Duben 2009

Lukáš Pešek chce v Jerezu navázat na úspěch z Motegi

30. dubna 2009 v 19:41 | Armí

Lukáš Pešek chce v Jerezu navázat na úspěch z Motegi

Lukáš Pešek se v pondělí vrátil do Prahy po závodu v Japonsku, kde dosáhl na své nejlepší umístění v kariéře v třídě do 250 ccm. Úspěšný byl v Motegi zejména díky tomu, že se mu podařilo najít dobré nastavení motorky.

Jerez sice všichni jezdci znají velmi dobře díky testům, ale Lukáš by chtěl navázat na práci, kterou se svým týmem odvedl na nastavení v Japonsku.

"Závod v Japonsku se mi celkem vydařil, především start byl perfektní. Motocykl byl skvěle nastaven, tak dobře se mi snad zatím na něm ještě nejelo a teď se na to nastavení pokusíme navázat v Jerezu," řekl Pešek.

V GP Španělska dosáhl český jezdec týmu Auto Kelly-ČP na své první umístění na stupních vítězů, stalo se tak v roce 2006 v třídě do 125 ccm. Okruh má rád a zná ho dobře, ale ví, že jeho soupeři také.

"Snad se mi kvalifikace povede a v závodu se opět pokusím držet těch nejlepších a budu bojovat, abych třeba i svoje maximum z Motegi vylepšil. Každé umístění v desítce však budu považovat za úspěch," dodal o svých cílech pro GP Španělska Pešek.



Velká cena Španělska v číslech

30. dubna 2009 v 19:40 | Armí

Velká cena Španělska v číslech

Před třetím podnikem světového šampionátu, který se tentokrát pojede na jihu Španělska v Jerezu, motogp.com připravil některé statistické údaje související s letošní Velkou cenou Španělska - Grand Premio bwin.com Espańa.

500 - druhé místo Valentina Rossiho v japonské Grand Prix bylo zároveň 500. pódiovým umístěním pro Yamahu v královské kubatuře. První jezdec, který s Yamahou dojel v královské kubatuře na stupně vítězů byl Christian Bourgeois ve francouzské GP v roce 1972 na okruhu Clermont-Ferrand.

100 - nedělní Velká cena Španělska bude pro italského jezdce Marca Melandriho 100. startem v královské třídě. Mimoto startoval celkem sedmačtyřicetkrát ve čtvrtlitrech a devětadvacetkrát v třídě do 125ccm.

63 - když se Valentino Rossi postavil v Motegi na stupně vítězů, bylo to jeho celkem třiašedesáté pódiové umístění od doby, kdy se v roce 2004 spojil s Yamahou. Až příště získá další umístění na stupních vítězů, vyrovná tak rekord Wayne Raineyho, který jich s Yamahou dokázal získat čtyřiašedesát.

45 let - v den Velké ceny Španělska to bude pětačtyřicet let od doby, kdy Angel Nieto skončil pátý v jeho premiérovém závodu Grand Prix třídy 50ccm, který se jel v roce 1964 na okruhu Montjuic v Barceloně.

22 - Jorge Lorenzo oslaví své dvaadvacáté narozeniny den po Velké ceně Španělska

11 - Valentino Rossi se v posledních jedenácti závodech umístil na stupních vítězů, což je jeho nejlepší výsledek od roku 2005

6 - v prvních dvou závodech třídy 250ccm se na stupních vítězů vystřídalo celkem šest různých jezdců




Rossi se Stonerem mají na jednotné pneumatiky opačné názory

30. dubna 2009 v 19:40 | Armí

Rossi se Stonerem mají na jednotné pneumatiky opačné názory

V letošním roce platí poprvé v královské kubatuře pravidlo jednotných pneumatik, kde je jejich výhradním dodavatelem japonská společnost Bridgestone. Příděl pro každého jezdce na závodní víkend je celkem dvacet pneumatik. Z toho je dvanáct pneumatik zadních a osm předních rozdělených do dvou specifikací.

Názory na takovéto řešení se různí a zcela opačný pohled na věc mají oba špičkoví jezdci královské kubatury Valentino Rossi a Casey Stoner.

Italský jezdec továrního týmu Fiat Yamaha Valentino Rossi není se současným stavem spokojen. V japonecké Motegi podal oficiální žádost výrobci pneumatik Bridgestone a promotéru závodů Dorně, aby nabídli během závodního víkendu ještě jednu směs přední a zadní pneumatiky při zachování celkového počtu dvaceti kusů pneumatik.

K tomu Valentino Rossi blíže uvedl: "Je to více nebezpečné, protože nemáme dostatek pneumatik. Potřebujeme více pneumatik. Ne v množství, ale ve větším výběru, protože nyní je to náročné. Myslím, že pravidlo jednotných pneumatik je dobrá myšlenka, ale ne takto. Myslím, že potřebujeme tři různé pneumatiky."

"S jednou tvrdou a jednou měkkou pneumatikou nemáme dostatečný výběr. Myslím, že je tato situace trošku divná, když světový šampionát superbiků má víc pneumatik než MotoGP."

Závěrem Rossi řekl: "Když hovořili o pravidle jednotných pneumatik, nikdo nečekal, že budou jen dvě. Když přišli a řekli, že budou jen dvě pneumatiky, všichni jsme řekli do pr…. ."

Většina jezdců Rossiho návrh podporuje, ale Casey Stoner z týmu Marlboro Ducati zastává opačný názor než jeho italský soupeř, když na toto téma uvedl: "Tento systém funguje dobře. Nemyslím, že je to otázka z pohledu bezpečnosti. Myslím, že pokud všichni jedou na stejných pneumatikách, jsme tak všichni ve stejné situaci."

"Máme měkkou a tvrdou pneumatiku," pokračoval Stoner. "Nebylo to zatím tak špatné a myslím si, že se situace zlepší, když přijedeme na okruhy, kde předpokládáme lepší teploty."

