebou. Proto mám strach na té motorce jezdit."

Takže jezdíš hlavně po okruhu, třeba i v tom volném čase?
"Ne tak to vůbec. Teďka to byla velká výjimka. To jsem jel letos, kromě závodů, poprvé na okruhu. Hodně lidí pak taky říká, že tam trénuju ostošest a pak prd zajedu a já přitom na té trati třeba ještě nestál."

Před sezonou jsi byl trénovat v USA. Jaké to bylo?
"Hodně dobrý, ale tento rok už to asi znovu dělat nebudu. Já myslím, že už jsem od týhle motoškoly dostal tolik informací, že už mi to v podstatě stačí. Já se teď potřebuju spíš vyvíjet dál sám jako jezdec. Ne, aby mně teď do toho někdo moc mluvil. Ale myslím, že je to fakt super motoškola. Pomůže to člověku hodně, aby zrychlil."

A co konkrétně jsi se tam teda naučil?
"Já jsem se tam hodně naučil ohledně pérování. Kam se dívat, když člověk jede, co člověka zpomaluje, nebo naopak zrychluje. Jak najíždět zatáčky, kam se u toho dívat, jak otvírat plyn, aby byl výjezd co nejrychlejší. Člověk se tam naučí spoustu věcí."


Ty jsi šel v mistrovství světa skoro rovnou do dvěstěpadesátek. Nemrzí tě, že jsi prakticky vynechal stopětadvacítky, kde třeba Lukáš dosáhl několikrát na bednu?
"Já bych ve stopětadvacítkách asi nebyl tak dobrej. Protože já jsem docela velkej a těžkej oproti ostatním. Mám skoro metr osmdesát, mám sedmdesát kilo a to je na závodníka už takhle dost, natož na závodníka stopětadvacítek. Když si uvědomíte, že tam je třeba Marquez, který měří metr čtyřicet a váží pětatřicet kilo i se svačinou (ve skutečnosti měří 160 cm a váží 51 kg ? pozn. autora), tak to je pak těžký s takovýma lidma bojovat."

Když už jsme u toho motokrosu, sleduješ i freestyle?
"No freestyle je parádní. Chtěl bych to zkusit do pěny, ale není čas, není kde a taky si nesmím ublížit, ale to se mně moc líbí. Já bych si chtěl zkusit i ten velký skok, samozřejmě jen přeskočit, ale ono je těžké sebrat odvahu už jenom k tomu najetí na něj. Tam člověk najede jen o trochu jinou rychlostí, než by měl a už to může skončit hodně špatně. Byl jsem se podívat v Lokti na motokros a když jsem to viděl, tak jsem si říkal ? sakra, to vypadá tak jednoduše, vždyť já bych je tady mohl všechny předjet. Všechno fakt vypadalo tak ladně a pohodově. Ale to je právě o tom. Když jedu motokros já, tak se s tou motorkou pořád peru a ona nade mnou má pořád převahu. Ono se vůbec říká, že když člověk jede rychle, třeba i v autě, tak je to jednodušší. Protože na tom motokrosu, když člověk jede pomalu, tak neskáče na doskoky, bolí ho víc ruce, víc se vyčerpává. Kdežto když jede rychle, tak to všechno pěkně přeskočí a je to všechno pohodovější. Takže vlastně jet rychle je jednoduchý, jet pomalu, to je těžký."



