Červenec 2009

Massa se v pondělí vrátí domů do Brazílie

31. července 2009 v 17:07 | Armí

Massa se v pondělí vrátí domů do Brazílie

Zotavení Felipeho Massy probíhá nad očekávání dobře a lékaři rozhodli, že pokud nenastanou žádné komplikace, poletí pilot Ferrari v pondělí do Brazílie.

"Felipe se zlepšuje, daří se mu velmi dobře a už jsme rozhodli, že se v pondělí vrátí domů do Brazílie," řekl Massův lékař Dino Altmann. "Poletí do Sao Paula."

Brazilcův zdravotní stav je natolik dobrý, že nevyžaduje žádnou další zvláštní péči.

"Musí pokračovat v rekonvalescenci a vrátit se k závodění co nejdříve, takový je plán. Má velmi dobrou náladu, je v dobré formě. Chce se brzy vrátit," dodal Altmann.

Návrat do formule 1 ovšem vyžaduje stoprocentní zotavení, které v případě poranění lebky trvá relativně dlouho. Proto není jisté zda Massa usedne do vozu ještě letos. Zastoupit ho má Michael Schumacher.



Do konce sezóny může každý jezdec použít jen pět motorů

31. července 2009 v 11:13 | Armí

Do konce sezóny může každý jezdec použít jen pět motorů

Jedním z úsporných opatření, která byla schválena před začátkem letošní sezóny, je omezený počet motorů, které může jezdec použít. Aby měly výrobci čas se připravit, vstupuje toto omezení v platnost až nyní.

Od Grand Prix České republiky může každý jezdec královské kubatury použít ve zbývajících sedmi závodech jen pět motorů. V případě výměny jezdců "přebírá" alokaci motorů náhradník, to znamená, že se mu konto nevynuluje.

Týmy musí každý nový motor registrovat a nechat zapečetit, než jej nasadí do motorky. Jakmile jezdec s novou jednotkou opustí pitlane, je považována za použitou. Jezdci si mezi sebou nesmí motory vyměňovat, ani v rámci jednoho týmu.

Motory používané během Grand Prix nesmí být používány mimo závodní víkendy. Za tímto účelem budou opatřeny další pečetí, kterou může tým odstranit pouze pod dozorem technického delegáta FIM. Toho také musí tým informovat, pokud bude potřebovat překročit limit pěti motorů. Trestem za použití každého nového motoru nad stanovený limit je odečtení deseti bodů příslušnému jezdci v klasifikaci šampionátu.



Räikkönen: Uvidíme, jak to dopadne s F1, rally je také možnost

31. července 2009 v 11:12 | Armí

Räikkönen: Uvidíme, jak to dopadne s F1, rally je také možnost

Kimi Räikkönen soutěží tento víkend ve finské rally, aby se zabavil během dlouhé letní přestávky. Prioritou pro něj zůstává formule 1, ale přestup do rally někdy v budoucnu nevyloučil.

"Ano, určitě. Pořád jsem ve formuli 1 a mám smlouvu ještě na jeden rok, ale vše je otevřené a je příjemné být součástí tady toho," řekl Räikkönen. "Ještě jsem příliš mladý na to, abych nic nedělal, takže uvidím. Vše záleží na tom, jak to bude vypadat ve formuli 1. Nikdo si tím není úplně jistý. Nikam nepospíchám."

Na otázku zda by se mohl ve WRC objevit i příští rok, Fin odpověděl: "Nevím. Jestli budu mít čas, možná. Rád se učím novým věcem, takže pokud nebudou testy a budu mít čas, pak pojedu další rally. Užívám si to a ničemu to neškodí."

Räikkönen se účastnil již několika národních rally a tento víkend debutuje na světové úrovni. Na závodění mimo okruhy má samozřejmě svolení od Ferrari.

"Nejdříve jsem se zeptal Lucy di Montezemola, jestli by to šlo, protože Fiat má S2000 auto, takže to bylo snadné rozhodnutí. Věděl, že mám o to zájem, takže mě to nechal udělat v mém volném čase," vysvětlil Räikkönen.



Zvýší Yamaha své zastoupení ve WSBK?

31. července 2009 v 7:57 | Armí

Zvýší Yamaha své zastoupení ve WSBK?

Massimo Meregalli by rád v roce 2010 viděl na startovním roštu WSBK větší počet motocyklů Yamaha R1. Šéf týmu Yamaha WSB říká, že by tato účast určitě továrně prospěla.
I když je Yamaha v současnosti ve WSBK na druhém místě, zastupuje ji pouze jeden nezávislý tým GNT 94, který provozuje jeden motocykl, jezdí na něm David Checa.
Ducati má naproti tomu na startovním roštu celkem šest motocyklů a kromě týmu Ten Kate Honda jsou na startovním roštu ještě další čtyři motocykly Honda. Dokonce i Kawasaki zahájila sezonu se šesti motocykly ZX-10R,
Týmy Stiggy Honda, Sterilgarda Ducati a Guandalini Ducati dokazují, že jsou konkurenceschopné a že jejich jezdci zatím v této sezoně dokázali jezdit vpředu. Yamaha nemá kromě Bena Spiese a Toma Sykese žádné zastoupení, které by stálo za pozornost.
Meregalli nabídl podporu jakémukoli perspektivnímu satelitnímu týmu v roce 2010. Tato podpora by byla stejná jako pomoc týmu GSE Racing v British Superbike, který v současnosti v této sérii dominuje.
"Už teď dodáváme motocykly týmu Yamaha UK a spolupracujeme s týmem GSE Racing," řekl Meregalli pro crash.net. "Máme velmi dobrý pracovní vztah s GSE, tak bychom mohli mít stejný vztah s dalším týmem, pokud by v Mistrovství světa Superbike byl satelitní tým."
"Já sám bych byl velmi rád, kdybych viděl na startovním roštu mnoho motocyklů Yamaha, určitě bychom jim poskytovali takovou podporu, jakou potřebují."