Záležitost ohledně pneumatik se bude projednávat na okruhu v Jerezu během Velké ceny Španělska, ale vzhledem k tomu, že Bridgestone má pneumatiky vyrobeny až po britskou Grand Prix a vzhledem k současné ekonomické situaci se dá jen těžko předvídat, jak na to japonský výrobce zareaguje.

Díky tomu, že již má pneumatiky vyrobeny předem totiž Bridgestone využívá levnější lodní dopravu než tomu bylo v minulosti, kdy byli nuceni použít rychlejší leteckou přepravu. Náklady na dopravu tak klesly o třicet procent, což je v dnešní době velmi důležité. A pro srovnání, loni Bridgestone přepravoval letecky 1100 pneumatik pro dvanáct jezdců. V letošním roce zásobuje 700 pneumatikami všechny týmy MotoGP.



Valentino Rossi v červnu navštíví ostrov Man

30. dubna 2009 v 19:39 | Armí

Valentino Rossi v červnu navštíví ostrov Man

Valentino Rossi, osminásobný mistr světa světového šampionátu závodů silničních motocyklů, navštíví v červnu ostrov Man a poprvé místo, kde se jel právě první závod této série v roce 1949. Jezdec tovární Fiat Yamahy si vyzkouší tuto trať v sedle Yamahy R1 projetím jedno kola tohoto slavného silničního okruhu o délce 37.73 mil.

Navštívit místo, které osloví svou historií a atmosférou snad každého, kdo žije pro motocyklový sport si přál Rossi už dávno, ale poprvé si tento sen splní až v letošním roce.

"Fascinují mě všechny druhy motoristického sportu a ostrov Man je místo a závod, který jsem si chtěl vyzkoušet už dávno," uvedl Valentino Rossi.

"Program MotoGP je v tomto období vždy velmi nabitý, ale letos u TT trošku posunuli datum a je tam volný týden mezi Mugellem a Katalánskem, takže mám nyní konečně příležitost," řekl Rossi.

"Viděl jsem spoustu slavných záběrů ze závodů TT a samozřejmě o nich hodně slyšel od Giacoma (Agostini)," uvedl italský jezdec Fiat Yamahy.

Valentino Rossi pojede na ostrově Man s ikonou italského motocyklového sportu Giacomo Agostinim, vítězem hned několika závodů TT na horském silničním okruhu. Oba jezdci pojedou po dráze v doprovodu osmi maršálů na motocyklech Yamaha R1 a hned potom bude následovat závod superbiků.

Silniční okruh na ostrově Man byl od roku 1949 místem, kde se pořádala britská Grand Prix. Vzhledem k tomu, že byla dráha z pohledu bezpečnosti jezdců ve světovém šampionátu nebezpečná, poslední Velká cena se tam jela v roce 1976. Nicméně toto místo neztratilo nic ze své popularity a ročně slavnou trať navštíví tisíce motorkářů z celého světa.
Zdroj: f1sports.cz


Co a kdy v TV při víkendu MotoGP v Jerezu

30. dubna 2009 v 19:37 | Armí

Co a kdy v TV při víkendu MotoGP v Jerezu

Už třetí závod MS silničních motocyklů, ale teprve první v časech, které jsou obvyklé pro většinu závodů v Evropě. Počasí by také mělo být letos poprvé zcela bez hrozby dešťových kapek a od pátku až do neděle má být jasno (v neděli možná polojasno), s teplotami od 22 °C do 26°C, takže by nemělo dojít k žádným zádrhelům, jaké byly v Kataru (odložený závod MotoGP na pondělí) nebo v Japonsku (zrušení sobotních kvalifikací).
Nepříjemná zpráva je ta, že DSF odvysílá živě pouze závod MotoGP, slabší kubatury budou jen ze záznamu.
Dobrá zpráva také pro ty, co mají možnost příjmu italského kanálu Italia 1 (Hotbird 13°E, 11.919 MHz, vertikální poloha). Italové přenášejí sobotní kvalifikace i závody všech tří kubatur naživo a volně, bez zakódovaného signálu. Alespoň to platilo i pro závody v Losailu a Motegi.
Tabulka s časovými rozpisy:
Den/událost TV kanál125cc250ccMotoGP
Pátek/tréninky DSF
12:5513:5515:00-16:0013:55-15:00
--19:15-20:10
Sobota/kvalifikace DSF12:55-13:5515:00-16:0013:55-15:00
18:30-19:10-19:10-20:10
Nova Sport13:00-13:5015:00-15:5014:00-15:00
Neděle/závody DSF08:45-09:00-09:00-09:30
13:00-13:4515:00-15:4513:45-15:00
Nova Sport10:55-11:5012:05-13:0023:40-00:30?
Nova--13:30-15:20

Vysvětlivky: všechny časy označené modrou barvou jsou přímé přenosy, černou barvou jsou označené záznamy a červeně jsou označené přímé přenosy dopoledních warm-upů před závody.
Internetové přenosy patrně budou k dispozici až několik hodin před kvalifikacemi resp. závody.