Simoncelli v Imole nezklamal

28. září 2009 v 7:14 | Armí |  Zprávy z Moto2

Simoncelli v Imole nezklamal

Marco Simoncelli určitě nijak nepoškodil svoji pověst budoucí hvězdy motocyklových závodů, když předvedl svoji všestrannost, když se v druhém závodě WSBK v Imole dostal na pódium.
Simoncelliho pozvala Aprilia, aby v Imole nahradil zraněného Shinyu Nakana. Italský závodník využil tohoto víkendu jako příležitost, aby předvedl svoje schopnosti v konkurenci jezdců, mezi nimiž je řada bývalých hvězd MotoGP.
Rychle se dokázal seznámit s okruhem v Imole a s motocyklem RSV-4 a do titulků sportovních stránek se dostal už v sobotu, když v kvalifikaci získal osmou pozici na startovním roštu.
V prvním závodě se ale ještě dál zlepšoval, když se rychle probojoval na páté místo po váhavém startu. Jeho naděje ne vysněný debut však skončily v desátém kole, kdy v zatáčce Tosa ztratil předek a byl nucen závod předčasně skončit.
To ho však nepřipravilo o kuráž a v druhém závodě se zase do toho pustil naplno. Značně překvapil, když v úvodní fázi závodu předjel horkého favorita na titul Bena Spiese a dostal se na pátou pozici. Potom se vyšplhal až na čtvrté místo na úkor Shane Byrna.
To znamenalo, že dalším jeho cílem byl Max Biaggi. Vrhl se do poněkud nebezpečného předjíždění v pomalé šikaně Variante Bassa a donutil zkušeného jezdce k manévru, který mohl skončit nehodou a kvůli kterému nakrátko vyjel z trati Spies a přišel o pozici. Simoncelli se nicméně dostal na třetí místo a to už si udržel.
Svůj skvělý debut označil za "skvělý zážitek". Přiznal, že Biaggiho vlastně předjížděl proto, že udělal chybu a už mu nezbývalo než dokončit riskantní předjížděn nebo prostě do svého týmového kolegy narazit.


"Kdybych dokončil závod v první pětce, byl bych velmi šťastný. V prvním závodě jsem byl pátý, ale spadl jsem. V tomto závodě jsem začal lépe než v prvním závodě a po několika kolech jsem si udržoval velmi dobrou rychlost."
"V té šikaně, s mým týmovým kolegou, jsem ho ani nechtěl předjet, ale brzdil jsem příliš tvrdě a pomyslel jsem si: Buď do něho narazím a spadneme nebo se pokusím předjet. Podařilo se to a jsem moc rád. Velký dík Aprilii a mému týmu. Dnes to byl skvělý velký zážitek tady v sérii Superbike."



A co řekl před závodem?
"Tohle bude moje první a poslední příležitost, kdy mě uvidíte jezdit na motocyklu Superbike, protože ještě musím dokončit svou práci ve třídě 250cc. I když mám ztrátu mnoha bodů, ještě jsem se úplně nevzdal poslední naděje. Imola je však pro mne důležitou zkušeností, protože dvoutakt 250cc, na kterém jezdím, nemá kontrolu trakce ani ochranu proti zvedání předního kola. Od roku 2010 si na tyto věci budu muset zvyknout. Tahle zkušenost se mi hodí."
Motocykl RSV-4 považuje za dobrý motocykl: "I když jsou ještě určité problémy se spojkou, kvůli tomu nejede motocykl tak plynule, ale potenciál je skvělý."
Spokojený byl i s pneumatikami Pirelli: "Pneumatiky Pirelli mě překvapily, protože na závodních pneumatikách to vypadalo, že je motocykl stabilnější."


O příštím víkendu uvidíme Simoncelliho opět bojovat v obvyklé kategorii čtvrtlitrů, v portugalském Estorilu.



Dvě kola, 300 km v hodině, každý sám za sebe,
16 okruhů na 5 kontinentech.

Profily jezdců, kteří chtějí být stále rychlejší. Slova mechaniků, lékařů a dalších, bez kterých by to nikdy nedokázali. Dech beroucí závody, pády, vítězství i prohry.

Pro motorkáře zřejmě povinná záležitost, pro ty ostatní zajímavé nahlédnutí do světa rychlých strojů. Poznejte nehrané napětí, karamboly a touhu po vítězství.

( Moto gp v zajetí rychlosti )