BMW bude ve WSBK pokračovat

31. července 2009 v 7:56 | Armí

BMW bude ve WSBK pokračovat

Účast BMW v mistrovství světa Superbike by měla pokračovat podle plánu i po šokujícím oznámení, že tento výrobce odejde na konci letošní sezony z Formule 1.
Německý výrobce svolal tiskovou konferenci, kde oznámil, že pátá sezona BMW ve Formuli 1 je poslední sezonou tohoto výrobce.
Panují obavy, že by BMW mohlo omezit své další aktivity v motosportu. Avšak Norbert Reithofer, předseda managementu BMW A.G., potvrdil, že firma odchází pouze z Formule 1.



Yamaha vede v průběžném hodnocení týmů a značek MotoGP

31. července 2009 v 7:55 | Armí

Yamaha vede v průběžném hodnocení týmů a značek MotoGP

Jezdci všech tříd světového šampionátu závodů silničních motocyklů teď mají krátkou letní přestávku. Zaměříme se na královskou kubaturu a podíváme se jak si týmy MotoGP vedou po deseti závodech sezony.

S Valentinem Rossim a Jorge Lorenzem ve vedení průběžného hodnocení šampionátu určitě není žádným překvapením, že tovární tým Fiat Yamahy je včele tabulky hodnocení týmů světového šampionátu. V desátém podniku sezony v Británii to bylo letos poprvé, kdy se ani jeden z nich nepostavil na stupně vítězů, ale i tak má letos Yamaha velkou příležitost zopakovat své trojí vítězství. V minulém roce totiž vyhráli soutěž jezdců, výrobců i týmů.

Satelitní tým Yamahy Monster Tech 3 je v hodnocení týmů na čtvrtém místě a je v této chvíli nejlepším netovárním týmem, což jen potvrzuje vysokou konkurenceschopnost letošního modelu Yamahy M1. Naposledy jejich jezdci Colin Edwards a James Toseland výrazně zabodovali v britské Grand Prix, když získali pro tým body za druhé a šesté místo.

Druhá příčka v hodnocení týmů patří tovární Repsol Hondě s jezdci Danim Pedrosou a Andrea Doviziosem, kteří mají v této chvíli na kontě po jednom vítězství. Španělský jezdec zahájil sezonu zraněný a postupně se dostával do tempa. V Jerezu si zajel pro druhé místo a závod na americké dráze v Laguně Seca vyhrál. Honda se snaží svým jezdcům pomoci jak se dá. Zlepšení odstartoval nový podvozek a poslední zlepšení prodělala pohonná jednotka RC212V. Toho dokázal využít na sto procent až v Doningtonu Andrea Dovizioso, když britský závod vyhrál poté, co před tím tři Velké ceny nedokončil. Honda na své jezdce spoléhá a bude se snažit v druhé polovině sezony snížit náskok Yamahy.

Pro třetí tým v pořadí, italskou tovární Ducati, je zásadním úkolem číslo jedna stoprocentní zdravotní stav jejich jezdce Casey Stonera a další pokrok ve výkonnostní úrovni Nicky Haydena. Australan se potýká se zdravotními problémy a to ho v první polovině sezony velmi omezovalo. Vyhrál dva závody a celkem se na stupně vítězů postavil v pěti Velkých cenách, což Ducati zatím stačí na třetí pozice v hodnocení týmů i výrobců.

Tovární tým Rizla Suzuki je pátý v hodnocení týmů a čtvrtý mezi výrobci, což je po nadějných výkonech v předsezonních testech určitě velké zklamání. Na čtvrtý netovární tým Monster Tech 3 ztrácí pětadvacet bodů a to je určitě vysoko za očekáváními, s kterými do této sezony vstupovali. Nejlepším umístěním Lorise Capirossiho jsou dvě pátá místa a Chris Vermeulen sice bodoval ve všech deseti závodech, ale ani on nedokázal zajet lépe než na páté místo a vůbec se mu tak nedaří zopakovat svá pódiová umístění z předchozího roku.

Posledním týmem, který má v této chvíli v tabulce průběžného hodnocení týmů MotoGP víc jak sto bodů je netovární San Carlo Honda Gresini s jezdci Alexem De Angelisem a Toni Elíasem. Oba jezdci měli od začátku sezony problémy, kde si stěžovali na nedostatečnou zadní přilnavost jejich motocyklů a tomu také odpovídaly jejich výkony. Alex De Angelis zajel první výrazný výsledek až v Německu, kde byl pátý a naposledy ve Velké Británii, když si v těžkém závodu na mokré dráze Donington Parku dojel pro parádní čtvrté místo. Toni Elías dosáhl zatím svých nejlepších výsledků v americké Laguně a německém Sachsenringu, kde pokaždé obsadil šesté místo.