Lorenzo je spojován s přechodem do týmu Repsol Honda

30. dubna 2009 v 19:34 | Armí

Lorenzo je spojován s přechodem do týmu Repsol Honda

Zvěsti o tom, že pro Daniho Pedrosu je letošní rok v týmu Repsol Honda sezonou, kdy musí prorazit, nebo o něho Honda ztratí zájem, se objevují v paddocku MotoGP od doby, kdy nejenže v loňském roce nezískal titul, ale dokonce v roce 2008 skončil o jedno místo víc vzadu než v roce 2007. Říká se, že Repsol, španělský petrolejářský gigant, který financuje velkou část rozpočtu továrního týmu Hondy, je stále netrpělivější, protože stále chybí španělský mistr světa, kterého by mohli využívat při prodeji na domácím trhu. Pokud Pedrosa nepřinese požadovaný výsledek, Repsol by se mohl poohlédnout někde jinde.
Zatím se většina spekulací, které obklopují potenciální náhradu za Pedrosu, soustředily kolem Álvara Bautisty, kandidáta na získání titul ve třídě 250cc, který je jednak talentovaný a jednak umí zapůsobit ve sdělovacích prostředcích. Bautistovi pomáhá ta skutečnost, že se zdá, že má na tváři permanentně zafixovaný úsměv, což je mnohem přitažlivější pro sponzory než kamenný výraz, který obvykle předvádí světu Dani Pedrosa.
Jsou tady ovšem dvě vážné překážky. Jednou z nich je navrhované pravidlo o nováčcích, které by neumožnilo, aby jezdci, kteří nově vstupují do třídy MotoGP, mohli jít rovnou do továrního týmu. Toto pravidlo, vytvořené na pomoc satelitním týmům, kterým má umožnit získat talenty a sponzory, by zabránilo takovým závodníkům, jako je Bautista, Marco Simoncelli a Ben Spies, aby přešli do továrního týmu, aniž nejdřív stráví rok učení v satelitním nebo juniorském týmu. To by vyloučilo možnost, aby Bautista vstoupil do týmu Repsol Honda, pokud by v roce 2010 přešel do MotoGP.
Druhou velkou překážkou jsou plány Jorge Martíneze na provozování satelitního týmu Yamaha v MotoGP v příštím roce. Když se mu na konci minulé sezony nepodařilo získat stroj od Suzuki ani Kawasaki, povídá se, že by Yamaha možná byla ochotná dát k dispozici další motocykly YZF-M1 a že je Martínez je nejpravděpodobnějším kandidátem, který by mohl motocykly dostat. Pokud to tak bude, potom je téměř jisté, že jedním z jezdců v novém Asparově týmu MotoGP bude Bautista, což znamená, že přechod do týmu Repsol Honda je méně pravděpodobný.
I když je Bautista docela atraktivní možností, povídá se o tom, že Repsol údajně obrátil svoji pozornost mnohem výš. V Motegi se management Repsolu setkal se zástupci vedení HRC, aby jednali o budoucí sponzorské smlouvě. Repsol má údajně zájem přejít do Formule 1 a jedním z témat, o kterých se jednalo, měl být Jorge Lorenzo. Podle redaktora časopisu Road Racer X Chrise Jonnuma kontaktovala HRC Lorenzův management a jednala s ním o sezoně 2010. Avšak šéf HRC Shuhei Nakamoto později na stránkách Motorcycle News popřel, že by oslovili Lorenza.

Získání smlouvy s Jorge Lorenzem by bylo velkou příležitostí pro Repsol i pro Hondu a také by to byla pro HRC velmi sladká odveta za to, že před časem Yamaha odlákala Hondě Valentina Rossiho. Jsou ale také dobré důvodu k tomu, abychom věřili, že to není nic jiného než snaha zlepšit vyjednávací pozici ze strany Jorge Lorenza. Lorenzo opakovaně prohlásil, že svoji budoucnost vidí u Yamahy a Yamaha jasně řekla, že si vychovává Lorenza jako náhradu za Rossiho, až italský jezdec se závoděním skončí, pravděpodobně na konci sezony 2010. Lorenzo je teď u Yamahy druhý rok a dobře si uvědomuje, jak velký vliv může mít na vývoj motocyklu u Yamahy, a také vidí problémy, které mají závodníci u Hondy, když se snaží, aby HRC jejich přání respektovala, protože tam mají tradičně hlavní slovo inženýři.
Je jasné, že pokud Repsol chce sponzorovat mistra světa, nejsnadnější cestou by bylo prostě přejít od Hondy k Yamaze. To by Lorenzovi umožnilo zůstat, kde je, a Repsol by měl pocit, že jim to dává lepší šancí na získání titulu.
Kdyby Repsol opravdu přešel k Yamaze - to je krok, který je nutné považovat za nepravděpodobný vzhledem k dlouhé historii sponzorského vztahu s HRC - pak by to byla naprostá katastrofa pro program Hondy v MotoGP. Předpokládá se, že Repsol financuje velkou část rozpočtu závodního programu HRC v MotoGP. Bez desítek miliónů euro, které přicházejí od španělského giganta, by se Honda mohla rozhodnout, že se nevyplatí do MotoGP investovat tolik peněz. Kdyby se Honda rozhodla z MotoGP odejít, potom by tato série měla velké problémy. V Jerezu by mělo padnout rozhodnutí o smlouvě pro dodávky motorů pro sérii Moto2. Údajně by se mělo rozhodovat mezi Hondou a Yamahou. Dorna a FIM možná budou mít pocit, že je nutné tuto smlouvu dát Hondě, což může být vnímáno jako způsob, jak tohoto výrobce udržet ve Velké ceně.




Doktor Costa je i spisovatelem

30. dubna 2009 v 19:34 | Armí

Doktor Costa je i spisovatelem

Dr. Claudio Costa není pro závodníky jen traumatologem, je pro ně i něco jako jejich starostlivý otec a někdy také jako jejich laskavá matka. Do Mobilní kliniky většina z nich nechodí jen kvůli léčení po nehodě, ale také pro povzbuzení. Doktor Costa jim pomáhá získávat naději, že všechno půjde dobře.
Costa byl před mnoha lety ortopedem. Dnes se změnil na psychologa. A z jeho poetické duše se zrodilo několik knih. Ta poslední se jmenuje "Grand Prix College".
Ve vlastním úvodu k této knize píše:
"Dnes představuji svoji nejnovější knihu. Je to pro mne důležitá kniha. Napsal jsem ji na základě všeho, co vím, a psal jsem ji svým srdcem. Po čtyřiceti letech léčení zraněných lidí, především motocyklových závodníků, kteří jsou jako moje děti, které jsem sám nikdy neměl. Když na tom byli zle po pádu z rychlé motorky, pohladil jsem je a s pomocí medicíny jsem jim umožnil, aby se vrátili na motocykl co nejdřív, aby se mohli zase vydat na cestu ke splnění svých snů, které jsou nejdůležitější částí života."


Zajímavá čísla pro třetí kolo MotoGP

30. dubna 2009 v 19:33 | Armí

Zajímavá čísla pro třetí kolo MotoGP


500 - Tím, že se v Japonsku na pódium dostal Valentino Rossi a Jorge Lorenzo, dosáhla Yamaha počtu pěti set umístění na stupních vítězů v královské třídě. První závodník, který se dostal na pódium při závodě na Yamaze, byl Christian Bourgeois na Velké ceně Francie na okruhu Clermont-Ferrand v roce 1972.

100 - Velká cena Španělska bude znamenat pro Marca Melandriho stý start v královské třídě. Kromě toho má za sebou 47 startů ve třídě 250cc a 29 ve třídě 125cc.

63 - Valentino Rossi získal v Japonsku šedesáté třetí umístění na pódiu od doby, kdy vstoupil do týmu Yamahy na začátku sezony 2004. Pokud se znovu dostane na stupně vítězů, vyrovná rekordní počet pódií, která má za sebou na Yamaze Wayne Rainey.

45 let - Den, kdy se pojede Velká cena Španělska, bude 45. výročím závodu Velké ceny Španělska na okruhu Montjuic v Barceloně (1964). V tomto závodě měl svůj debut ve třídě 50cc Ángel Nieto a skončil na pátém místě.

22 - Jorge Lorenzo oslaví 22. narozeniny den po Velké ceně Španělska.

11 - Rossi se dostal na pódium v posledních jedenácti závodech. Je to jeho nejdelší šňůra umístění na stupních vítězů od roku 2005.

6 - V prvních dvou závodech letošního roku skončilo na pódiu ve třídě 250cc šest různých závodníků.


Freddie Spencer navštívil Motegi

30. dubna 2009 v 19:32 | Armí

Freddie Spencer navštívil Motegi

Na závodech MotoGP v japonském Motegi byl přítomen někdejší americký mistr světa Freddie Spencer. Předvedl ukázkové kolo na svém motocyklu NSR500 z roku 1985. (V roce 1985 získal titul ve třídě 250cc i 500cc.) Jeho jízdu však zpomalil déšť.
Kdykoli se objevil na okruhu, málem ho umačkali nadšení lovci autogramů a fanoušci, kteří ho obklopili, jakmile se zastavil.
Na sobě měl kombinézu, která byla replikou kombinézy Rohmans z roku 1985.
Jeho předváděcí kolo bylo součástí oslav 50. výročí vstupu Hondy do královské třídy Velké ceny. Kromě něho se zúčastnili i další mistři světa, kteří jezdili na Hondě. Naomi Taniguchi (který jezdil pro Hondu v roce 1959) a Kunimitsu Takahashi - první vítěz Velké ceny Japonska na Hondě, v roce 1961 získal titul ve třídě 250cc. Také oni předvedli své motocykly nadšeným fanouškům v Motegi.
Soichiro Honda v roce 1954 oznámil svým zaměstnancům, že jeho cílem je účast v Isle of Man TT. A jeho sen se uskutečnil v roce 1959, kdy pro tuto firmu poprvé v Británii závodil v této Velké ceně Kiyoshi Kawashima.
V roce 1983 získal Spencer pro Hondu její první titul ve třídě 500cc a toho roku Honda získala také první titul nejlepšího konstruktéra po svém návratu do Velké ceny poté, co krátce koncem 60. let ze série odešla. V roce 1985 potom Spencer získal titul, když na Hondě zvítězil v sedmi závodech z jedenácti.
Freddie Spencer ale nebyl jediným bývalým americkým mistrem světa, který byl přítomen v Motegi. Byl tam také trojnásobný mistr světa "King" Kenny Roberts. Také jeho obklopovaly davy japonských fanoušků.
Roberts tam ale bohužel nebyl proto, že by obnovil tým pro závody Velké ceny. Jeho manželka je Japonka, v Japonsku byli navštívit příbuzné a rozhodli se podívat se na závod.


Hopkinsovi štěstí opravdu nepřeje

30. dubna 2009 v 19:32 | Armí

Hopkinsovi štěstí opravdu nepřeje

Hopkinsova smůla začala hned poté, co vstoupil pro sezonu 2008 MotoGP do Kawasaki. Zdálo se, že motocykl Kawasaki pro rok 2007 byl mnohem lepší, než tomu odpovídaly výsledky. A lidé z paddocku si mysleli, že jediné, co tento technický kit potřebuje, je dobrý závodník. Výsledky potom přijdou.
John Hopkins odešel z týmu Rizla Suzuki, podepsal dvouletou smlouvu s Kawasaki a přinesl si s sebou hodnotnou sponzorskou smlouvu s firmou Monster Energy. Očekávaly se velké úspěchy. Avšak pád při předsezonních testech mu způsobil bolestivé zranění - natržený stehenní sval.

Po několika závodech, které absolvoval se zaťatými zuby, a slibných výsledcích, měl Hopkins v Assenu další velkou nehodu. Dostal smyk, narazil do nechráněné bariéry a ošklivě si zranil nohu. Přišel o několik závodů.