Zvláštní pozornost si zaslouží Marco Melandri a jeho letos nový tým Hayate Racing, který provozuje motocykl Kawasaki ZX-RR bez tovární podpory. Hayate Racing je v současnosti nejlepším týmem s jedním jezdcem a patří jim sedmé místo v tabulce týmů MotoGP. Ovšem v hodnocení výrobců ztrácí Kawasaki na Suzuki jen deset bodů a to je opravdu málo vzhledem k tomu jaké podmínky má Melandri u Hayate a Capirossi s Vermeulenem u Suzuki. Jen těžko si dokážeme představit, co by se asi tak stalo, kdyby Suzuki v konečném hodnocení výrobců předběhla netovární Kawasaki.

Za Melandriho Hayate Racing je na osmé pozici tým Randy De Punieta LCR Honda. Díky třetímu místu si tento soukromý tým bodově polepšil, protože až dvanáct bodů za ním je na devátém místě satelitní tým Ducati Pramac Racing s jezdci Mika Kalliem a Niccolo Canepou.

Čtrnáct bodů a průběžné desáté místo patří Scot Racingu. Tento tým zahájil sezonu s jezdcem Yuki Takahashim, ale ten byl později nahrazen maďarským jezdcem Gáborem Talmácsim, který teď závodí s jejich jedinou Hondou RC212V.
Průběžné pořadí týmů v třídě MotoGP
P.TýmBodyQATJPNSPAFRAITACATNEDUSAGERGBR
1.FIAT YAMAHA TEAM34936452525364545364511
2.REPSOL HONDA TEAM209162728291323-251632
3.DUCATI MARLBORO TEAM1972913171529222424213
4.MONSTER YAMAHA TECH 31581311121619122391330
5.RIZLA SUZUKI MOTOGP1339151618171618888
6.SAN CARLO HONDA GRESINI1071749113410152113
7.HAYATE RACING TEAM792101120525699
8.LCR HONDA MOTOGP74651328897-16
9.PRAMAC RACING62810-110724614
10.SCOT RACING TEAM MOTOGP141-43--1-14
11.GRUPO FRANCISCO HERNANDO123-5--13---

Průběžné pořadí značek v třídě MotoGP
P.ZnačkaBodyQATJPNSPAFRAITACATNEDUSAGERGBR
1.YAMAHA23020252525202525202520
2.HONDA1641116201613139251625
3.DUCATI1562513161125161613138
4.SUZUKI89991010111111855
5.KAWASAKI792101120525699



Uvidíme, jestli nechám Schumachera jet, vtipkuje Massa

31. července 2009 v 7:52 | Armí

Uvidíme, jestli nechám Schumachera jet, vtipkuje Massa

Felipe Massa se cítí o tolik lépe, že přišel čas i na první vtípky. Když se dozvěděl, že ho má ve Valencii nahradit Michael Schumacher, dodal, že není jisté, zda mu svůj vůz přenechá.

"Vtipkoval se svými přáteli a bratrem, a řekl nám: ´Uvidíme, jestli ho nechám jet, protože já se nevzdám,´" uvedl Massův doktor Dino Altman.

I když lékaři věří, že se Massa vrátí do kokpitu formule 1, neví kdy. Jejich pacient je nenechává o svých plánech pochybovat. "Na nic jiného nemyslí, je to jeho utkvělá představa. Vůbec nemá strach. Myslí si, že by byl schopen závodit ve Valencii," řekl Altman.

Po fyzické stránce je na tom Massa také čím dál tím lépe, i když podle Altmana vypadá jako boxer. Chodí po pokoji, sprchoval se a jí běžnou stravu. Levé oko je rovněž v pořádku.

Se zázemím nemocnice AEK v Budapešti je Massův tým natolik spokojený, že prozatím zavrhl i přemístění na kliniku Saillant v Paříži, jak původně zamýšlel. S maďarskými lékaři spolupracují kolegové z FIA. Z Budapešti tedy Massa pravděpodobně odcestuje rovnou domů, i když se zatím neví, zda do Brazílie nebo Monaka.




Odvolací soud rozhodne o trestu pro Renault v polovině srpna

31. července 2009 v 7:50 | Armí

Odvolací soud rozhodne o trestu pro Renault v polovině srpna

Mezinárodní automobilová federace stanovila, že její odvolací soud zasedne 17. srpna, aby potvrdil nebo zrušil zákaz startu týmu Renault v Grand Prix Evropy.

Stewardi udělili tento trest francouzskému týmu za to, že v maďarské GP pustil zpět na trať Fernanda Alonsa s uvolněným kolem a následně ho o tom ani neinformoval. Porušil tak články 3.2 a 23.1 Sportovních regulí.

Verdikt o odvolání Renaultu by měl soud zveřejnit 18. srpna, tedy s dostatečným předstihem před závodem ve Valencii, který se uskuteční 23. srpna.



Poncharal: Právě teď jsme s oběma našimi jezdci spokojeni

30. července 2009 v 14:32 | Armí

Poncharal: Právě teď jsme s oběma našimi jezdci spokojeni

Poslední červencovou neděli získali jezdci Monster Tech 3 v britské Grand Prix více bodů než jejich kolegové z továrního týmu. Colin Edwards pro sebe a tým získal letos první stupně vítězů v podobě druhého místa a James Toseland dojel na šesté pozici, čímž zopakoval svůj nejlepší výsledek z Assenu.

Pro soukromý tým je to velmi významný úspěch a o to důležitější, že se na něm podíleli oba jejich jezdci, kteří si z úst šéfa týmu Herve Poncharala vyslechli slova chvály za dobře odvedenou práci.