V Misanu se potom povídalo o osobních problémech - vynechal tréninkové jízdy a někteří zpochybňovali jeho profesionální přístup. Sezonu 2008 MotoGP zakončil na 16. místě, což bylo daleko za jeho nejlepším umístěním v týmu Rizla Suzuki v předcházejícím roce, kdy byl celkově čtvrtý.
Pro rok 2009 Kawasaki uzavřela smlouvu s Marcem Melandrim, který měl být Hopkinsovým týmovým kolegou. Zdálo se, že zapojení Zeleného týmu do této série, a proto i výsledky, budou lepší. Avšak když se položila světová ekonomika, někdo z Kawasaki si všiml, že se utrácejí miliony na to, aby se dosahovalo průměrných výsledků, a rozhodl se snížit ztráty. Ještě než sezona vůbec začala, Kawasaki de facto stáhla svůj tovární tým z MotoGP a na svůj motocykl, nyní pod značkou Hayate Racing Team, obsadila pro rok 2009 pouze Melandriho. Udajně proto, aby splnila svoji povinnost vůči Dorně. O rok dřív to pro Hopkinse vypadalo tak slibně. Měl se stát vedoucím jezdcem v továrním týmu a motocykl se měl konstruovat podle jeho potřeb. Teď mohl Hopkins ukazovat leda tak tlustý balík rentgenových snímků a svou závodní licenci.
Vzhledem k tomu, že rozhodnutí Kawasaki přišlo tak pozdě, v MotoGP už nebyla žádná volná místa a vypadalo to, že v roce 2009 bude Hopkins sledovat závody leda tak z gauče u televize. Když ale přišla příležitost z Mistrovství světa Superbike, což je série, která je docela oblíbená u těch, kteří odejdou z MotoGP, Hopkins získal místo v týmu Stiggy Honda. Stiggy je určitě tým druhé kategorie, ale Hopkinsův nový týmový kolega Leon Haslam získal na Phillip Islandu umístění na pódiu a úspěšně předváděl konkurenceschopnost motocyklu 09 CBR1000RR (a o minulém víkendu v Assenu získal dokonce dvojí umístění na pódiu). Hopkins debutoval s týmem Stiggy ve Valencii a získal slušné umístění na 11. a 12. pozici. Potom však přišel Assen a smůla se objevila znovu. Zajel necelých pět kol a dostal velký high side. Dopadl na obě nohy, vykloubil si kyčel, naštípl si stehenní kost a potrhal si svaly a vazy.
V současnosti není jasné, jak dlouho bude Hopkins mimo závodní trať. Pochybujeme, že zůstane v klidu dlouho. Se zraněním jezdil v minulosti už tolikrát… a je jasné, že chce v Mistrovství světa Superbike předvést, co umí. Bylo by skvělé, kdyby se ve WSBK uchytil další americký závodník, zvlášť když se blíží americké kolo na okruhu Miller Motorsports v Utahu. Musíme tedy Hopkinsovi držet palce, aby překonal tohle neobvyklé nahromadění smůly. A doufejme, že zbytek sezony 2009 už bude lepší.


Leonov, nováček třídy 250cc, má radost z prvního bodu

30. dubna 2009 v 19:31 | Armí

Leonov, nováček třídy 250cc, má radost z prvního bodu

Vladimir Leonov, nováček z týmu Viessmann Kiefer Racing, skončil ve Velké ceně Japonska na 15. místě. Svůj první bod v mistrovství světa získal v den svých dvaadvacátých narozenin.

Při svém debutu na Aprilii třídy 250cc v Kataru skončil na 18. místě. V Japonsku se kvalifikoval na 22. pozici a zajel vyrovnaný závod. Udělal radost svému týmu a zapůsobil na své soupeře ve čtvrtlitrech, když se mu podařilo využít pádů řady dalších jezdců.

"Bylo to bezvadné," poznamenal Leonov po závodě. "Před začátkem sezony jsem vůbec nepomýšlel na možnost, že v druhém závodě získám svůj první bod. Chtěl bych poděkovat svému týmu za jejich práci a všem svým fanouškům za podporu."

"Ten závod byl ve skutečnosti docela těžký. Měli jsme jen jeden suchý trénink a nepodařilo se nám správně nastavit motocykl, tak to bylo docela náročné. Dobře jsem odstartoval, ale v prvním kole jsem udělal chybu a dostal jsem se až na poslední místo. Ale potom jsem dostihl Aitora Rodrígueze a Bastiena Chesaux a předjel jsem je."

"Bál jsem se, že v posledních několika kolech udělám chybu," pokračoval rodák z Doněcka, "protože jsem věděl, že jsem na bodované pozici. Začalo to být opravdu těžké, protože jsem byl unavený a bolely mě ruce, ale zvládl jsem to a skončil jsem na 15. místě, což mi přineslo můj první bod. Mám z toho opravdovou radost."


Melandri spokojený s výsledkem v Japonsku, chystá se do Jerezu

30. dubna 2009 v 19:30 | Armí

Melandri spokojený s výsledkem v Japonsku, chystá se do Jerezu

Pokud se předpokládalo, že bude Marco Melandri v roce 2009 v MotoGP jen do počtu, asi mu to někdo zapomněl říct. Málokdo předpokládal, že závodník týmu Hayate Racing, který přes zimu téměř netestoval a který jezdí bez tovární podpory, dokáže v Japonsku skončit v první šestce.

Melandri před sezonou řekl, že nemá co ztratit, ale teď se snaží o víc, než jen omezit škody na své reputaci, které způsobila neúspěšná sezona na Ducati.

"Tohle může být začátek něčeho dobrého. Začal jsem dobře. Když Dovizioso udělal chybu, dostal jsem se před něj. Věděl jsem, že nemám takovou rychlost, abych se dostal mezi první tři, ale dál jsme jezdili vyrovnaně a rozhodně jsme měli dobrý závod," řekl Melandri po nedělním závodě v Motegi.

Nedokázal si odpustit příležitost, aby zdůraznil světlé body svého závodu, hlavně odvážný manévr, který vůbec nepřipomínal úděsný rok v týmu Ducati.

"Bylo to zábavné, bojovat s jezdci vpředu. Když jsem předjel Stonera, bylo to pro mne skvělé uspokojení," zářil italský závodník.

Jedním z těch, kteří byli maximálně spokojení s Melandriho závodem, byl jeho hlavní mechanik Andrea Dosoli.

"Marco dobře odstartoval a na motocyklu měl potřebnou jistotu. Bylo pro něj dobré, že jezdil vyrovnané časy na kolo. I když jsme pomýšleli na použití měkčích pneumatik, nakonec naše rozhodnutí jet na tvrdší směsi fungovalo dobře," řekl Dosoli. "Měli jsme k dispozici velmi málo času na trati, ale naší výhodou je, že máme Marca. Je to velmi dobrý jezdec a je to člověk, který nám dokáže pomoci při hledání správného nastavení."

Teď už všichni napjatě očekávají, jak bude pokračovat výkon motocyklu po návratu do Evropy. A doufají, že tentokrát už počasí vůbec nebude připomínat to, co zažili v prvních dvou závodech sezony.



MotoGP Rookies Cup zahajuje sezonu o tomto víkendu v Jerezu

30. dubna 2009 v 19:30 | Armí

MotoGP Rookies Cup zahajuje sezonu o tomto víkendu v Jerezu

Budoucí mistři světa začnou o nadcházejícím víkendu v Jerezu bojovat o vítězství v Red Bull MotoGP Rookies Cup při Velké ceně Španělska. Třetí sezona Rookies začne dvěma závody. Jeden se bude konat v sobotu 2. května a jeden bude v neděli 3. května. Letošní sezona bude mít osm závodů.

Další povzbuzení pro mladé talenty přinesla zpráva, že jeden z letošních favoritů tohoto poháru, sedmnáctiletý Nor Sturla Fagerhaug bude mít možnost poprvé jet v některých závodech na divokou kartu jako součást továrního týmu Red Bull KTM 125. Prvním závodem bude Velká cena Francie. Jeho týmovým kolegou bude Cameron Beaubier, který je také bývalým závodníkem poháru Rookies, stejně jako Lorenzo Savadori, Matt Hoyle a Johann Zarco, kteří se v letošním roce stali pravidelnými účastníky závodů třídy 125cc Velké ceny.

V letošní sezoně budou mít fanoušci poprvé možnost sledovat závody Rookies živě díky internetovému přenosu, který zajistí www.redbullrookiescup.com. A tak to bude po celý rok. Po závodě zůstanou závody na těchto stránkách v záznamu v sekci Rookies TV.

Nikdo z těch, kteří budou ve Španělsku bojovat, nebude přemýšlet nad tím, že se žádný z těch, kteří minule v Jerezu zvítězil, nestal vítěziem celého poháru. Za favorita se před prvním kolem považuje Fagerhaug, který byl v roce 2008 třetí. Dvojnásobným vítězem v Jerezu byl Luis Salom.

Fagerhaug byl nejrychlejší v předsezonních testech v Jerezu, ale sám si až příliš dobře uvědomuje, že to neznamená vůbec žádnou záruku, zvlášť když se druhého dne testů nezúčastnil nejrychlejší jezdec předsezonních testů v Estorilu Japonec Daijiro Hiura, který se musel vrátit domů před závěrem testů kvůli školním povinnostem.

"Ta trať se mi moc líbí," řekl Fagerhaug. "Dostala nový povrch a je teď hladší než předtím, má rychlé zatáčky, některé docela záludné. Je to velká zábava."

Mezi domácími jezdci má největší naději sedmnáctiletý Daniel Ruiz z Pamplony, který během druhého dne testů odsunul v tabulce časů z druhé pozice nepřítomného Hiuru. "Vím, že při závodě budou všichni určitě rychlejší," řekl Ruiz. "Ta trať se mi líbí, ale bude to jistě velmi náročné. Je to tolik rychlých závodníků… a naše časy z testů nejsou důležité."

Jedním z těch, kdo doufají, že má Ruiz pravdu, je šestnáctiletý Skot Deane Brown, který v loňském úvodním kole v Jerezu získal dvě třetí místa, ale při testech byl v tabulce až na jedenáctém místě. Na začátku testů spadl kvůli tomu, že před ním měl nehodu jiný jezdec a jeho motocykl ho shodil. Poranil si loket a to ho ve zbývajících testovacích jízdách zdržovalo. "Byla to trochu smůla, ale aspoň se nám podařilo získat dobré nastavení motocyklu. Loni to bylo dobré, ale letos se budu v Jerezu snažit o dvě vítězství. Nic jiného mě neuspokojí."

Dalším Britem, kterému ve výkonu bránilo zranění po pádu, byl patnáctiletý Danny Kent. Díky poraněnému zápěstí zůstal až na osmém místě. "Myslím, že nám pořád ještě zbývá nějaká práce na motocyklu, protože nefungoval tak dobře jako v Estorilu. A zápěstí mi nedovlilo jet tak, jak bych měl. Nebylo jednoduché to zvládnout."

Mezi zraněnými jezdci byl také Benny Solis, vítěz Red Bull AMA U.S. Rookies Cup z roku 2008. Při testech v Estorilu si způsobil nepříjemné si zranění malíčku pravé ruky. Měl problémy s poznáváním trati v Jerezu a nedařilo se mu zajet dobrý čas. Čtrnáctiletý jezdec z Kalifornie byl devatenáctý. Jeho krajan, patnáctiletý Jake Gagne, byl třináctý a čtrnáctiletý Hayden Gillim z Kentucky byl třiadvacátý.

Mezi mladými talenty najdeme také českého závodníka Jakuba Kornfeila, který se po úspěšné loňské sezoně do Poháru Rookies opět vrací. Jistě nám rád poskytne další zajímavý rozhovor, abychom mohli o této sérii předat našim čtenářům informace přímo z první ruky.


Bridgestone se Pedrosovi omluvil za pneumatiku

30. dubna 2009 v 19:29 | Armí

Bridgestone se Pedrosovi omluvil za pneumatiku

Bridgestone slíbil, že provede důkladné šetření, aby zjistili, proč byla přední pneumatika Daniho Pedrosy na konci Velké ceny Japonska v tak špatném stavu.
Pedrosa se vrátil po závodě v Motegi do depa a na jeho pneumatice bylo vidět odpadávající kousky. To přimělo Bridgestone, aby se za tento ojedinělý případ omluvil.
"Na střední směsi přední pneumatiky Bridgestone jsme po závodě opravdu viděli nějaké závady," připustil manažer pro závodění firmy Bridgestone Tohru Ubukata.
"Všechny ostatní pneumatiky se také během tohoto víkendu a v této sezoně používaly a fungovaly dobře, proto můžeme říct, že tato závada byla omezená na jedinou pneumatiku. Samozřejmě jsme tuto pneumatiku předali technickému centru v Tokiu, kde tento problém zkoumají do detailů."
"Chtěl bych se omluvit Danimu i týmu Repsol Honda. Viděli jsme však, že i přes ten problém vydržela přední pneumatika Bridgestone až do konce závodu a já jsem moc rád, že Dani dojel skvělý závod na třetím místě," dodal Ubukata.