"Colin si tento výsledek zaslouží. Velmi tvrdě pracuje a tolik toho přinesl Yamaze, Bridgestone a týmu. Má rád Anglii, má rád Donington a to je dráha, kde se mu pokaždé daří. Jsme velmi šťastní, že odtud odjíždíme z druhým místem," řekl s úsměvem na tváři šéf týmu Monster Tech 3.

Herve Poncharal rovněž pochválil svého druhého jezdce Jamese Toselanda, který vyvinul maximální úsilí, aby před svými domácími fanoušky odčinil svůj výpadek z předchozího roku, když tehdy spadnul už v prvním kole.

"K Jamesovi bych rád řekl, že opravdu zvládl velmi těžký závod. Po celou dobu bojoval a jsem rád také za něho. Bylo hezké vidět všechny ty jásající fanoušky, když mu tleskali a to byl pro nás velmi výrazný týmový výsledek."

Když Poncharal hovořil o budoucnosti svých dvou jezdců u týmu Monster Tech 3, řekl: "Jorge Lorenzo je právě teď důležitý muž a do té doby než on učiní rozhodnutí ohledně toho, co chce dělat v příštím roce, tak všechna jednání skrz celý paddock jsou pozdržena."

"Právě teď jsme spokojeni s oběma našimi jezdci. Nyní jsme už trošku za polovinou sezony, ale nechceme učinit žádná rychlá rozhodnutí. Chceme počkat. Pokud Colin s Jamesem dokážou v dalších třech nebo čtyřech závodech zajet podobně, tak proč je měnit. Ale jsme těsně spjati s Yamahou v Japonsku a zda Jorge zůstane nebo nezůstane, musíme zvážit každou možnost," řekl závěrem Herve Poncharal z Monster Tech 3.



Davide Brivio k poslednímu závodu v Donington Parku

30. července 2009 v 10:46 | Armí

Davide Brivio k poslednímu závodu v Donington Parku

Valentino Rossi po chybě v dvacátém kole závodu britské Grand Prix, přišel o možnost získat své osmé a zároveň poslední vítězství v Donington Parku, kde minulý víkend uspořádali poslední britský podnik světového šampionátu silničních motocyklů, který se už od příštího roku pojede v Silverstone.

V tomto roce je to podruhé, kdy se italský šampion nepostavil na stupně vítězů, ale jak uvedl jeho týmový manažer Davide Brivio, vzhledem k okolnostem bylo jedenáct bodů, které si z Británie odvezl dostatečné na to, aby si upevnil svou vedoucí pozici v šampionátu a zvýšil svůj náskok na druhého Lorenza na celých pětadvacet bodů.

"Z jedné strany trošku litujeme toho, že jsme nevyužili takovou příležitost vyhrát závod, ale celkově si myslím, že je to dobré," uvedl Davide Brivio. "Našim cílem je mistrovský titul, získali jsme jedenáct bodů na naše soupeře a nyní vedeme o pětadvacet bodů, takže z tohoto pohledu to byl dobrý den. Když si uvědomíte, že jsme museli svést dvě těžké bitvy v Barceloně a Sachsenringu k tomu, abychom získali deset bodů, pak jsme nyní se ziskem jedenácti spokojení."

Po krátké letní přestávce bude následovat další série závodů v Brně, Indianapolisu a Misanu. K tomu Davide Brivio krátce uvedl: "Našim prvořadým cílem je končit závody na stupních vítězů tak, abychom si postupně budovali potřebný bodový náskok v celkovém hodnocení."

"Tyto okruhy jsou pro nás všechny příznivé, protože tam Valentino v minulém roce vyhrál, ale je nám také jasné, že v tomto roce je to pokaždé mnohem komplikovanější. Přesto si myslím, že jsme konkurenceschopní a to je velmi důležité," uvedl závěrem Davide Brivio.



Xaus po úspěšné operaci

30. července 2009 v 8:36 | Armí

Xaus po úspěšné operaci

Rubén Xaus už se začal zotavovat po svém zranění. Při nehodě v prvním závodě v Brně o tomto víkendu spadl a utrpěl zlomeninu stehenní kosti (krčku).

Odletěl do Barcelony a tam se podrobil operaci. I když k chůzi potřebuje berle, lékaři řekli, že může hned začít s plaváním a fyzioterapií. To znamená, že by mohl být možný návrat na závodní trať v příštím kole v Německu.

"Všechno fungovalo velmi dobře. Včera ráno jsem přijel do nemocnice a lékaři už na mne čekali. Operace proběhla velmi dobře. Do stehenní kosti mi vložili tři šrouby a o dvacet čtyři hodin později mi řekli, že mohu odejít. Chtěl bych poděkovat Miquelu Llobetovi a Miguelu Salesovi za skvělou práci a celému týmu za to, že se o mne tak dobře starali."

"Zůstanu v apartmentu v Playa de Aro nedaleko pláže, i proto, že je to velmi blízko místa, kde se budu věnovat fyzioterapii a rehabilitaci. V současnosti mám berle, protože nesmím vůbec zatěžovat pravou nohu, ale můžu normálně sedět a je to celkem dobré Mohu skoro okamžitě začít plavat a velmi brzy začnu s fyzioterapií. Nemám bolesti a opravdu se těším, že se uzdravím a zase budu na motocyklu."

"V Brně náš motocykl fungoval velmi dobře a dobře se dal ovládat, takže je to opravdu velká škoda, že jsem spadl. Myslím, že důvodem, proč jsem se zranil, bylo to, že nebyl štěrk uhrabaný a při nedávném dešti se tam udělaly hrboly, které byly tvrdé jako beton. Zřejmě jsem do jednoho narazil to způsobilo to zranění, jinak bych po nehodě odešel bez problémů."



Šokující návrat Hopkinse k Suzuki se nekoná

30. července 2009 v 8:34 | Armí

Šokující návrat Hopkinse k Suzuki se nekoná

John Hopkins se nevrátí do mistrovství světa MotoGP s týmem Suzuki. Americký závodník navštívil paddock MotoGP při Velké ceně Německa, když mířil na závod Mistrovství světa Superbike do Brna. Na Sachsenringu hovořil s managementem Suzuki a údajně také zkoumal možnosti v týmu Pramac Ducati, vzhledem k tomu, že je pravděpodobné, že Canepa bude po své první sezoně z tohoto týmu propuštěn.

Hopkins se v současnosti snaží obnovit svoji kariéru v Mistrovství světa Superbike, kde jezdí v týmu Stiggy Honda. Od Suzuki odešel na konci roku 2007, když ho zlákala velmi výhodná smlouva s Kawasaki. Paul Denning však řekl, že není pravděpodobné, že by Suzuki o Hopkinsovi vážně uvažovala jako o možnosti pro sezonu 2010, i když v roce 2007 skončil na tovární Suzuki GSV-R na čtvrtém místě.

"Vždycky platí - nikdy neříkej nikdy," řekl Denning pro MCN. "John řekl, že by se moc rád vrátil do MotoGP a moc rád by se vrátil k Suzuki. Ale nemyslím si, že by to bylo pro příští rok nějak zvlášť pravděpodobné."



Mark Webber navštíví Českou republiku

30. července 2009 v 8:33 | Armí

Mark Webber navštíví Českou republiku

Pilot Red Bullu Mark Webber zavítá do České republiky. Přijede se totiž soukromě podívat na velkou cenu silničních motocyklů do Brna.
Australan se tak po Fernandu Alonsovi a technickém řediteli Williamsu Samu Michaelovi stane v krátké době další významnou osobností formule 1, která českou zemi navštíví.
V září je taktéž v Brně očekáván Felipe Massa v rámci akce Ferrari Racing Days, ale jeho návštěva je s ohledem na současné Massovo zranění nejistá.