McLaren a Williams odmítají šampionát s dvěma sadami pravidel

30. dubna 2009 v 19:28 | Armí

McLaren a Williams odmítají šampionát s dvěma sadami pravidel

První reakce týmů na schválení 40 miliónového dobrovolného rozpočtového stropu na sebe nenechaly dlouho čekat. Týmy zopakovaly, že nesouhlasí, aby se v rámci šampionátu soutěžilo podle různých technických pravidel.

FIA chce v příštím roce poskytnout větší technickou volnost týmům, které se podřídí rozpočtovému stropu, ostatní budou muset své vozy vyvíjet podle podobně omezených pravidel jako letos.

McLaren podporuje úsilí FIA v oblasti snižování nákladů a uznává dosažené výsledky, ale dvě sady pravidel v rámci jednoho šampionátu podle něj nejsou tím správným řešením.

"Jsme přesvědčeni, že k optimálnímu řešení - jehož součástí může i nemusí být rozpočtový strop, ale v ideálním případě nebude obsahovat dva druhy pravidel - dojdeme nejspíše prostřednictvím jednání všech zúčastněných stran. My, jako tým Vodafone McLaren Mercedes rádi k tomuto procesu přispějeme podle potřeby," uvedl šéf týmu Martin Whitmarsh.

Williams rozpočtové stropy podporuje od roku 2008 a vítá iniciativu FIA v tomto směru, ale také neakceptuje šampionát s dvěma sadami pravidel. Řešením je podle Franka Williamse rozpočtový strop pro všechny.

"Chtěli bychom, aby v roce 2010 fungovaly všechny týmy podle stejných pravidel a pod rozpočtovým stropem. To je názor, který budeme prosazovat v rámci jednání FOTA příští týden," řekl Williams.

"Chápeme, že by to pro některé týmy bylo velmi náročné, ale očekáváme, že bude FOTA spolupracovat, abychom nalezli společné a konstruktivní řešení, jak pokračovat v iniciativě FIA."

Vidžaj Mallya za tým Force India k rozpočtovému stropu oznámil, že si rozhodnutí FIA musí nejdříve prostudovat a prodiskutovat v rámci FOTA. Do té doby se k této záležitosti vyjadřovat nebude.

Ferrari dnes nechtělo rozhodnutí Světové rady komentovat.



FIA navýšila pro příští sezónu povinnou minimální hmotnost vozu

30. dubna 2009 v 19:27 | Armí

FIA navýšila pro příští sezónu povinnou minimální hmotnost vozu

Světová rada motorsportu rozhodla o navýšení povinné minimální hmotnosti vozu v roce 2010 o 15 kg. V letošním roce musí vůz vážit s jezdcem minimálně 605 kg, v příští sezóně to bude 620 kg.

FIA se tak snaží podpořit využívání systémů na rekuperaci kinetické energie, s jejichž integrací do vozu mají týmy problémy zejména u těžších jezdců.
Při nasazení KERS do vozu se navýší jeho základní hmotnost, což ve svém důsledku znamená méně závaží, kterým se dorovnává hmotnost vozu na 605 kg a které jezdci využívají pro docílení optimálního rozložení hmotnosti.

Zřejmě nejlehčí KERS má v současnosti McLaren-Mercedes, podle Norberta Hauga váží celý systém méně než 25 kg. Největší problémy s eliminací negativních dopadů integrace KERS do vozu má Robert Kubica u BMW Sauberu.




Barcelona vyžaduje vysoký přítlak, ten McLarenu zatím schází

30. dubna 2009 v 19:27 | Armí

Barcelona vyžaduje vysoký přítlak, ten McLarenu zatím schází

McLaren se rozhodl nasazovat na svůj vůz nové díly postupně v každém závodě, takže má trochu obavy, že bude obtížné v Barceloně konkurovat soupeřům, kteří nasadí velké balíky úprav. Navíc rychlé zatáčky okruhu v Montmelu odhalí některé slabiny MP4-24.

"Po tak pozitivním výkonu v Bahrajnu velmi dobře víme, že charakteristiky okruhu v Barceloně nebudou našemu vozu tolik vyhovovat. Navíc nebudeme mít větší úpravy, jako některé další týmy, protože jsme několik nových dílů nasadili již v zámořských závodech. Takže bude zajímavé zjistit, jak na tom jsme. Nicméně, inženýři věří, že náš nový difuzor a přední křídlo nám pomůžou znovu pokročit směrem k čelu startovního roštu," uvedl Lewis Hamilton.

Šéf týmu McLaren Martin Whitmarsh již dříve přiznal, že nasazování nových dílů v každém závodě může vývoj vozu z dlouhodobého hlediska poškodit, ale tento postup byl vzhledem k velmi slabé výkonnosti nutností.

"Vzhledem k tomu, že by naši soupeři měli tento víkend v Barceloně nasadit významná vylepšení, očekáváme, že budeme muset o body znovu bojovat. A i když Katalánský okruh, který vyžaduje vysoký přítlak, může odhalit některé slabiny MP4-24, jsou všichni v týmu motivováni a věří, že dokážeme udržet získanou sílu, abychom se tento víkend znovu přiblížili čelu startovního pole," řekl Whitmarsh.

Norbert Haug považuje Grand Prix Španělska za tu správnou zkoušku, která ukáže pravé rozložení sil. "Očekávám extrémně těžký víkend. Jsme uprostřed intenzivního procesu, v rámci kterého se snažíme dohnat ztráty. Ve srovnání s naší konkurenceschopností z předchozích dvou sezón jsme stále velmi vzdáleni formě, ve které bychom chtěli být. Náš tým pracuje velmi tvrdě na významnějším zlepšení v oblasti aerodynamiky, hlavně v oblasti přítlaku, ale budeme na to potřebovat více času," dodal.