Dítě štěstěny

30. července 2009 v 8:32 | Armí

Dítě štěstěny

Ještě před pěti dny jsem se ptal sám sebe: panebože, jak přežiju tu letní přestávku? To jsem ale netušil, jaký neuvěřitelný sled událostí nás čeká.
Začalo to samozřejmě neuvěřitelnou sobotní havárií Felipeho Massy (podívejte se na 3D animaci, která jen doloží, jak velké štěstí v neštěstí Massa měl). U ní jsem si poprvé pomyslel, že budou mít média o čem psát.
To jsem ale netušil, že Renault za neupevněné kolo obdrží bizarní penalizaci zákaz startu ve Valencii, což je s odvolacím řízením a následným zmírněním trestu příběh sám o sobě na celé léto.
Jako třešnička na dortu přišlo oznámení BMW o tom, že na konci sezony opustí formuli 1. Okurková sezona? Kdeže! Už teď je problém se v použitelných tématech vyznat.
No a pak ta maličkost s Michaelem Schumacherem... Ani ne 24 hodiny poté, co si byl jeho manažer Willi Weber "na 200 % jist, že to nebude Schumi, kdo si sedne do Massova auta" a jeho mluvčí Sabine Kehmová připomněla Schumacherův věk a zraněná záda po havárii na motorce, jen tak hala bala přijde na svět zpráva, že "Ferrari má v úmyslu posadit Schumiho do Massova monopostu".
Zprávy o BMW a Schumacherovi mají jeden společný faktor: po světě se roznesly rychleji než v rámci zasvěcené komunity formule 1. Je to dáno zejména tím, že rozhodnutí v obou případech padla jen velmi krátkou dobu před samotným oznámením. Nepamatuji si, kdy naposled byli činovníci F1sports informováni o dění v F1 zvenčí, než aby tomu bylo naopak. O to větším kouzlem se celá záležitost vyznačuje.
Právě jsem dokončil několikahodinovou cestu autem (v životě jsem nebyl na nekvality mobilního internetu a GSM pokrytí naštvaný více než dnes - poznámka: neřídil jsem) a 90 % jsme strávili debatami a úvahami nad tím, co se právě stalo. A převládaly rozvahy nad tím, jak velké štěstí jako komentátor motorsportu mám...
Jen krátce poté, co jsem absolvoval svůj komentátorský debut při závodě A1GP v Laguna Seca 12. března 2005, jsem měl tu čest doprovázet vítězství Tomáše Engeho v čínské Šanghaji za tým České republiky (byl to hned následující závod).
V mé oblíbené soutěži amerických formulí IndyCar nejenže se na konci sezony 2007 rozhodlo o titulu mezi Dariem Franchittim a Scottem Dixonem v poslední zatáčce, což byl zážitek sám o sobě (srovnatelný s dále zmíněným finále 2008), o rok později vyhrála má oblíbená Danica Patricková svůj první závod IndyCar série - pravda, na americké půdě by to nemělo sebemenší chybičku.
Kdo by zapomněl na infarktový závěr sezony 2008 formule 1? Bezprecedentní finiš ve mně dozníval téměř měsíc. Pravda, Glock mě budí ze sna ještě dnes... I přesto jsem si ale říkal, že jsem dítě štěstěny. Největší události motorsportu v tom ryzím slova smyslu a já jsem u toho jako průvodce.
A včera oznámil Michael Schumacher návrat do formule 1. Pravda, vaše reakce na tuto událost se možná podle očekávání významně odlišují: jedni vcelku pochopitelně neskrývají megalomanské nadšení podtržené prvky neschopnosti uvěřit, ti druzí kroutí hlavou nad tím, co to ten Schumi vyvádí?
V Schumacherově éře jsem fandil spíše jeho soupeřům. Ale přesto se nedalo ubránit masivnímu úspěchu, kterého dosáhl. Když jsem měl možnost jej párkrát potkat v paddocku formule 1, až po pár vteřinách jsem si uvědomil, že jsem se vlastně zasekl a jen zíral, jak trpělivě odmítá prohodit jakékoli slovo se zástupci médií, zdraví se se všemi známými a lidskou masou se snaží proklouznout do míst, kde bude mít zase trochu soukromí. Skoro máte tendenci si na něj sáhnout a ověřit si, zda je skutečný...
Tenkrát poprvé jsem se zamyslel nad tím, jak těžký život musí vést. Je vůbec někdo, kdo jej nepozná? Není divu, že kolem jeho švýcarské vily jsou rozsáhlé pozemky, kam se nikdo nedostane. Skoro jako domácí vězení: trest za úspěchy a slávu.
Michael Schumacher s největší pravděpodobností nastoupí na start příštího závodu formule 1. Ale jako ještě větší událost vnimám jeho návrat do mediálního kolotoče. V živých barvách vidím shluky novinářů, fotografů, kameramanů kolem Schumachera, zatímco místa pro rozhovory s ostatními závodníky budou zet prázdnotou. Budou žárlit nebo budou rádi, že poměří síly s nejlepším z nejlepších?
Tak jak tak, až 23. června ve 13:55 dostanu signál, že živý přenos dalšího závodu začal, bude to závod s Michaelem Schumacherem, a celý svět bude u toho. Michael Schumacher pojede v jednom týmu s Kimim Räikkönenem, v roce 2006 záležitost zcela nepředstavitlená. Mistr světa 2008 Lewis Hamilton, který se s ním na trati nepotkal, vyzve sedminásobného šampiona v přímém souboji, Fernando Alonso a Michael Schumacher opět změří síly, Rubens Barrichello na nějakou dobu nebude nejstarším startujícím a devatenáctiletý Jaime Alguersuari se na trati potká s legendou, která v F1 poprvé startovala, ještě když Alguersuari nosil plínky.
Cítím podobou euforii, jako když rozhodčí dostane možnost pískat finále mistrovtsví světa v kopané, rozhodovat finále Wimbledonu, zahrát si golf společně s Tigerem Woodsem, nebo políbit Angelinu Jolie. (Vybral bych si to poslední.) A jsem rád hlavně za vás, protože po těch nekonečných nesmyslech mezi FIA a FOTA se začalo mluvit o F1 opět z těch pravých důvodů.
A to si ani neumím představit to mediální zemětřesení, kdyby Schumacher závod náhodou vyhrál!
A na BMW už všichni zapomněli...





Cecchinello přivítal výkon De Punieta s nadšením

29. července 2009 v 20:14 | Armí

Cecchinello přivítal výkon De Punieta s nadšením

Závod královské kubatury v Britské Grand Prix připravil nejedno překvapení, ale samozřejmě tím největším bylo obsazení pozic na stupních vítězů. Zvítězil Andrea Dovizioso vůbec poprvé v MotoGP, Colin Edwards zase letos poprvé zajel na pódiové umístění a Randy De Puniet získal fantastický výsledek v podobě třetího místa.

Lucio Cecchinello, manažer a majitel LCR Hondy v jedné osobě byl velmi nadšený třetím místem svého francouzského jezdce, když hovořil s motogp.com a nebylo se ani čemu divit, protože umístění na stupních vítězů získali naposledy v roce 2006 s Casey Stonerem.

Cestu k tomuto úspěchu Cecchinello vidí v mnohem lepším technickém kompletu než měli k dispozici loni, ale každopádně velký krok kupředu učinil tým spolu s De Punietem, který od prvního závodu sezony podává vyrovnané výsledky a letos závod nedokončil pouze v jednom případě, což je ve srovnání s rokem 2008 neskutečné zlepšení.

Francouzova zatím jediná chyba přišla v závodu Velké ceny Německa, kde spadl už v prvním kole, ale stačil se plně zkoncentrovat hned na další závod v Británii, aby jako správný profesionál odvedl pro LCR Hondu nejlepší výkon v posledních letech.

Spokojený majitel týmu k tomu dále uvedl: "Pro nás to je velmi neobyčejné, protože jsme na stupních vítězů nestáli od turecké Grand Prix v roce 2006 a především kvůli tomu, že to byl opravdu velmi náročný závod vzhledem k podmínkám. Všichni v pitboxu byli vzrušení a nervózní, protože podmínky byly náročné, spadlo tam hodně jezdců, ale nakonec jsme měli štěstí a Randy odvedl vynikající práci."

Cecchinello dále uvedl, co takový výsledek může znamenat pro tým jako je ten jejich, když řekl: "Věřím, že výsledky tohoto víkendu jsou velmi důležité pro světový šampionát MotoGP. Tento druh výsledků umožní satelitnímu týmu přesvědčit sponzory, přesvědčit naše příznivce a získat důvěru před veřejností. Doufejme, že nám to rovněž pomůže získat také lepší technický materiál od našich dodavatelů."




John Hopkins o svém návratu do MotoGP stále uvažuje

29. července 2009 v 20:14 | Armí

John Hopkins o svém návratu do MotoGP stále uvažuje

Nechce se tomu ani věřit, ale letošní sezona mistrovství světa silničních motocyklů je už ve své druhé polovině a máme tu znovu období, kdy se pomalu začíná rozhodovat o smlouvách jezdců pro rok 2010. Někde se smlouvy budou prodlužovat někde zase uzavírat nové a možná se najdou i taková jména, která už v příštím roce na startovním roštu neuvidíme.

Možná i z toho důvodu navštívil Velkou cenu Německa Anglo-Američan John Hopkins, který si po odchodu Kawasaki z MotoGP buduje svou kariéru s týmem Stiggy Honda ve světovém šampionátu superbiků, ale myšlenky na návrat do mistrovství závodních prototypů MotoGP ho zcela určitě neopustily.

Podle Motorcycle News Hopkins na Sachsenringu hovořil s vedením továrního týmu Suzuki, ale pravděpodobně také hledal určité možnosti u satelitního týmu Ducati, kde se teď jeví budoucnost Niccola Canepy dost nejistě.

Právě od Suzuki Hopkins v roce 2007 odešel, když měl za sebou skvělou sezonu, v které se umístil na celkovém čtvrtém místě, ale finanční nabídce ze strany Kawasaki tehdy neodolal a to se mu také stalo osudným. Hopkins měl být totiž tím jezdcem, který Kawasaki konečně přinese tolik žádané vítězství v závodech Grand Prix, ale to se mu nepodařilo.

Nicméně šéf týmu Suzuki Paul Denning se vyjádřil v tom smyslu, že je velmi nepravděpodobné, že by Suzuki zvažovala angažovat Hopkinse pro příští sezonu, když pro Motorcycle News uvedl: "Jak se říká, nikdy neříkej nikdy. John řekl, že by se velmi rád vrátil zpátky do MotoGP a moc rád zpátky k Suzuki. Ale nemyslím si, že to bude pro příští rok možné."





Rossi je zvědavý na rychlou dráhu v Silverstone

29. července 2009 v 20:13 | Armí

Rossi je zvědavý na rychlou dráhu v Silverstone

Valentino Rossi byl jedním z nejúspěšnějších jezdců na závodní dráze okruhu v Donington Parku, kde se minulou neděli jel poslední závod britské Grand Prix. Italovi se charakter dráhy v těsném sousedství města Derbi zamlouval a pokaždé se na tamní Velkou cenu těšil. Jeho poslední závod mu ovšem nevyšel dle jeho představ, ale i tak bude na tuto dráhu vzpomínat v dobrém.

Příští Velká cena Velké Británie se pojede v roce 2010 už na okruhu v Silverstone, který nyní prochází rekonstrukcí a po dokončení bude v kalendáři závodů mistrovství světa patřit k těm nejrychlejším.

V rozhovoru s Motorcycle News Valentino Rossi uvedl, že se těší na vysokorychlostní dráhu v Silverstone, i když byl vždy velkým příznivcem okruhu v Donington Parku. Nicméně závodní okruh, který naposledy pořádal motocyklový šampionát v roce 1986 je velkým lákadlem i pro osminásobného mistra světa a současného jezdce tovární Fiat Yamahy.

Pro Motorcycle News Rossi dále řekl: "Slyšel jsem, že bude hodně rychlý a to je velmi dobře. Mám Donington hodně rád a doufám, že Silverstone bude na stejné úrovni. Donington je jeden z mých oblíbených okruhů, ale musíme počkat a uvidíme s čím přijde Silverstone."

"Okruh v Silverstone jsem nikdy neviděl," pokračoval Rossi. "V minulém roce jsem tam měl možnost řídit Aston Martin DB9, ale nakonec z toho sešlo. Viděl jsem ale jeho plány a i když je hodně těžké si udělat celkový úsudek z nákresu, podle mě vypadá opravdu dobře."

"Přinejmenším je Silverstone starým okruhem jako dráha v Doningtonu nebo Assenu. Není to dráha vytvořená počítačem a to je určitě dobře," řekl závěrem Valentino Rossi.






Massa udělal pár prvních kroků, doktoři věří, že bude znovu závodit

29. července 2009 v 20:10 | Armí

Massa udělal pár prvních kroků, doktoři věří, že bude znovu závodit

Rekonvalescence Felipeho Massy pokračuje velmi dobře. Brazilský pilot Ferrari mluví, může sedět a dokonce udělal pár prvních kroků. Dnes opustí jednotku intenzivní péče, ale v nemocnici AEK zůstane ještě několik dní, poté bude převezen jinam.

Massa podstoupil sérii dalších vyšetření, která potvrdila, že je vše v pořádku a že zotavení velmi dobře pokročilo. Dnes Massu znovu navštíví prezident Ferrari Luca di Montezemolo.
Massův osobní lékař Dino Altman je z pokroku svého pacienta natolik povzbuzený, že je přesvědčen, že kariéra závodního pilota není ohrožena.