V roce 2010 bude platit zákaz tankování a předehřívání pneumatik

30. dubna 2009 v 19:26 | Armí

V roce 2010 bude platit zákaz tankování a předehřívání pneumatik

Světová rada motorsportu FIA schválila na svém zasedání kromě rozpočtového stropu také zákaz tankování během závodů a předehřívání pneumatik, vše s platností pro sezónu 2010.

K zákazu tankování během závodů FIA přistoupila ze dvou důvodů. Prvním jsou úspory, ke kterým dojde, protože odpadne přeprava některých tankovacích zařízení na okruhy. Druhým důvodem je motivace pro konstruktéry, aby se snažili o co nejnižší spotřebu paliva. Menší potřeba paliva znamená nižší hmotnost vozu a rychlejší čas na kolo.

Druhý zákaz se týká předehřívání pneumatik před jejich nasazením na vůz. FIA chtěla zahřívací dečky a jiná zařízení s podobnou funkčností zakázat již v letošní sezóně, kvůli obavám o bezpečnost však své rozhodnutí odložila.

Bridgestone vyvíjí nové pneumatiky pro příští sezónu již s ohledem na obě tyto restrikce.




FIA schválila dobrovolný rozpočtový strop pro rok 2010

30. dubna 2009 v 19:25 | Armí

FIA schválila dobrovolný rozpočtový strop pro rok 2010

Světová rada motorsportu na svém zasedání podle očekávání schválila dobrovolný rozpočtový strop, kterému se výměnou za určité výhody budou týmy moci podřídit již v sezóně 2010. Výši stropu FIA stanovila na 40 miliónů liber na rok.

Týmy, které se podřídí omezenému utrácení, budou mít především technické výhody. Na svých vozech budou moci použít pohyblivá přítlačná křídla vpředu a vzadu, motory navíc nebudou podléhat omezení otáček. Mimo sezónu pak budou tyto stáje smět neomezeně testovat, přičemž na jejich aerodynamické tunely se nebudou vztahovat žádná technická omezení (rychlost vzduchu a velikost modelů). FIA chce těmto stájím zaručit konkurenceschopnost, proto jim obecně slíbila "větší technickou volnost".

Do rozpočtového stropu se budou počítat všechny výdaje týmu, kromě:
- nákladů na marketing a reprezentaci
- odměn závodních a testovacích jezdců, včetně programů pro mladé jezdce
- pokut a penalizací od FIA
- nákladů na motory (pouze v roce 2010)
- nákladů, u kterých tým prokáže, že nesouvisí s výkonností v šampionátu
- dividend vyplácených ve vztahu k účasti v šampionátu

Za účelem monitorování a kontroly dodržování rozpočtových stropů FIA sestaví Nákladovou komisi, která bude mít tři členy, z nichž ani jeden nesmí být spojen s týmy formule 1.

Aby FIA usnadnila vstup do formule 1 novým týmům, nabídla jim určité výhody. Pokud si nový tým postaví svůj vlastní vůz a prokáže, že má nezbytné zázemí, finanční zdroje a technické schopnosti na soutěžení ve formuli 1, dostane hned v prvním roce příspěvek 10 miliónů dolarů a hrazenou základní přepravu na okruhy, která počítá s dvěma šasi, 10 tunami materiálu a 20 letenkami pro zaměstnance na všechny závody mimo Evropu.

Týmy musí předložit své žádosti o zápis do šampionátu 2010 mezi 22. a 29. květnem, přičemž musí prohlásit, zda se podřídí rozpočtovému stropu. Maximální počet vozů na startovním roštu byl rozšířen na 26, příští rok může tedy nastoupit až 13 týmů. Seznam účastníků sezóny 2010 FIA zveřejní 12. června.




Williams má rychlý vůz, ale tým příliš často chybuje

30. dubna 2009 v 19:25 | Armí

Williams má rychlý vůz, ale tým příliš často chybuje

Williams nastoupil do letošní sezóny s velmi rychlým vozem, což Nico Rosberg dokazoval především ve volných trénincích. Kvalifikace a závody už týmu tolik nevycházejí a malý bodový zisk přisuzuje technický ředitel Sam Michael chybám, kterých se tým dopustil.

"Vůz byl v úvodních závodech celkem rychlý, ale z hlediska bodů jsme dobré výsledky neměli. Dopustili jsme se několika chyb," řekl Michael.

"V Austrálii jsme měli problém s maticí kola, což stálo Nica asi 10 sekund. V Malajsii jsme nepřezuli na přechodné pneumatiky ve správnou dobu a v Číně jsme učinili špatné strategické rozhodnutí, když jsme Nica zavolali do boxů během výjezdu Safety caru."

Kromě samotných závodů se v úvodu sezóny musel Williams soustředit také na spor o dvoupatrové difuzory. Hájit své řešení musel před odvolacím soudem, ale podle Michaela to negativní dopady na trati nemělo.

"Byla s tím spojená určitá práce, ale co se týče toho, jak jsme vykonávali své úkoly, žádné dopady to nemělo. Z technického pohledu jsem nepochyboval o tom, jaké bude rozhodnutí, ale když to dojde až k soudu, nemůžete si být stoprocentně jistí," řekl.

Příčiny neúspěchů ale Williams rozhodně nehledá na straně svých jezdců. Ti jsou podle Michaela čím dál tím lepší.

"Vydávají ze sebe maximum. Myslím, že se každý jezdec každým rokem zlepšuje, hlavně když jim je něco málo přes 20 let, jako Nicovi a Kazukimu. Jsou lepší a lepší, z velké části díky zkušenostem," dodal.



Dvě kola, 300 km v hodině, každý sám za sebe,
16 okruhů na 5 kontinentech.

Profily jezdců, kteří chtějí být stále rychlejší. Slova mechaniků, lékařů a dalších, bez kterých by to nikdy nedokázali. Dech beroucí závody, pády, vítězství i prohry.

Pro motorkáře zřejmě povinná záležitost, pro ty ostatní zajímavé nahlédnutí do světa rychlých strojů. Poznejte nehrané napětí, karamboly a touhu po vítězství.

( Moto gp v zajetí rychlosti )