"Nepochybuji o tom, že bude znovu závodit. Jsem si tím jistý. Situace je stále delikátní, ale věřím, že už není v ohrožení života. Od začátku jsem měl pocit, že trauma není tak velké, jak jsem si myslel, ale pokrok z posledních hodin předčil naše nejdivočejší očekávání," řekl.

Doposud se vyvrací i veškerá podezření na poškození levého oka, navíc jsou v pořádku všechny ostatní reflexy. "Při cvičení s fyzioterapeutem ukázal, že rozezná pravou a levou, plně vnímá vzdálenost a prostor. Ztráta paměti se týká jen krátkého časového úseku. Oko bylo opatrně otevřeno, protože je pořád nateklé, a řekl, že vidí. Zrak nebyl oslaben. Správně odpovídal ve třech jazycích: portugalštině, italštině a angličtině. To znamená, že je kognitivní oblast mozku v pořádku," dodal Altman.

Svého týmového kolegu by zpět ve voze rád viděl co nejdříve Kimi Räikkönen. "Chtěl bych Felipemu opět popřát brzké uzdravení. V sobotu měl neuvěřitelnou nehodu a domnívám se, že na něj mysleli všichni u Ferrari i jezdci na roštu," řekl Fin.

"Vím, že se jeho stav neustále zlepšuje a to slyším rád. Doufám, že bude brzy v pořádku a vrátí se na trať. Byla to absurdní nehoda a tým zažil těžké chvilky, protože jsme zpočátku nevěděli, proč Felipe na tom místě vyjel mimo trať. Ale jezdec pak musí některé věci ignorovat, jakmile je na trati."
Bernie Ecclestone mezitím vyjádřil pochybnosti o tom, že by se Massa stihnul vrátit za volant ještě letos. Stejně tak pochybuje, že by ho mohl nahradit Michael Schumacher.




Michael Schumacher bude pro Ferrari závodit místo Felipeho Massy

29. července 2009 v 20:09 | Armí

Michael Schumacher bude pro Ferrari závodit místo Felipeho Massy

Michael Schumacher dnes oznámil, že zastoupí zraněného Felipeho Massu a bude znovu závodit ve formuli 1.

"Dnes odpoledne jsem se setkal se Stefanem Domenicalim a Lucou di Montezemolem. Společně jsme rozhodli, že se připravím, abych zastoupil Felipeho," uvedl Schumacher.

"I když je pravda, že kapitola formule 1 byla pro mě dlouho a zcela uzavřená, je také pravda, že z důvodu loajálnosti k týmu nemůžu ignorovat tuto nešťastnou situaci. Ale jelikož jsem soutěživý, velmi se na tuto výzvu těším."
Schumachera čeká specifický tréninkový program, aby získal zpět potřebnou fyzickou kondici. Ferrari má v plánu ho nechat závodit, dokud se za volant nevrátí Felipe Massa.

Michael Schumacher skončil se závoděním ve formuli 1 na konci roku 2006, od té doby působí u Ferrari jako poradce. Naposledy monopost F1 testoval v dubnu 2008. Nyní nastoupí jako týmový kolega svého dřívějšího soupeře Kimiho Räikkönena.




Räikkönen: Bude to těžké, ale letos chci alespoň jedno vítězství

29. července 2009 v 20:08 | Armí

Räikkönen: Bude to těžké, ale letos chci alespoň jedno vítězství

Druhé místo Kimiho Räikkönena v maďarské Grand Prix znamenalo pro Ferrari letošní nejlepší výsledek, i když radost z tohoto úspěchu pochopitelně zastínily obavy o Felipeho Massu. Räikkönen chce na pódiu udělat další krok, ten poslední.

"Díky těmto osmi bodům jsme nyní třetí v Poháru konstruktérů. Na tomto místě chceme zůstat, protože to je cíl, který jsme si stanovili pro druhou polovinu sezóny," řekl Fin.

"Samozřejmě se budeme snažit postoupit ještě o jedno místo na stupních vítězů, ale víme, že to bude těžké, protože konkurence je opravdu tvrdá. Nevzdám se, protože letos bych chtěl vyhrát alespoň jeden závod."

Räikkönen se také pozastavil nad hladkým průběhem závodu na Hungaroringu, kde obvykle nemívá žádné problémy, na rozdíl od Nürburgringu nebo Hockenheimu.

"Pokročili jsme, o tom není pochyb. Vysoké teploty našemu vozu pomohly a já jsem na to mohl tlačit na měkké i tvrdé směsi. Podařilo se nám získat místo na pódiu, ale o vítězství jsme bojovat nemohli. Je zvláštní, jak to na některých okruzích jde dobře a na jiných je to přesně naopak. V Německu se vždy něco pokazí, ale v Maďarsku jsem byl znovu na pódiu, popáté," řekl.

Nadcházející víkend čeká Räikkönena premiéra ve světovém šampionátu rally, jako obvykle mimo závodní okruhy usedne za volant Fiatu Grande Punto Abarth S2000. Před přípravami na GP Evropy ho čeká dovolená ve Finsku.




Dvě kola, 300 km v hodině, každý sám za sebe,
16 okruhů na 5 kontinentech.

Profily jezdců, kteří chtějí být stále rychlejší. Slova mechaniků, lékařů a dalších, bez kterých by to nikdy nedokázali. Dech beroucí závody, pády, vítězství i prohry.

Pro motorkáře zřejmě povinná záležitost, pro ty ostatní zajímavé nahlédnutí do světa rychlých strojů. Poznejte nehrané napětí, karamboly a touhu po vítězství.

( Moto gp v zajetí rychlosti )